Forum Opel Zafira - KlubZAFIRA.pl
{B} Klimatyzacja półautomatyczna a automatyczna - Wersja do druku

+- Forum Opel Zafira - KlubZAFIRA.pl (http://www.klubzafira.pl/forum)
+-- Dział: Forum techniczne Opel Zafira (http://www.klubzafira.pl/forum/forumdisplay.php?fid=2)
+--- Dział: Zafira B/Family (2005 - 2014) (http://www.klubzafira.pl/forum/forumdisplay.php?fid=50)
+---- Dział: Klimatyzacja, ogrzewanie, układ chłodzenia (http://www.klubzafira.pl/forum/forumdisplay.php?fid=63)
+---- Wątek: {B} Klimatyzacja półautomatyczna a automatyczna (/showthread.php?tid=5253)

Strony: 1 2


{B} Klimatyzacja półautomatyczna a automatyczna - Kjub - 2014-Lip-12

Przeglądam VIN-y różnych Zafir i w jednych jest "electronic air conditioning", a w innych "semi-automatic". Moglibyście mi wyjaśnić, czym się właściwie różni półautomat od pełnego automatu?

Pozdrawiam


Odp: Klimatyzacja półautomatyczna a automatyczna - Kaliope - 2014-Lip-12

Oba utrzymują zadaną temperaturę, ale klimatronic sam rozdziela kierunki nawiewu, np puści Ci bardziej na twarz, lub bardziej na szybę lub bardziej w nogi. Czyli jest elektryczny silniczek, który automatycznie otwiera i zamyka różne kanały. Natomiast w półautomacie trzeba samemu zdecydować gdzie powietrze ma lecieć. Do tego w klimatronicu siła dmuchawy też jest sterowana automatycznie. Innymi słowy nic nie robisz.....nastawiasz temperatura, naciskasz przycisk 'auto' i przez całą trasę będziesz miał stałą temperaturę. Jeżeli np. uchylisz na chwilę okno i wleci trochę ciepłego powietrza, to dmuchawa od razu wskoczy na wyższe obroty, żeby jak najszybciej wrócić do zadanej temp. Nie jestem pewny czy w półautoamcie dmuchawa też jest sterowana automatycznie.   


Warto też wiedzieć, że klimatornic działa też w zimie, przy wyłączonej całkowicie klimie. Innymi słowy grzejesz sobie auto i masz stałą temp. Np, odpalasz rano zimną furę, na zewnątrz minus, nastawiasz wnętrzne na np 21 stopni i dmuchawa na początek w ogóle nie wystartuje, bo czujniki wiedzą, że silnik zimny i wiało by Ci zimnym powietrzem. Po chwili kiedy silnik chwyci już jakąś temp, dmuchawa powoli wtłacza ciepłe powietrze.

Generalnie klimatronic to piękna sprawa....polecam, totalnie bezawaryjny w ZB


Odp: Klimatyzacja półautomatyczna a automatyczna - JacekZKL - 2014-Lip-12

Jestem posiadaczem takiego climatronika, ale do tej pory nie używałem trybu auto. Czy w ZB on ma więcej czujników niż ten jeden grzybek na podszybiu? Dziwne jest jego położenie bo tam jest grzany słońcem i nawet zimą może wskazywać 40st. Teraz operuję temperaturą i jak już się w kabinie ochłodzi to ustawiam nawiew na 1. Włączenie nawiewu na nogi osłabia nawiew w drugim rzędzie. A znowu wyłączenie na nogi nie powoduje, że dołem wogóle nie wieje.
Spróbuję trybu auto. Faktem jest, że nie mam pojęcia jak to używać, żeby było dobrze.


Odp: Klimatyzacja półautomatyczna a automatyczna - Kjub - 2014-Lip-12

Dzięki za wyjaśnienia.

Kiedyś jechałem Astrą drugiej generacji i właściciel powiedział, że automat tak bezsensownie działa, że poniżej pewnej granicy (jak się ustawi dwadzieścia kilka stopni, może 21, nie pamiętam) nagle zaczyna chłodzić jak wariat.


Odp: Klimatyzacja półautomatyczna a automatyczna - Kaliope - 2014-Lip-12

w ZB klimatronic chodzi miĂłd malina


Odp: Klimatyzacja półautomatyczna a automatyczna - kubik_CDTi - 2014-Lip-12

Mnie jedynie denerwuje ,że nie ma gwiazdki od klimy,tylko trzeba wejść w menu...
A w opcjach się ustawia siłę nadmuchu,są 3 stopnie smile


