na dół

Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  {B} [TUT ZB] wymiana baterii w kluczyku typu scyzoryk Kaliope 3 1 727 2018-Lis-08, 14:06
Ostatni post: Mr_Moko
  [TUT] Bixenon - Afl dołożenie. Misiek38 4 2 353 2018-Paż-21, 12:02
Ostatni post: kysiu241
  {B} Reflektory - usterki, diagnoza, naprawa, wymiana żarówek, itp. katar 51 14 879 2018-Sie-03, 20:40
Ostatni post: mandarynka07
Ocena wątku:
  • 56 głosów - średnia: 2.54
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[TUT ZB] Wymiana żarników ksenonowych
#1
Poniżej mały tutorial dotyczący tego co w temacie wink


Wymiana żarników ksenonowych w Zafirze B (żarniki są typu D1S)

Tytułem wstępu:
jeśli zauważyłeś, że któryś z żarników świeci lekko na różowo, a po pewnym czasie zaczyna "mrugać", to ten tutorial jest dla Ciebie wink (u mnie od mrugania do całkowitego zgaśnięcia żarnika upłynęły jakieś dwa miesiące)


UWAGA: Wysokie napięcie ! (przynajmniej teoretycznie) wink
Jeśli jesteś bardzo nieuważny, nasz dowc*pnych współtowarzyszy, lub biegające dookoła samochodu dzieci: odłącz akumulator!
W pozostałych przypadkach wystarczy trochę uwagi i rozwagi (wtyczki są "bezpieczne" - nie ma możliwości takiego ich złapania aby odczuć na własnej skórze jakie napięcie może wygenerować przetwornica wink )



Potrzebne narzędzia:
- klucz nasadowy 7mm (ewentualnie płaski)
- torx 25
- torx 27

Wymiana krok-po-kroku:

[Obrazek: rys1.jpg]

1. Odpinamy wtyczkę od przepływomierza (należy najpierw wysunąć „do oporu” zawleczkę oznaczoną strzałką nr 1 na rys.1)
2. Luzujemy opaskę na wężu dolotowym do przepływomierza (strzałka nr 2 na rys.1)

[Obrazek: rys2.jpg]

3. Odkręcamy pokrywę filtra powietrza (torx 25), a następnie ją wyjmujemy (rys.2)

[Obrazek: rys3.jpg]

4. Odkręcamy uchwyt przytrzymujący dolną część obudowy filtra powietrza kluczem torx 27 (rys.3), a następnie wyciągamy obudowę filtra

[Obrazek: rys4.jpg]

5. Po wyjęciu obudowy filtra mamy piękny widok na tył reflektora, więc nie tracąc czasu zdejmujemy gumową osłonę żarnika (rys.4)

[Obrazek: rys5.jpg]

6. W tym miejscu zaczynają się lekkie schody. Wg. technologii producenta należy najpierw wypiąć z uchwytów wiązkę prowadzącą do żarnika – strzałka nr 3 na rys.5. Niestety wg mnie jest to niewykonywalne bez jakiegoś magicznego narzędzia, więc poszedłem odrobinę inną drogą, a mianowicie:
7. Odpinamy sprężyny przytrzymujące żarnik (strzałki nr 1, rys.5)
8. Wysuwamy lekko żarnik z gniazda
9. Wyciągamy do dołu złącze elektryczne żarnika (strzałka 2, rys.5). Złącze jest „na wpych”, więc ciężko coś tutaj zepsuć
10. Po odłączeniu wiązki od żarnika wyjmujemy żarnik z gniazda w reflektorze – po prostu go wyciągamy, bez żadnych dodatkowych ruchów typu półobrót lub coś w tym stylu
11. Wracamy do punktu 6 i wyplątujemy wiązkę z uchwytu - teraz jest to już możliwe bez dodatkowych narzędzi i mocno wskazane żeby podłączenie nowego żarnika było w miarę łatwe
12. Podłączamy złącze do nowego żarnika i wkładamy go w gniazdo.
13. Zapinamy sprężyny przytrzymujące żarnik (rys.5 strzałki nr 1)
14. Upychamy ponownie wiązkę w uchwyt znajdujący się z boku gniazda żarnika (strzałka 3, rys.5)
15. Montujemy gumową osłonę reflektora, a następnie dolną część obudowy filtra powietrza zwracając uwagę na to aby dolny wąż dolotowy był na swoim miejscu.
16. Zakładamy pokrywę filtra, przykręcamy ją, podpinamy wtyczkę do przepływomierza i zaciskamy opaskę na przewodzie dolotowym (rys.1, strzałka 2)
17. Żarnik z prawej strony mamy już wymieniony. Przechodzimy do żarnika w lewym reflektorze

[Obrazek: rys6.jpg]

