na dół

Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  {B} [TUT ZB] wymiana baterii w kluczyku typu scyzoryk Kaliope 3 1 727 2018-Lis-08, 14:06
Ostatni post: Mr_Moko
  [TUT] Bixenon - Afl dołożenie. Misiek38 4 2 353 2018-Paż-21, 12:02
Ostatni post: kysiu241
  [TUT ZB] Wymiana żarników ksenonowych Grisza 17 7 367 2018-Wrz-07, 05:18
Ostatni post: michal82
Ocena wątku:
  • 84 głosów - średnia: 3.31
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
{B} [TUT ZB] Demontaż alternatora w 1.9 cdti
#1




Alternator w moim aucie również odmówił posłuszeństwa.Wszystkiemu winny był oczywiście mostek prostowniczy...a dokładnie uszkodzona dioda .Objawy to kontrolka informująca o braku ładowania i błąd P0621 .Napięcie w kompie pokładowym rzędu ok 11V...czyli brak ładowania.


Alternator wyciągnąłem do góry bez odkręcania dolnej osłony silnika i konieczności korzystania z kanału.Obudowę filtra powietrza również należy zdemontować w celu dobrego dojścia do śruby napinacza paska klinowego klucz łamany 15mm  i do śruby mocowania alternatora pod kołem pasowym (18 gwiazdka lub zwykła 14mm). W celu ściągnięcia paska klinowego należy założyć klucz 15 na śrubę napinacza i zwolnić naprężenie paska a drugą ręką zdjąć pasek koła pasowego alternatora.
Alternator zamocowany jest w dwóch miejscach.Pod wcześniej wspomnianym kołem pasowym jedna śruba klucz 14 (lub gwiazdka 1cool należy ją wykręcić oraz z tyłu alternatora śruba klucz 14 (lub gwiazdka 1cool .Fota poniżej przedstawia miejsce mocowania altka z tyłu,gdzie 1 to śruba,którą należy wykręcić (na foto jej nie ma bo już wykręcona) a 2 to śruba klucz 14 ,którą należy wykręcić kilka obrotów w celu zwolnienia mocowania altka w wsporniku.

http://www.fotosik.pl/zdjecie/pelne/40d73390b45369f5

[Obrazek: 520ab1b9ecab6b70m.jpg]

Z tyłu alternatora należy odkręcić dwie nakrętki klucz 13 i 8 ,i zdjąć końcówki oczkowe z przewodami.W ten sposób mamy odkręcone wszelkie mocowanie altka do silnika i zaczynamy kombinować z wyciągnięciem do góry.Miejsca jest mało ale wykonalne.

Mając altek na stole zdejmujemy tylną osłonę plastikową przy pomocy śrubokręta ,która jest mocowana na zaczepach szt3.Foto poniżej(zdjęta już osłona plastikowa) przedstawia nakrętki 3 szt klucz 8,nakrętkę klucz 13 szt 1 i dwie śruby mocowane na wkrętak krzyżowy,które należy odkręcić.Miejsca mocowań zaznaczone na żółto.

[Obrazek: 7dceaf083bdadb3fm.jpg]

Regulator napięcia ze szczotkotrzymaczem możemy już zdemontować.Mostek alternatora z diodami (główny winowajca w 99% braku ładowania w CDTi) przylutowany jest w 3 miejscach do alternatora.W celu "odlutowania" należy użyć lutownicy kolbowej takiej starego typu.Transformatorowa lutownica nie daje rady.Fota poniżej przedstawia 3 miejsca zaznaczone na żółto, w których należy odlutować mostek.

[Obrazek: 2aad682819291d4dm.jpg]

Montujemy nowy mostek,lutujemy następnie montujemy regulator napięcia ze szczotkotrzymaczem,skręcamy wszystko w odwrotnej kolejności i możemy iść na browara wink .

W celu sprawdzenia alternatora czy ładuje poprawnie proponuję udać się do najbliższego warsztatu elektromechaniki pojazdowej.Trwa to 5 min i mamy pewność poprawnie wykonanej naprawy.

Oprócz wymiany mostka kupiłem również nowy regulator ze szczotkotrzymaczem aby mieć spokojne sumienie.

