na dół

Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  [TUT ZB] Zafira - MontaĹź Aux in w CD70 Navi KIT GTO 9 29 830 2018-Maj-17, 13:44
Ostatni post: 19lechu92
  [TUT ZB] Zafira - MontaĹź DRL w miejsce halogenĂłw roboo1 34 21 511 2017-Sie-02, 22:08
Ostatni post: jangcy80
  [TUT ZB] - Zafira, gniazdo Aux-In do radioodtwarzacza CD30 MP3 roboo1 29 34 506 2017-Lut-12, 14:20
Ostatni post: zioom30
Ocena wątku:
  • 104 głosów - średnia: 2.58
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[TUT ZB] MontaĹź i aktywacja tempomatu
#1
Witajcie.

W dniu w wczorajszym zamontowałem I aktywowałem tempomat w swoim wozidełku. Robota łatwa, lekka i przyjemna  17 .

UWAGA : Do tej operacji wymagany jest CAR PASS !!!


Ponieważ na naszym forum nie ma tutka jak to zrobić, a te które spotkałem w sieci dla kompletnego laika mogą zostawiać jakieś niedopowiedziane kwestie postanowiłem coś skrobnąć.

Zaczynamy.

Przede wszystkim musimy stwierdzić obecność potrzebnych podzespołów w naszym aucie.
Interesują nas trzy elementy :

1.[size=1em] CIM (moduł na kolumnie kierownicy w który wpięte są manetki). Fotka poniżej.[/size]

[img height=146 width=250]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/cim_zpsa153a327.jpg[/img]


Aby sprawdzić czy nasz cim obsługuje tempomat musimy wymontować manetkę kierunkowskazów (jak to zrobić opis w dalszej części) i zerknąć czy gniazdo posiada styki zaznaczone na poniższej fotce.

[img height=150 width=190]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/stykicima_zps63aab1e1.jpg[/img]

Jakby jakimś cudem styków nie było (bo z tego co wyczytałem to standard), będzie konieczny zakup nowego/używanego CIM’a (jak używany to koniecznie wylogowany !!!)

2. [size=1em]Czujnik sprzęgła. Znajduje się bezpośrednio nad pedałem. Każdy diesel go ma, a w benzynach to różnie bywa (ja miałem). Zdejmujemy plastikową osłonę nad nogami kierowcy (dwie plastikowe śruby) i zerkamy. Jak mamy szczęście to zobaczymy taki widok [/size] 12 [size=1em] :[/size]

[img height=150 width=232]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/demonta17C05_zps84b6543e.jpg[/img]

Jak nie to szukamy w rejonie kolumny kierownicy kabelka z wtyczką (brązowa). Konieczny jest wtedy zakup takiego czujnika. Poniżej fotka i numer.

[img height=150 width=230]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/czujniksprz1190g1420a_zps5f6b6e4c.jpg[/img]

item : 62 40 187 / 62 39 120

3. [size=1em]Kupujmy manetkę. Różnicę widać gołym okiem (patrz czerwone strzałki). Pasuje każda niezależnie czy  AH czy z ZB. Nowa w serwisie kosztuje koło 270 pln. Używka na allegro około 100 pln w górę. Poniżej fotka manetki i jej numer.[/size]

[img height=82 width=250]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/nowamanetka_zps70b9de9e.jpg[/img]

[img height=150 width=182]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/nowamanetkaitem_zps964bd479.jpg[/img]

4. Ostatnim elementem jest odpowiedni licznik. Nie udało mi się znaleźć żadnych wiarygodnych informacji jaki kod licznika odpowiada za obecność tej kontrolki. Możemy to sprawdzić interfejsem diagnostycznym w teście elementów wykonawczych. Ponieważ informuje nas tylko o tym, że tempomat jest aktywny wszystko będzie działać i bez niej. Szukamy kontrolki zaznaczonej na fotce poniżej.

[img height=135 width=250]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/licznik1_zps4b592640.jpg[/img]

[size=1.45em]MontaĹź :[/size]

1. [size=1em]Demontujemy manetkę. Można to zrobić bez rozbierania kolumny kierownicy. Należy wydłubać gumkę wchodząca w obudowę kolumny i w szczelinę od dołu manetki wsunąć coś płaskiego i wąskiego (ja użyłem małego śrubokręta) w celu zwolnienia zapadki trzymającej manetkę (tam gdzie pokazuje strzałka).[/size]

[img height=150 width=193]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/demonta17C01_zps1eea872a.jpg[/img]

Następnie ciągniemy manetkę na zewnątrz jednocześnie wciskając śrubokręt.