18. Dostęp do reflektora jest tutaj zdecydowanie lepszy niż po prawej stronie, ale żeby ułatwić sobie pracę dobrze jest zdjąć pokrywę skrzynki bezpieczników i przekaźników (rys.6 strzałka 2), oraz wysunąć z uchwytu do góry przekaźnik (strzałka 1, rys.6) i „przepchnąć” go na bok żeby nie przeszkadzał.
19. Dalsze postępowanie jest identyczne jak dla prawej strony – demontujemy gumową osłonę i wykonujemy kroki od 6 do 14
20. Następnie montujemy ponownie osłonę gumową, zakładamy pokrywę skrzynki bezpieczników i wsuwamy przekaźnik w uchwyt (rys.6)


Cała „zabawa” trwa około godziny czasu i nie wymaga praktycznie żadnej specjalistycznej wiedzy, tylko odrobiny zdolności manualnych (zwłaszcza podczas odpinania i ponownego podłączania wtyczki do żarnika, oraz podczas wypinania wiązki z uchwytu znajdującego się obok gniazda żarnika).
Należy pamiętać, że NIE WOLNO dotykać palcami szklanego elementu żarnika.

Tak więc jak widać z opisu i na załączonych obrazków: nie ma potrzeby zdejmowania zderzaka i jeśli nie podejmiecie się wymiany samodzielnie, to nie dajcie się żadnemu warsztatowi naciągnąć na taką operację (niektórzy zapragną ją również połączyć z regulacją świateł, co z pewnością znajdzie odzwierciedlenie w wysokości rachunku za usługę wymiany żarników wink )

Materiał dydaktyczny oraz zdjęcia, zgodnie z  Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych i Ustawą z dnia 8 lipca 2010 r. o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, stanowią moją własność intelektualną. Wszelkie kopiowanie, udostępnianie bez mojej wiedzy stanowić będzie podstawę do wszczęcia postępowania sądowego.
[size=1em]Grisza[/size]


Pozdrawiam,
Grisza
Odpowiedz
#2
Witam Grisza,mam pytanie czy skutki ze żarnik mruga(prawy i lewy) i po czasie gasnie to znak zeby go wymienić,a jak zgasnie to wystarczy żę robię- wył i odrazu wł swiatła i sie zapalaja od nowa nie raz działają dłużej a nieraz gasnie jedna albo druga strona,czy może to wina z ele. świateł.pozdrawiam
Odpowiedz
#3
jeśli to padający żarnik, to długo się nie będziesz cieszył rozwiązaniem "wył - wł" wink.
Objaw typowy dla padającego żarnika, a dodatkowo powinny świecić lekko różowo.
Możemy się umówić w weekend to zerknę
Odpowiedz
#4
bym b.chętnie podjechał,ale zgubiłem Twój nr telefonu sad zmieniałem karte sim i chyba nie skopiowały sie wszystkie tel..jak mozesz napisac sms  czy dac sygnal czy jest mozliwość jutro(wiem że jest neidziela) ale  jak bedziesz na dzialece to jak by Ci to nie przeszkadzało tobym podjechał .pozdrawiam
Odpowiedz
#5
Witam serdecznie dziś z rana wyskoczyła mi taka informacja: Low beam/check left, wychodzę z auta i nie świeci lewy ksenon. Czy są bezpieczniki odpowiedzialne za lewą stronę reflektora bo piszą iż nie ma takowych bezpieczników. Proszę o poradę bo jak pomyślę,że trzeba tyle rozkręcać aby wymienić ksenon.


Odpowiedz
#6
Bartek28,

Raczej czeka Cie wymiana. A jak dowiesz sie ile za to wolaja w serwisie to zobaczysz jak szybko i milo bedzie Ci sie samemu to wymieniac smile
Odpowiedz
#7
Tutaj filmiki jak rozpoznać oryginał od podróbki w żarnikach xenonowych.






Odpowiedz
#8
No to będę musiał po pracy podkasać rękawy, dzięki  31
Odpowiedz
#9
No i ja dzisiaj byłem zmuszony wymienić żarniki. kupiłem firmy M-tech d1s, cena za sztukę 95 zł zobaczymy ile wytrzyma bo Philipsa to cena ponad 250 zł i wyżej. Dla ciekawości zadzwoniłem do serwisu i gość powiedział że za żarnik d1s trzeba zapłacić 900 zł + wymiana  Shocked. tak więc dzięki Griszy, który zamieścił ten tutorial wymiana zajęła mi ok 30 min dwie strony.
Odpowiedz
#10
Bardzo przydatny tutorial. Zawsze musiałem jeździć do elektryka żeby mi wymienił, bo nie wiedziałem jak się za to zabrać. Teraz przynajmniej zaoszczędzę.


________________________________
LINK: autoflota-24.pl zapraszam
Odpowiedz




Użytkownicy przeglądający ten wątek: 2 gości