Oznaczenie alternatora
[Obrazek: 4cc6d1016597d4f5m.jpg]

Stary regulator napięcia
[Obrazek: 2e70e6463ee99c2cm.jpg]

Nowy regulator napięcia
[Obrazek: 7d2ab06ed7508786m.jpg]


[glow=red,2,300]Materiał dydaktyczny oraz zdjęcia, zgodnie z  Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych i Ustawą z dnia 8 lipca 2010 r. o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, stanowią moją własność intelektualną. Wszelkie kopiowanie, udostępnianie bez mojej wiedzy stanowić będzie podstawę do wszczęcia postępowania sądowego.[/glow]

Marki
Odpowiedz
#2
A tu nr prostownika jaki mi wsadzili
[Obrazek: prostownik.th.jpg]

Odpowiedz
#3
W mojej Zośce alternator odmówił posługi na początku roku (w drodze z pracy do domu) i na szczęście energii w akumulatorze zostało na ok. 20km.

Post Marki'ego bardzo pomógł w samodzielnej naprawie - standardowe (chyba) uszkodzenie mostka prostowniczego (wyrwana nóżka w jednej diodzie) i w następstwie od razu padł regulator napięcia.

Podczas naprawy napotkałem jednak dość poważny problem - po odkręceniu mocowania alternatora nie udało mi się rozwiązać łamigłówki o nazwie "wyjęcie alternatora z komory silnika". Kombinacje trwały dobre parę godzin i doszedłem do wniosku, że chyba rozbiorę "pół" silnika albo...

Zdecydowałem się w końcu na rozebranie alternatora i wylutowanie mostka tam, gdzie był (konkretnie w górnym narożniku komory silnika) - potrzeba było trochę więcej światła, wygodne wyścielenie silnika (żeby nie gniotło w żebra) i trochę cierpliwości. Przydała się oczywiście lutownica kolbowa (nawet niewielkiej mocy, chodzi o dość dużą bezwładność cieplną miedzianego rdzenia, jak się dobrze nagrzeje, to nie występuje zjawisko "zamrażania" lutu po dotknięciu końcówek drutu uzwojenia stojanu).

Siłą rzeczy alternatora nie sprawdzałem u elektryka tylko za pomocą Service mode. Od naprawy zrobiłem już ok. 7000km i na razie jest OK.

 
Odpowiedz
#4
Nie sądziłem, że wymiana diód (układu prostowniczego), które są zasadniczym winowajcą w naszych altkach, jest taka banalna. Bardzo fajny tutek. Gość też pokazuje kiedy szczotki regulatora nadają się do wymiany:

http://www.youtube.com/watch?feature=pla...yic#at=497
[br]Dodano: [time]Śro, 14 Sie 2013, 23:18[/time]

a tu wymiana łożyska i pierścienia ślizgowego (komutator)

http://www.youtube.com/watch?feature=pla...7VGk#at=48
Odpowiedz
#5
Jeszcze małe info odnośnie regulatora. Może komuś pomoże bo ją miałem małą rozkminkę. Otóż można kupić 2 rodzaje regulatora jeden wygląda jak oryginał a drugi ma dodatkowy zacisk. Oba pasują bo ten dodatkowy zacisk jest do obrotomierza i nie trzeba go podłączać. Najlepsze jest to, że ten z dodatkową śróbką był tańszy smile
Odpowiedz
#6
Po przejściu swojej ścieżki zdrowia w tym temacie, mogę dodać parę konstruktywnych uwag.
Link do innego forum zagranicznego, więcej zdjęć i dokładniejszy opis (z lekkim humorem) każdego kroku (wymagany angielski)
http://www.astraownersclub.com/vb/showthread.php/746797-**Member-How-to**-Zafira-1-9CDTi-150-(Z19DTH)-Alternator-Change-Swap

Odnośnie samej wymiany. Napięcie napinacza jest niezłe, trzeba się namęczyć, no chyba że ktoś jest zwyczajnie silniejszy smile

I na koniec (ktoś może mieć też taki przypadek) poprzedni właściciel mojej zośki albo jego mechanik był tak miły i zgubił ten owalny wspornik do którego jest przykręcony altek i u mnie był on przykręcony bezpośrednio do śruby nr 2 dokładniej za nią (pierwsza fota w tym wątku) o dziwo jest tam miejsce na wciśnięcie altka a ta śruba jest długa dochodzi do lewego boku silnika (zamaskowana czarną osłoną rozrządu).
Na początku tej dziury od śruby była wciśnięta niewielka tuleja (raczej nie jest fabryczna),  trzeba ją było lekko wybić od strony rozrządu. Nie było to łatwe bo altek był tam na siłę wciśnięty.