[img height=150 width=219]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/demonta17C02_zps9e2e8bcd.jpg[/img]

I tym oto sposobem mamy zdemontowany element.

[img height=150 width=186]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/demonta17C03_zpsd1732e49.jpg[/img]

Montaż to po prostu wciśnięcie nowej manetki na miejsce starej i upchnięcie gumki pod obudowę.


2. [size=1em]Kolej na montaż czujnika. Filozofii nie ma żadnej. Zdejmujemy osłonkę nad nogami kierowcy i ewentualnie pod kierownicą (zaznaczone strzałkami). Wpinamy kostkę w czujnik, czujnik wpinamy w otwór technologiczny nad pedałem sprzęgła. Kształt otworu i czujnika uniemożliwia jego niepoprawne zamocowanie (czujnik musi być zatrzaskiem mocującym do dołu).[/size]

[img height=150 width=139]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/os1420onykokpitu_zps1c7f479a.jpg[/img]

[img height=150 width=240]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/demonta17C06_zpsb20c51b4.jpg[/img]



Ostatni krok jest dla chętnych, ambitnych i bogatych pechowców (bez kontrolki w liczniku)  7 

- chętnych bo trzeba wymontować cały licznik celem jego podmiany
- ambitnych bo ta kontrolka to gadżet, wszystko działa bez niej
- bogatych bo nowy (używany) licznik 150 pln w górę, logowanie i korekta przebiegu 150pln (poza ASO)


1. [size=1em]Odkręcamy dwie śrubki trzymające razem osłonę kolumny kierowniczej (pod zaślepkami widocznymi  zaraz pod kierownicą jak damy ster 90 stopni w prawo lub lewo od pozycji na wprost).[/size]

[img height=150 width=186]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/obudowakolumny_zps3753d7c7.jpg[/img]


2. [size=1em]Ciągniemy górną osłonę kolumny kierownicy, aż wyskoczy z zatrzasków.[/size]

[img height=150 width=189]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/obudowakolumny2_zps82eecfeb.jpg[/img]

3. [size=1em]Po uniesieniu osłony (jest połączona z licznikiem takim gumowym fartuchem) pod licznikiem zobaczymy dwie śrubki typu torx 5 i je wykręcamy.[/size]

[img height=150 width=143]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/gumalicznika_zpse3cddd1c.jpg[/img]

[img height=150 width=190]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/zegary1_zps2757f8b5.jpg[/img]

4. [size=1em]Wyjmujemy licznik i następnie go odpinamy (po uprzednim zwolnieniu czerwonej blokady).[/size]

[img height=141 width=250]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/licznik4_zps648432fc.jpg[/img]

Licznik można spokojnie wyjąć na podłączonym aku (jak tak zrobiłem, kontrolkę miałem, ale zakładałem ramki zegarów od astry GTC).


Pamiętajcie, że po odpięciu licznika od auta :
- zresetuje się przebieg dzienny (dobrze sobie spisać jak nie macie BC)
- nie zamkniecie auta (nie działa central)


Wszystko co potrzebne mamy już zamontowane więc zostaje najczystsza robota  17 



[size=1.35em]Programowanie :[/size]


Do zaprogramowania wszystkiego został użyty interfejs diagnostyczy OP-COM. Jest on popularny w wielu zakładach mechaniki pojazdowej i z jego dostępnością nie powinno być problemu wink .

Programowanie wykonujemy przy zapalonych kontrolkach - ostatnia pozycja stacyjki przed zapłonem.


Mamy do zaprogramowania trzy elementy :

[size=1em]1. ECU silnika (czyli sterownik silnika)[/size]
[size=1em]2. CIM (czyli moduł na kierownicy z manetkami)[/size]
[size=1em]3. Licznik (opcjonalnie jak jest potrzeba).[/size]

I tak :
Uruchamiamy oprogramowanie i wchodzimy w zakładkę „Diagnostyka”

[img height=131 width=250]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/diag1_zps7a3ac50a.jpg[/img]

Wybieramy rok produkcji naszego auta.

[img height=131 width=250]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/diag2_zpsde9f3a5c.jpg[/img]

Następnie model.

