Forum Opel Zafira - KlubZAFIRA.pl
[TUT ZA] Zafira - MontaĹź i aktywacja tempomatu - silnik Z18XE - Wersja do druku

+- Forum Opel Zafira - KlubZAFIRA.pl (http://www.klubzafira.pl/forum)
+-- Dział: Forum techniczne Opel Zafira (http://www.klubzafira.pl/forum/forumdisplay.php?fid=2)
+--- Dział: Modyfikacje własne (http://www.klubzafira.pl/forum/forumdisplay.php?fid=81)
+---- Dział: Zafira A (http://www.klubzafira.pl/forum/forumdisplay.php?fid=82)
+---- Wątek: [TUT ZA] Zafira - MontaĹź i aktywacja tempomatu - silnik Z18XE (/showthread.php?tid=308)

Strony: 1 2 3 4


[TUT ZA] Zafira - MontaĹź i aktywacja tempomatu - silnik Z18XE - marwisn - 2012-Sty-14

Funkcja bardzo przydatna i jest duża szansa, że każdy ma to w swoim aucie. Poniżej opis jak to sprawdzić, zamontować i uruchomić.


Rozpatrujemy auto z motorem Z18XE ponieważ posiada ono przepustnicę sterowaną elektrycznie (bez linki gazu).

Aby zabrać się za montaż tego pożytecznego gadżetu, należy sprawdzić czy nasze auto zostało fabrycznie do tego przygotowane  .

1. Demontujemy osłonę kolumny kierownicy - dwa wkręty o przodu (trzeba obrócić kołem kierownicy i wydłubać plastikowe zaślepki) i górna połówka powinna zejść.

[img height=150 width=181]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/2wkrt.jpg[/img]  [img height=150 width=182]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/1wkrt.jpg[/img]


2. Potem jeden wkręt od dołu i kolejne dwa wkręty trzymające dolną połówkę (widoczne po zdjęciu górnej połówki).

[img height=150 width=198]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/dolnywkrt.jpg[/img]

Przy zdejmowaniu dolnej połówki może trochę przeszkadzać plastikowa rączka uchwytu blokowania położenia kierownicy, ja go zdemontowałem.

3. Po lewej stronie kolumny kierownicy, w rejonie manetki migaczy szukamy niedużej czteropinowej wtyczki. Należy szukać uważnie. Może być całkowicie owinięta taśmą izolacyjną i przymocowana do wiązki migaczy.

[img height=150 width=199]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/wtyczkamanetki.jpg[/img]
Jeżeli ją macie to gratulacje, montaż tempomatu będzie szybki i w miarę tani [img alt=pifo]zafiraklub.pl/forum/images/smiles/piwo.gif[/img] .

4. Ostatnim krokiem jest dostanie się w rejon czujnika sprzęgła. Z doświadczenia proponuję wymontować skrzynkę bezpieczników. Odkręcamy dwa wkręty trzymające ja na górze i pociągamy specjalny zatrzask u dołu.

[img height=150 width=201]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/srubymocujacetablic.jpg[/img]

Trzeba się przemóc, bo skrzynka idzie opornie i ma się wrażenie, że zaraz coś urwiemy [img alt=lol]zafiraklub.pl/forum/images/smiles/zab.gif[/img] .

Bez obaw chwilka cierpliwości w manewrowaniu skrzynką i mamy ją na wierzchu (proponuje ja pociągnąć w dół, gdzie otwór jest szerszy).

[img height=150 width=200]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/Skrzynka1.jpg[/img]  [img height=150 width=200]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/Skrzynka2.jpg[/img]  [img height=150 width=200]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/Skrzynka3.jpg[/img]

Teraz musicie zlokalizować złączkę (u mnie jak na foto), również szukajcie jej z uwagą. Kolory przewodów dochodzących do złączki to szary i czarny.

[img height=150 width=200]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/zczka.jpg[/img]

Teoretycznie może się zdarzyć, że czujnik będzie na miejscu i podłączony. W zafirach w dieslu czujnik ten jest obligatoryjny (daje sygnał do sterownika pompy wtryskowej). W benzyniaku jest tylko do kontroli tempomatu.

Kolejnym etapem jest zakup wymaganych elementĂłw.

Potrzebujemy :

1. Manetkę migaczy z dodatkowymi przyciskami. Zamiennik kosztuje około 50 pln, oryginał ciężko utrafić, a w ASO kosztuje majątek  14 .

[img height=150 width=200]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/manetkapudo.jpg[/img]  [img height=150 width=200]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/dodatkoweprzyciski.jpg[/img]

Należy zwrócić uwagę na ilość styków w starej manetce

[img height=150 width=200]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/manetka.jpg[/img]

2. Czujnik sprzęgła.

Oryginalny wygląda jak na foto poniżej.

[img height=150 width=223]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/oryginalnyczujnik.jpg[/img]

W przypadku braku możemy szukać zamiennika. Ja zamontowałem od omegi (foto niżej).

[img height=150 width=224]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/zamiennyczujnik.jpg[/img]  [img height=150 width=200]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/kartonikopis.jpg[/img]

Kable podłączyłem do czujnika za pomocą zacisków wydłubanych ze starej wtyczki od zasilania dysku twardego.

[img height=150 width=200]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/czujnikpodczenie.jpg[/img]  [img height=150 width=200]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/czujnikcao.jpg[/img]

MontaĹź wszystkich elementĂłw jest banalny.

1. Montujemy nową manetkę w miejscu starej. Wystarczy ścisnąć dwa zaczepy na bokach manetki i gładko wysuwa się z mocowania.

[img height=150 width=200]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/zatrzaskimanetki.jpg[/img]

Przepinamy wtyczkę i wciskamy nową manetkę na miejsce. Potem podłączamy 4-pinowy wtyk do dodatkowego gniazda wychodzącego z manetki.

[img height=150 width=201]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/dodatkowawtyczka.jpg[/img]

2. Montujemy czujnik sprzęgła w otworze technologicznym znajdującym się nad pedałem sprzęgła. Otwór ma specjalne wycięcie, a czujnik wypustkę. Nie można go włożyć źle.

[img height=150 width=198]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/mocowaniesprzga.jpg[/img]  [img height=150 width=196]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/zamocowanyczujnik.jpg[/img]

Podłączamy czujnik do instalacji auta (ja obciąłem oryginalny wtyk, polutowałem przewody i założyłem koszulki termokurczliwe).

[img height=150 width=200]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/dolutowania.jpg[/img]  [img height=150 width=200]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/gotoweacze.jpg[/img]

Ostatnim etapem jest włączenie tempomatu w ECU silnika. Ja robiłem to op-com’em.

Procedura jest następująca :

Uruchamiamy oprogramowanie i podłączamy interfejs do auta.

Wybieramy : DIAGNOSTYKA / MODEL I ROCZNIK / SILNIK / 18XE

Następnie klikamy na zakładkę PROGRAMOWANIE.

[img height=134 width=250]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/programowanie.jpg[/img]

Następnie na zakładkę KONFIGURACJA WARIANTÓW ECU

[img height=123 width=250]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/konfiguracjawariantu.jpg[/img]

W zakładce TEMPOMAT (CRUISE CONTROL) zmieniamy na „WYSTĘPUJE” i wciskamy PROGRAMUJ.

Ja robiłem to na wyłączonym silniku (kluczyk w pozycji zapalonych kontrolek).

[img height=110 width=250]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/wystpuje.jpg[/img]

Składamy wszystko w całość i cieszymy się nowym bajerem w aucie.

Można tymczasowo zewrzeć przewody zamiast podłączać je do czujnika. Tempomat będzie działał, przez pewien czas. Taki stan powoduje łapanie błędu przez sterownik silnika (przy zmianie biegów powinien być sygnał o zmianie stanu czujnika). Konieczne jest wtedy skasowanie błędów w ECU.

Wszystkie potrzebne elementy zakupiłem tutaj . Mieszkam 200 metrów od tego sklepu [img alt=lol]zafiraklub.pl/forum/images/smiles/zab.gif[/img] .

Całkowity koszt wyniósł 105 pln + około 1,5 godziny roboty.

Mam nadzieję, ze ten opis pomoże tym którzy planują doinwestować zośkę [img alt=wink]zafiraklub.pl/forum/images/smiles/icon_wink.gif[/img] . Mogę pomóc, jak ktoś jest z Poznania i okolic [img alt=pifo]zafiraklub.pl/forum/images/smiles/piwo.gif[/img] .

Materiał dydaktyczny oraz zdjęcia, zgodnie z  Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych i Ustawą z dnia 8 lipca 2010 r. o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, stanowią moją własność intelektualną. Wszelkie kopiowanie, udostępnianie bez mojej wiedzy stanowić będzie podstawę do wszczęcia postępowania sądowego.
[size=1em]marwisn[/size]





Odp: MontaĹź i aktywacja tempomatu - silnik 18xe - Bamber - 2012-Sty-14

w zośce 2,2 benzyna też można załozyć?


Odp: [TUT ZA] MontaĹź i aktywacja tempomatu - silnik 18xe - marwisn - 2012-Sty-15

Musiałbyś rozebrać kolumnę kierownicy i poszukać po lewej stronie 4-pinowej wtyczki. Jak jest to na 100% mozna założyć. jak nie ma to tez można, ale roboty od groma.


Odp: [TUT ZA] Zafira - MontaĹź i aktywacja tempomatu - silnik Z18XE - pyzdra1 - 2013-Maj-09

W zafirze B teĹź jest moĹźliwy taki montaĹź?

Tapatakam z HTC




Odp: [TUT ZA] Zafira - MontaĹź i aktywacja tempomatu - silnik Z18XE - marwisn - 2013-Maj-09

Oczywiście.

Procedura taka sama:
1. montaĹź manetki
2. montaĹź czujnika (jak nie ma)
3. aktywacja

Obejrzyj ten filmik :


Odp: [TUT ZA] Zafira - MontaĹź i aktywacja tempomatu - silnik Z18XE - pyzdra1 - 2013-Maj-09

Wszystko pięknie, tylko nie wiem gdzie mam szukać czujnika sprzęgła. Może ktoś ma jakąś fotkę, a może można sprawdzić po vinie?


Odp: [TUT ZA] Zafira - MontaĹź i aktywacja tempomatu - silnik Z18XE - marwisn - 2013-Maj-10

Czujnik sprzęgła jest umocowany nad pedałem sprzęgła.

Jak masz diesla to masz czujnik obligatoryjnie.

Jak masz benzynkę to dwa sposoby :
1. Zdejmujesz plastikową osłonkę nad pedałami i zerkasz na mocowanie pedału czy jest tam czujnik z kostką (mi to zajęło 30 sekund w AH).
2. W programie diagnostycznym wywolujesz test i sprawdzasz czy zmienia sią stan przy naciskaniu pedału


Odp: [TUT ZA] Zafira - MontaĹź i aktywacja tempomatu - silnik Z18XE - Bero - 2013-Cze-04

Witam
Mam problem z montażem tempomatu a mianowicie znalazłem kostkę czujnika sprzęgła, w ecu mogę włączyć opcję tempomatu ale nigdzie nie mogę znaleźć kostki do podłączenia manetki sad Zośka 2002r silnik 1.8xe czy jest możliwe, że nie mam tej kostki u siebie i muszę poprowadzić wiązkę od ecu ??



Odp: [TUT ZA] Zafira - MontaĹź i aktywacja tempomatu - silnik Z18XE - marwisn - 2013-Cze-04

Wszystko jest możliwe, ale raczej jest dobrze zakamuflowana. Dobrze obejrzyj wszystkie wiązki w tym rejonie. Możę być gdzieś zataśmowana do innej wiązki.


Odp: [TUT ZA] Zafira - MontaĹź i aktywacja tempomatu - silnik Z18XE - Bero - 2013-Cze-04

no właśnie rozprułem wszystkie wiązki do okoła i nic sad