WkurzaĹa mnie doĹÄ oporna zmiana biegĂłw w mojej ZB, szczegĂłlnie na zimnym silniku haczyĹy biegi 2,3 i 4. PosiĹkujÄ
c siÄ informacjami z TIS sprĂłbowaĹem wyregulowaÄ linki mechanizmu zmiany biegĂłw.
Roboty jest, tak na spokojnie, za pierwszym razem, na dobrÄ godzinÄ. Potrzebujemy nasadowÄ 13-kÄ z przedĹuĹźkÄ do demontaĹźu akumulatora i podstawy aku, 10-kÄ do klem aku, i standardowo srubokrÄt torx i pĹaski.
1. Zaczynamy od demontaĹźu ramki osĹaniajÄ cej mechanizm dĹşwigni zmiany biegĂłw w kabinie (wyciÄ gamy zaĹlepkÄ gniazda OBD/popielniczkÄ, odkrÄcamy 2xtorx i wywijamy osĹonÄ do gĂłry).
![[Obrazek: 01.jpg]](http://klubzafira.pl//plikownia/tut/regulacja-mechanizmu-zmiany-biegow/01.jpg)
2. Odblokowanie linek zmiany biegĂłw i zablokowanie dĹşwigni zmiany biegĂłw w pozycji serwisowej:
- DĹşwignia zmiany biegĂłw na luzie. MaĹym, dĹugim ĹrubokrÄtem podwaĹźamy delikatnie zaczepy mocujÄ ce blokady na obu linkach - dokĹadnie widaÄ to na rysunku:
![[Obrazek: 02.jpg]](http://klubzafira.pl//plikownia/tut/regulacja-mechanizmu-zmiany-biegow/02.jpg)
Nie odchylamy mocno zaczepĂłw, tylko na kilka milimetrĂłw, sĹychaÄ klik.
Po lewej stronie podstawy dĹşwigni widaÄ maĹy otworek. Wciskamy blokadÄ biegu wstecznego i ciagniemy dĹşwigniÄ w lewo - blokujemy w pozycji serwisowej za pomocÄ wbudowanego bolca.
Miejsce odblokowania linek i bolec blokujÄ cy zaznaczone na zdjÄciu czerwonÄ obwĂłdkÄ .
3. Teraz otwieramy maskÄ. Kta nie ma liftĂłw ten zabezpiecza maskÄ rozpĂłrkÄ Â
ĹciÄ gamy klemy -, +. OdkrÄcamy mocowanie aku (Ĺruba z lewej strony aku). WyciÄ gamy akumulator.
![[Obrazek: 03.jpg]](http://klubzafira.pl//plikownia/tut/regulacja-mechanizmu-zmiany-biegow/03.jpg)
Podstawa aku mocowana jest na trzy Ĺruby, dodatkowo odpinamy przewody i regulator napiÄcia.
Po wyjÄciu podstawy mamy taki widok:
![[Obrazek: 04.jpg]](http://klubzafira.pl//plikownia/tut/regulacja-mechanizmu-zmiany-biegow/04.jpg)
4. Unosimy kopuĹkÄ wybieraka do gĂłry i w widoczny otwĂłr wsuwamy narzÄdzie oplowskie o wdziÄcznej nazwie KM-527-A. U mnie rolÄ tego narzÄdzia speĹniĹ klucz imbusowy 4-ka - najwaĹźniejsze by zablokowaÄ kopuĹkÄ.
![[Obrazek: 05.jpg]](http://klubzafira.pl//plikownia/tut/regulacja-mechanizmu-zmiany-biegow/05.jpg)
![[Obrazek: 06.jpg]](http://klubzafira.pl//plikownia/tut/regulacja-mechanizmu-zmiany-biegow/06.jpg)
5. Wracamy do kabiny, blokujemy klipsy mocujÄ ce na obu linkach (do usĹyszenia wyraĹşnego kliku).
Odblokowujemy dĹşwigniÄ zmiany biegĂłw. Wracamy do komory silnika - wyciÄ gamy naszÄ blokadÄ z kopuĹki wybieraka, kopuĹka powinna wrĂłciÄ na swoje miejsce.
6. Montujemy podstawÄ akumulatora i sam akumulator (+,-).
Sprawdzamy pracÄ mechanizmu zmiany biegĂłw: na postoju, przy pracujÄ cym silniku, z wyciĹniÄtym sprzÄgĹem.
U mnie operacja zakoĹczyĹa siÄ sukcesemÂ
[glow=red,2,300][color=rgb(68, 68, 6
]MateriaĹ dydaktyczny oraz zdjÄcia, zgodnie z UstawÄ
z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych i UstawÄ
z dnia 8 lipca 2010 r. o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, stanowiÄ
mojÄ
wĹasnoĹÄ intelektualnÄ
. Wszelkie kopiowanie, udostÄpnianie bez mojej wiedzy stanowiÄ bÄdzie podstawÄ do wszczÄcia postÄpowania sÄ
dowego.[/color]
[color=rgb(68, 68, 6
]przemeks[/color][/glow]
Roboty jest, tak na spokojnie, za pierwszym razem, na dobrÄ godzinÄ. Potrzebujemy nasadowÄ 13-kÄ z przedĹuĹźkÄ do demontaĹźu akumulatora i podstawy aku, 10-kÄ do klem aku, i standardowo srubokrÄt torx i pĹaski.
1. Zaczynamy od demontaĹźu ramki osĹaniajÄ cej mechanizm dĹşwigni zmiany biegĂłw w kabinie (wyciÄ gamy zaĹlepkÄ gniazda OBD/popielniczkÄ, odkrÄcamy 2xtorx i wywijamy osĹonÄ do gĂłry).
![[Obrazek: 01.jpg]](http://klubzafira.pl//plikownia/tut/regulacja-mechanizmu-zmiany-biegow/01.jpg)
2. Odblokowanie linek zmiany biegĂłw i zablokowanie dĹşwigni zmiany biegĂłw w pozycji serwisowej:
- DĹşwignia zmiany biegĂłw na luzie. MaĹym, dĹugim ĹrubokrÄtem podwaĹźamy delikatnie zaczepy mocujÄ ce blokady na obu linkach - dokĹadnie widaÄ to na rysunku:
![[Obrazek: 02.jpg]](http://klubzafira.pl//plikownia/tut/regulacja-mechanizmu-zmiany-biegow/02.jpg)
Nie odchylamy mocno zaczepĂłw, tylko na kilka milimetrĂłw, sĹychaÄ klik.
Po lewej stronie podstawy dĹşwigni widaÄ maĹy otworek. Wciskamy blokadÄ biegu wstecznego i ciagniemy dĹşwigniÄ w lewo - blokujemy w pozycji serwisowej za pomocÄ wbudowanego bolca.
Miejsce odblokowania linek i bolec blokujÄ cy zaznaczone na zdjÄciu czerwonÄ obwĂłdkÄ .
3. Teraz otwieramy maskÄ. Kta nie ma liftĂłw ten zabezpiecza maskÄ rozpĂłrkÄ Â

ĹciÄ gamy klemy -, +. OdkrÄcamy mocowanie aku (Ĺruba z lewej strony aku). WyciÄ gamy akumulator.
![[Obrazek: 03.jpg]](http://klubzafira.pl//plikownia/tut/regulacja-mechanizmu-zmiany-biegow/03.jpg)
Podstawa aku mocowana jest na trzy Ĺruby, dodatkowo odpinamy przewody i regulator napiÄcia.
Po wyjÄciu podstawy mamy taki widok:
![[Obrazek: 04.jpg]](http://klubzafira.pl//plikownia/tut/regulacja-mechanizmu-zmiany-biegow/04.jpg)
4. Unosimy kopuĹkÄ wybieraka do gĂłry i w widoczny otwĂłr wsuwamy narzÄdzie oplowskie o wdziÄcznej nazwie KM-527-A. U mnie rolÄ tego narzÄdzia speĹniĹ klucz imbusowy 4-ka - najwaĹźniejsze by zablokowaÄ kopuĹkÄ.
![[Obrazek: 05.jpg]](http://klubzafira.pl//plikownia/tut/regulacja-mechanizmu-zmiany-biegow/05.jpg)
![[Obrazek: 06.jpg]](http://klubzafira.pl//plikownia/tut/regulacja-mechanizmu-zmiany-biegow/06.jpg)
5. Wracamy do kabiny, blokujemy klipsy mocujÄ ce na obu linkach (do usĹyszenia wyraĹşnego kliku).
Odblokowujemy dĹşwigniÄ zmiany biegĂłw. Wracamy do komory silnika - wyciÄ gamy naszÄ blokadÄ z kopuĹki wybieraka, kopuĹka powinna wrĂłciÄ na swoje miejsce.
6. Montujemy podstawÄ akumulatora i sam akumulator (+,-).
Sprawdzamy pracÄ mechanizmu zmiany biegĂłw: na postoju, przy pracujÄ cym silniku, z wyciĹniÄtym sprzÄgĹem.
U mnie operacja zakoĹczyĹa siÄ sukcesemÂ

[glow=red,2,300][color=rgb(68, 68, 6

[color=rgb(68, 68, 6