[img height=132 width=250]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/diag3_zps08f37b50.jpg[/img]


Widzimy poszczególne sekcje, które pojazdu. Jako pierwszy programowałem licznik (opcjonalnie jak jest kontrolka). Wchodzimy w „Nadwozie”

[img height=132 width=250]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/nadwozie_zps0575bf38.jpg[/img]

I wybieramy „ IPC ECU sterownik zestawu wskaźników”

[img height=133 width=250]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/przeg1_zpsa7cec9e5.jpg[/img]

Wybieramy zakładkę „Programowanie”

[img height=132 width=250]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/przeg2_zps9c51fd8a.jpg[/img]


I po otwarciu kolejnej strony zakładkę „Konfiguracja wariantów programu”

[img height=129 width=250]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/przeg3_zps2309b2c7.jpg[/img]

Zostaniemy poproszeni o CAR PASS. Podajemy go i naciskamy „OK”

[img height=128 width=250]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/przeg4_zps71f68b46.jpg[/img]

W zakładce „Tempomat (Cruise Control)” zmieniamy na WYSTĘPUJE i naciskamy PROGRAMUJ.

[img height=132 width=250]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/przeg5_zpsf8424c93.jpg[/img]

Program jeszcze raz zapyta czy jesteśmy świadomi swych poczynań. Oczywiście naciskamy TAK  32  .

[img height=131 width=250]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/przeg6_zpsa784cf6a.jpg[/img]

I sprawę kodowania licznika mamy załatwioną  piwo .

[img height=132 width=250]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/przeg7_zps1a9cf046.jpg[/img]




Czas na zakodowanie CIM’a. W tym celu wracamy do zakładki nadwozie i tym razem wybieramy „CIM Moduł kolumny kierowniczej”.

[img height=132 width=250]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/cim1_zps2187f975.jpg[/img]

Wchodzimy w zakładkę „Programowanie” i dale jw "Konfiguracja wariantów programu".

[img height=132 width=250]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/cim2_zps4c334f38.jpg[/img]

[img height=132 width=250]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/cim3_zps3f9c4e43.jpg[/img]

W zakładce „Tempomat (Cruise control)” zmieniamy na występuje i dajemy PROGRAMUJ.
Sprawę CIM’a mamy załatwioną  17 

[img height=132 width=250]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/cim4_zps54d88a35.jpg[/img]



Pozostało zaprogramować sterownik silnika. Wracamy do zakładki z sekcjami pojazdu i wybieramy zakładkę „Silnik”

[img height=132 width=250]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/sil1_zps3abb3a26.jpg[/img]

Wybieramy z listy nasz motor.

[img height=132 width=250]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/sil2_zpsf9a6e98f.jpg[/img]

Kolejny raz wybieramy zakładkę „Programowanie”

[img height=132 width=250]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/sil3_zps713645d7.jpg[/img]

I zakładkę „Konfiguracja wariantów programu”

[img height=132 width=250]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/sil4_zps7a7234db.jpg[/img]

W „Tempomat (Cruise control)” zmieniamy na WYSTĘPUJE i następnie naciskamy „Wykonaj kodowanie”

[img height=132 width=250]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/sil5_zpsd79f8892.jpg[/img]

To wszystko. Zamykamy program i odłączamy interfejs od auta.

Na koniec pozostaje nam się cieszyć nowym udogodnieniem w aucie  31 . Tempomat uruchamia się powyżej 30 km\h, a jeżeli licznik ma taką funkcję to jego działanie jest sygnalizowane odpowiednią kontrolką (patrz strzałka).

[img height=112 width=250]http://i52.photobucket.com/albums/g8/marwisn/tempomat/licznik3_zps758d16d1.jpg[/img]



Czas montażu i programowania (jak jest czujnik na sprzęgle i bez wyciągania budzika) 20 min. Z montażem czujnika i demontażem zegarów 60 min.


Podczas pisania tutka korzystałem z poniższych źródeł :

- www.allegro.pl
- www.motortalk.de
- www.opel-madry.pl
- www.astra-3.pl
- www.absolutemodicts.com

Materiał dydaktyczny, zgodnie z  Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych i Ustawą z dnia 8 lipca 2010 r. o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, stanowią moją własność intelektualną. Wszelkie kopiowanie, udostępnianie bez mojej wiedzy stanowić będzie podstawę do wszczęcia postępowania sądowego.
marwisn
Odpowiedz


Wiadomości w tym wątku
[TUT ZB] MontaĹź i aktywacja tempomatu - przez marwisn - 2013-Maj-17, 20:51



Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości