2012-Lut-12, 14:02
NajczÄĹciej opis parametrĂłw felgi wyglÄ
da nastÄpujÄ
co: 8,5 x20 5x112 ET33 Hub Ă 66,6.
OgĂłlna budowa felgi. Oznaczenie felgi WSP Italy.
2. Centralna oĹ obrotowa.
3. SzerokoĹÄ wewnÄtrzna (odlegĹoĹÄ miÄdzy koĹnierzami) (Rim Width), mierzona w calach. Znak "x" pomiÄdzy symbolami szerokoĹci i Ĺrednicy obrÄczy wskazuje na to Ĺźe skĹada siÄ ona z jednego elementu, wtedy gdy znak "-" Ĺwiadczy o kilku elementach obrÄczy.
4. Garb ochronny (Hump) Wygarbienie na krawÄdzi alufelgi, przeciwdziaĹajÄ ce zsuwaniu siÄ opony podczas dziaĹania duĹźych siĹ poziomych (skierowanych prostopadle do osi symetrii felgi), np. podczas jazdy po okrÄgu, zabezpieczajÄ c tym samym przed nagĹÄ utratÄ ciĹnienia w oponie. Istnieje kilka rodzajĂłw oraz ksztaĹtĂłw Hump'Ăłw: pojedynczy Hump H ( jeden Hump wzdĹuĹź zewnÄtrznej strony), podwĂłjny H2 (jeden Hump wzdĹuĹź zewnÄtrznej strony, drugi zaĹ wzdĹuĹź wewnÄtrznej krawÄdzi felgi, co zwiÄksza niezawodnoĹÄ ustalenia opony na feldze), pĹaskie FH (Flat Hump), asymetryczne AH (Asymmetric Hump), poĹÄ czone CH (Combined Hump).
5. KoĹnierz ochronny, jest to zewnÄtrzny ksztaĹt obwodowej krawÄdzi felgi, przeciwdziaĹajÄ cy zsuwaniu siÄ opony na zewnÄ trz felgi podczas dziaĹania duĹźych siĹ poziomych, np. podczas jazdy po okrÄgu, zabezpieczajÄ c tym samym przed nagĹÄ utratÄ ciĹnienia w oponie. KoĹnierz ten sĹuĹźy rĂłwnieĹź jako element montaĹźowy, umoĹźliwiajÄ ce zdejmowanie i zakĹadanie opony na felgÄ. Oznaczenie koĹnierza ochronnego literami J, JJ, JK, K, L, B, P i D charakteryzuje cechy konstrukcyjne obrÄczy felgi.
6. Ĺrednica otworu centralnego (Centre bore Diameter, Hub Center) jest to parametr opisujÄ cy wielkoĹÄ otworu w feldze mierzony w milimetrach, ktĂłry musi byÄ bezwzglÄdnie dopasowany swoim rozmiarem do koĹnierza piasty koĹa, gdyĹź tylko w taki sposĂłb bÄdzie zapewnione odpowiednie przenoszenie obciÄ ĹźeĹ.
7. Ĺrednica rozstawu otworĂłw mocujÄ cych (PCD - Pitch Circle Diameter) to odcinek przechodzÄ cy przez Ĺrodki otworĂłw montaĹźowych felgi. IstotnÄ cechÄ kaĹźdej felgi jest iloĹÄ otworĂłw na Ĺruby lub nakrÄtki montaĹźowe. IntegralnÄ cechÄ opisujÄ cÄ otwory montaĹźowe jest ich rozstaw, czyli Ĺrednica okrÄgu, na ktĂłrym znajdujÄ siÄ Ĺrodki otworĂłw montaĹźowych. Ĺrednica okrÄgu podawana jest jako wartoĹÄ w milimetrach. W przypadku parzystej iloĹci otworĂłw montaĹźowych, wartoĹÄ ta bÄdzie rĂłwna odlegĹoĹci miÄdzy Ĺrodkami otworĂłw przeciwlegĹych, natomiast w przypadku nieparzystej liczby otworĂłw montaĹźowych zasada ta nie ma zastosowania a wartoĹÄ oblicza siÄ nastÄpujÄ co: trzy otwory: PCD = A * 1.154, piÄÄ otworĂłw montaĹźowych: PCD * 1,702, gdzie A - odlegĹoĹÄ miÄdzy dwoma sÄ siadujÄ cymi centrami otworĂłw montaĹźowych.
9. Osadzenie ET - jest to podawana w milimetrach wartoĹÄ odlegĹoĹci miÄdzy pĹaszczyznÄ montaĹźowÄ obrÄczy, a jej Ĺrodkiem symetrii. W felgach aluminiowych spotkaÄ moĹźna ET z wartoĹciÄ ujemnÄ , dodatniÄ oraz zerowÄ . Ujemna wartoĹÄ ET oznacza, Ĺźe obrÄcz âwysuwa siÄ" na zewnÄ trz pojazdu. Innymi sĹowami: oĹ symetrii felgi jest wysuniÄta w stosunku do pĹaszczyzny montaĹźowej na zewnÄ trz samochodu. Dodatnia wartoĹÄ parametru ET zachodzi w odwrotnej sytuacji i uwaĹźa siÄ to za najczÄĹciej spotykana sytuacja. WartoĹÄ zerowa ET ma miejsce w momencie gdy alufelga jest idealnie dopasowana do pĹaszczyzny montaĹźowej.
10. Plaszczyzna symetrii obrÄczy (Rim Centerline).
[glow=red,2,300]ĹšrĂłdĹo: leggera.eu[/glow]
[img height=150 width=219]http://klubzafira.pl/plikownia/tut/Opony/Felgi_alu_budowa.jpg[/img]
Podstawowa wiedza o strukturze technicznej alufelgi pomoĹźe przy wyborze i zakupie szukanego towaru. A znajomoĹÄ listy modeli felg producenta na podstawie felg firmy WSP Italy (przyswojone w zgodnoĹci z wymaganiami EKG ONZ 124), pomoĹźe sprawdziÄ czy wyszukany towar odpowiada parametram technicznym waszego samochodu.OgĂłlna budowa felgi. Oznaczenie felgi WSP Italy.
[img height=150 width=170]http://klubzafira.pl/plikownia/tut/Opony/Felgi_alu_oznaczenia.jpg[/img]
1. Ĺrednica obrÄczy (Wheel Diameter), na ktĂłrÄ
opiera siÄ opona, mierzona w calach2. Centralna oĹ obrotowa.
3. SzerokoĹÄ wewnÄtrzna (odlegĹoĹÄ miÄdzy koĹnierzami) (Rim Width), mierzona w calach. Znak "x" pomiÄdzy symbolami szerokoĹci i Ĺrednicy obrÄczy wskazuje na to Ĺźe skĹada siÄ ona z jednego elementu, wtedy gdy znak "-" Ĺwiadczy o kilku elementach obrÄczy.
4. Garb ochronny (Hump) Wygarbienie na krawÄdzi alufelgi, przeciwdziaĹajÄ ce zsuwaniu siÄ opony podczas dziaĹania duĹźych siĹ poziomych (skierowanych prostopadle do osi symetrii felgi), np. podczas jazdy po okrÄgu, zabezpieczajÄ c tym samym przed nagĹÄ utratÄ ciĹnienia w oponie. Istnieje kilka rodzajĂłw oraz ksztaĹtĂłw Hump'Ăłw: pojedynczy Hump H ( jeden Hump wzdĹuĹź zewnÄtrznej strony), podwĂłjny H2 (jeden Hump wzdĹuĹź zewnÄtrznej strony, drugi zaĹ wzdĹuĹź wewnÄtrznej krawÄdzi felgi, co zwiÄksza niezawodnoĹÄ ustalenia opony na feldze), pĹaskie FH (Flat Hump), asymetryczne AH (Asymmetric Hump), poĹÄ czone CH (Combined Hump).
5. KoĹnierz ochronny, jest to zewnÄtrzny ksztaĹt obwodowej krawÄdzi felgi, przeciwdziaĹajÄ cy zsuwaniu siÄ opony na zewnÄ trz felgi podczas dziaĹania duĹźych siĹ poziomych, np. podczas jazdy po okrÄgu, zabezpieczajÄ c tym samym przed nagĹÄ utratÄ ciĹnienia w oponie. KoĹnierz ten sĹuĹźy rĂłwnieĹź jako element montaĹźowy, umoĹźliwiajÄ ce zdejmowanie i zakĹadanie opony na felgÄ. Oznaczenie koĹnierza ochronnego literami J, JJ, JK, K, L, B, P i D charakteryzuje cechy konstrukcyjne obrÄczy felgi.
6. Ĺrednica otworu centralnego (Centre bore Diameter, Hub Center) jest to parametr opisujÄ cy wielkoĹÄ otworu w feldze mierzony w milimetrach, ktĂłry musi byÄ bezwzglÄdnie dopasowany swoim rozmiarem do koĹnierza piasty koĹa, gdyĹź tylko w taki sposĂłb bÄdzie zapewnione odpowiednie przenoszenie obciÄ ĹźeĹ.
7. Ĺrednica rozstawu otworĂłw mocujÄ cych (PCD - Pitch Circle Diameter) to odcinek przechodzÄ cy przez Ĺrodki otworĂłw montaĹźowych felgi. IstotnÄ cechÄ kaĹźdej felgi jest iloĹÄ otworĂłw na Ĺruby lub nakrÄtki montaĹźowe. IntegralnÄ cechÄ opisujÄ cÄ otwory montaĹźowe jest ich rozstaw, czyli Ĺrednica okrÄgu, na ktĂłrym znajdujÄ siÄ Ĺrodki otworĂłw montaĹźowych. Ĺrednica okrÄgu podawana jest jako wartoĹÄ w milimetrach. W przypadku parzystej iloĹci otworĂłw montaĹźowych, wartoĹÄ ta bÄdzie rĂłwna odlegĹoĹci miÄdzy Ĺrodkami otworĂłw przeciwlegĹych, natomiast w przypadku nieparzystej liczby otworĂłw montaĹźowych zasada ta nie ma zastosowania a wartoĹÄ oblicza siÄ nastÄpujÄ co: trzy otwory: PCD = A * 1.154, piÄÄ otworĂłw montaĹźowych: PCD * 1,702, gdzie A - odlegĹoĹÄ miÄdzy dwoma sÄ siadujÄ cymi centrami otworĂłw montaĹźowych.
[img height=68 width=250]http://klubzafira.pl/plikownia/tut/Opony/Felgi_alu_otwory.jpg[/img]
8. PĹaszczyzna montaĹźowa (powierzchnia przylegajÄ
ca) (Mounting Surface Face)9. Osadzenie ET - jest to podawana w milimetrach wartoĹÄ odlegĹoĹci miÄdzy pĹaszczyznÄ montaĹźowÄ obrÄczy, a jej Ĺrodkiem symetrii. W felgach aluminiowych spotkaÄ moĹźna ET z wartoĹciÄ ujemnÄ , dodatniÄ oraz zerowÄ . Ujemna wartoĹÄ ET oznacza, Ĺźe obrÄcz âwysuwa siÄ" na zewnÄ trz pojazdu. Innymi sĹowami: oĹ symetrii felgi jest wysuniÄta w stosunku do pĹaszczyzny montaĹźowej na zewnÄ trz samochodu. Dodatnia wartoĹÄ parametru ET zachodzi w odwrotnej sytuacji i uwaĹźa siÄ to za najczÄĹciej spotykana sytuacja. WartoĹÄ zerowa ET ma miejsce w momencie gdy alufelga jest idealnie dopasowana do pĹaszczyzny montaĹźowej.
10. Plaszczyzna symetrii obrÄczy (Rim Centerline).
[glow=red,2,300]ĹšrĂłdĹo: leggera.eu[/glow]