Odp: Klimatyzacja półautomatyczna a automatyczna - Jacek2308 - 2014-Lip-13

(2014-Lip-12, 22:47)kubik_CDTi link napisał(a): Mnie jedynie denerwuje ,Ĺźe nie ma gwiazdki od klimy,tylko trzeba wejść w menu...
TO też potwierdzam mnie trochę irytuje ale już po prawie roku czasu zaczynam się przyzwyczajać, tak więcej problemów nie widzę a odn. siły nadmuchu to próbowałem kilku opcji ale ten środkowy jest ok.
(2014-Lip-12, 21:57)Kjub link napisał(a): Kiedyś jechałem Astrą drugiej generacji i właściciel powiedział, Ĺźe automat tak bezsensownie działa, Ĺźe poniĹźej pewnej granicy (jak się ustawi dwadzieścia kilka stopni, moĹźe 21, nie pamiętam) nagle zaczyna chłodzić jak wariat.
Miałem ZA też z automatyczną klimą a to jest tak samo jak w Astrze II i nie widziałem problemów przy opcji auto zwłaszcza przy włączonej klimatyzacji działało wszystko tak jak trzeba i nie miałem z nim nigdy problemów, jesienią przy deszczach i przy wył. klimatyzacji to tylko czasami przechodziłem na ustawienia manualne (z resztą w ZB podobnie robię) by wiało na szybę bardziej i jakiś bieg wiatraka większy ustawiam ale to nie często. Tak to byłem w ZA  i jestem w ZB zadowolony z klimatronika być może w francuzach ustawienia co 0,5 C jest jeszcze wygodniejsze ale i tu można się przyzwyczaić i lub po porostu nauczyć obsługiwać. Bo jak miałem jeszcze wcześniejsze auto przed ZA gdzie była manualna klimatyzacja to przyznam, że w trasie ciężko było znaleźć optymalne ustawienie i co jakiś czas zwiększałem lub zmniejszałem siłę nawiewu lub temp.



Odp: Klimatyzacja półautomatyczna a automatyczna - robet - 2014-Lip-17

(2014-Lip-12, 20:32)kaliope link napisał(a): Oba utrzymują zadaną temperaturę, ale klimatronic sam rozdziela kierunki nawiewu, np puści Ci bardziej na twarz, lub bardziej na szybę lub bardziej w nogi. Czyli jest elektryczny silniczek, ktĂłry automatycznie otwiera i zamyka róşne kanały. Natomiast w półautomacie trzeba samemu zdecydować gdzie powietrze ma lecieć. Do tego w klimatronicu siła dmuchawy teĹź jest sterowana automatycznie. Innymi słowy nic nie robisz.....nastawiasz temperatura, naciskasz przycisk 'auto' i przez całą trasę będziesz miał stałą temperaturę. JeĹźeli np. uchylisz na chwilę okno i wleci trochę ciepłego powietrza, to dmuchawa od razu wskoczy na wyĹźsze obroty, Ĺźeby jak najszybciej wrĂłcić do zadanej temp. Nie jestem pewny czy w półautoamcie dmuchawa teĹź jest sterowana automatycznie. 

Ja mam dokładnie klimatyzację półautomatyczną ( nazwa wg. instrukcji: Układ klimatyzacji automatycznej) i od razu zaznaczę, że działa dokładnie tak samo jak pełny klimatronic  łącznie z automatycznym rozdzielaniem nawiewów i zmianą prędkości nadmuchu i utrzymywaniem stałej temp. Nastawisz np 21 i maż je zawsze zimą (grzanie)czy latem (chłodzenie). Na pokrętle od regulacji nadmuchu jest położenie auto następnie  0, 1, 2, 3, 4. Pokrętło temperatury posiada zakresy wyskalowane w stopniach celcjusza. Dokładnie to występują trzy wersje klimatyzacji: manualna, automatyczna i pełny klimatronic według instrukcji  "Klimatyzacja sterowana elektronicznie". Według mnie automatyczna nie wyświetla menu na ekranie i tym się jedynie różni od klimatronica.
Zdjecie takiego panelu jak u mnie:http://img13.allegroimg.pl/photos/oryginal/43/80/10/24/4380102427

(2014-Lip-12, 20:32)kaliope link napisał(a): Np, odpalasz rano zimną furę, na zewnątrz minus, nastawiasz wnętrzne na np 21 stopni i dmuchawa na początek w ogĂłle nie wystartuje, bo czujniki wiedzą, Ĺźe silnik zimny i wiało by Ci zimnym powietrzem. Po chwili kiedy silnik chwyci juĹź jakąś temp, dmuchawa powoli wtłacza ciepłe powietrze.

U mnie wentylator rusza od razu, ale zimą zawsze ustawiam nawiew na szybę i nogi, może dla tego nie wiem jak jest przy innym położeniu. Mam układ wstępnego nagrzewania powietrza grzałką elektryczną i od razu dmucha leciutko nagrzanym powietrzem.
W takim razie jak z odparowywaniem szyb gdy wentylator nie pracuje?




Odp: Klimatyzacja półautomatyczna a automatyczna - Kaliope - 2014-Lip-17

ok, zgodzę się więc, że prędkość dmuchawy jest ustawiana automatycznie skoro jest opcja 'auto' na pokrętle i trzyma też stałą temperaturę bo też ma czujnik na desce jak klimatronic, ale w takim razie nie może być automatycznej dystrybucji kierunku powietrza bo na pokrętle od kierunków nawiewów nie masz 'auto' i np. tak jak na tej fotce co załączyłeś jest ustawiony nadmuch na twarz i nogi i inaczej nie będzie wiało.   


Odp: Klimatyzacja półautomatyczna a automatyczna - robet - 2014-Lip-17

To w takim razie wytłumacz mi dlaczego zawsze gdy ruszam zagrzanym autem to najpierw wieje na nogi a dopiero po jakimś czasie na twarz. Najlepiej wyczuwa się to po ustawieniu pokrętło tylko na twarz, chociaż twarzy nogi też. Podczas dłuższej jazdy też wyczuwa się zmiany kierunku nawiewu. Dodatkowo masz przycisk odparowywania szyby co też świadczy o tym , że jest silniczek w napędzie klap. Wsiądź do kogoś z taką klimą i się przekonają sam.