Odpowiedz
#7
Demontaż altka w z19dt. Około 2 godzin pracy w warunkach domowych. W ASO montaż i demontaż altka to 1.4 jednostki czasowej, czyli około 330zł.

1. Podnosimy auto i ściągamy dolną osłonę (torx 30). Tylko po to by dostać się do dolnej śruby mocującej altka. Odkręcamy ją (gwiazdka 18mm) i spuszczamy auto.
2. Ściągamy podszybie (torx 30)
3. Ściągamy całe pudło z filtrem powietrza (torx 30 do pudła, i nasadka 7mm do opaski)
4. Ściągamy pasek wielorowkowy poprzez poluźnienie napinacza (15mm oczkowy, najlepiej łamany)
5. Demontujemy filtr paliwa wraz z metalowym koszykiem (3x nasadka 13mm). http://klubzafira.pl/forum/showthread.php?tid=67
oraz  http://klubzafira.pl/forum/showthread.php?tid=6344

6. Odkręcamy 2 przewody od altka (nasadka 13 oraz 8mm)
7. Odkręcamy górną śrubę mocującą altka (gwiazdka 18mm)
8. Wyciągamy altka do góry, manewrując na wszystkie możliwe strony. Zaraz nad altkiem jest taki uchwyt, do którego są przymocowane dwie wtyczki. Dobrze go odkręcić wraz z tymi wtyczkami, żeby je nie uszkodzić podczas wyciągania altka. On jest na nasadke gwiazdkę, ale śmiało idzie naskadką zwykłą 8mm. 


Najwięcej roboty z filtrem. Oczywiście od razu go można wymienić bo robota dokładnie ta sama. Po wyciągnięciu filtra trzeba odkręcić ten koszyk i tu też jest trochę zabawy, bo do tego koszyka jest przyczepionych 5 różnych wtyczek/wiązek.
Odpowiedz
#8
Odniosę się do poprzedniego maila, ponieważ właśnie zakończyłem przeboje z moim alternatorem, a mam powyższą wersję Zofii :-)

ad. 1 - nie zdejmowałem dolnej osłony, ponieważ wystarczyło mi dojście do "dolnej" śruby dzięki usunięciu pudła z filtra powietrza

ad. 4 - dla mnie nie do końca było jasne o co chodzi natomiast teraz wiem, że trzeba nałożyć klucz na śrubę i mocno "wygiąć" koło na którym jest pas. Ciągniemy klucz na śrubie jakbyśmy chcieli mocno dokręcić śrubę (o niebo łatwiej jest nałożyć przedłużkę na klucz - wtedy wygięcie wydaje się być łatwe) i koło (napinacz) pójdzie w kierunku alternatora i pasek się poluźnia. Jak koledzy sugerują, drugą ręką ściągamy pas z alternatora.

ad. 5 - u mnie wystarczyło odkręcić te trzy nasadki 13mm i koszyk wygiąłem jak najdalej się dało przy manewrowaniu altkiem

Generalnie mój alternator kołysał się jakby była tam jeszcze jedna śruba. Nie ma tam nic. U mnie żeby go wyciągnąć musiałem go wybić z gniazda w którym siedział przy użyciu młotka i drewienka. (Dzięki kaliope za info na PW)

Co do samego alternatora to bardzo przydał mi się filmik tego kolesia, który opisuje jak go rozebrać i wymienić szczotki lub sprawdzić diody.

Wg mnie moje szczotki są winowajcą. Co wy sądzicie po diodach i szczotkach? U mnie diody trochę inne niż te u tego kolesia na tutorialu na yt.


Załączone pliki Miniatury
       
Odpowiedz
#9
Poradnik w YT:



Odpowiedz
#10
Zdecydowałem się zakupić altka w tej firmie bo cena śmieszna. Dzwoniłem i mówią, że to oryginalne Denso po regenracji. Wszystkie mają wymienione łożyska i nieszczęsne diody. Kupiłem i wezmę w trasę do Chorwacji na wypadek niespodzianki. Szkoda, że jeszcze trzeba wziać walizkę kluczy żeby go wymienić smile Dają dwa lata gwarancji, co jest chyba rzadkością.   


http://allegro.pl/alternator-opel-fiat-a...69339.html


Załączone pliki Miniatury
   
Odpowiedz




Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości