na dół

Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  [FAQ ZB] Zafira - Chłodnica klimatyzacji aka Skraplacz - różne rodzaje Kaliope 6 37 234 2018-Paż-28, 01:25
Ostatni post: Sorgel
  [TUT ZB] Zafira - Wymiana termostatu 1.9 CDTi - Z19DT , Z19DTL tEREk 29 47 429 2018-Maj-01, 08:53
Ostatni post: Ari17
  {B} [TUT] Jak zdemontować/wymienić pompę wody - 1.9 cdti Kaliope 0 400 2017-Sie-20, 15:44
Ostatni post: Kaliope
Ocena wątku:
  • 37 głosów - średnia: 3.32
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[TUT ZB] Zafira - diagnostyka Webasto
#1
Jak wszyscy wiemy Webasto to fajna rzecz... dopóki działa.
Gorzej jak zaczynają się problemy. Znalezienie warsztatu który ogarnia temat może być trudne, ale w całkiem prosty sposób można samemu zdiagnozować co się dzieje.
Usterki mogą być różne - banalne też, ale bez interfejsu niczego się nie dowiemy...

Do diagnostyki potrzebne są:
1. komputer / laptop
2. interfejs OBD / OBD2 obsługujący linię K. Może być w wersji USB, ale koniecznie musi mieć emulację portu COM (oprogramowanie diagnostyczne Webasto łączy się z "piecem" właśnie przez port COM)
3. oprogramowanie Webasto Thermo Test.

Trochę szczegółów co do wymagań:
ad1.
komputer może być właściwie z dowolnym systemem operacyjnym Windows - byle dało się na nim zainstalować interfejs.

ad2.
jak wszyscy wiemy w sieci dostępna jest cała masa różnych interfejsów. Teoretycznie powinien sprawdzić się każdy, który ma obsługę linii danych K i działa na porcie COM, lub na USB (ale posiada emulację portu COM).
Przykładowo: Op-Com niestety odpada (nie emuluje portu COM), ale np. interfejs VAG KKL USB teoretycznie dedykowany do aut z grupy VAG doskonale się do tego celu nadaje.
Przykładowy sprzęt który działa, to np ten dostępny na Viaken za cenę niższą niż koszt podłączenia komputera w serwisie Webasto:
http://viaken.pl/pl/diagnoza-vag/vag-usb...-obd1.html
Rozsądnie jest też nabyć od razu przejściówkę OBD2 -> OBD w celu łatwiejszego i bezpieczniejszego podłączenia interfejsu do Webasta w aucie.

WAŻNE:
domyślne ustawienia emulacji portu COM (lub jego emulacji) nie pozwalają na podłączenie się do "pieca" Webasto w Aucie.
Prawidłowe ustawienia portu COM to:
liczba bitów na sekundę: 2400
Bity danych: 8
Parzystość: Parzyste
Bity stopu: 1
Sterowanie przepływem: Brak
Jeśli mamy interfejs na USB z emulacją portu COM, to musimy zmienić również kilka rzeczy w opcjach zaawansowanych:
Wielkość transferów USB:
- Odbioru (Bajty): 1024
- Transmisji (Bajty): 1024
Opcje BM:
- Czas opóźnienia (msek): 1
Reszta opcji - bez zmian.

ad3.
Oprogramowanie diagnostyczne Webasto Thermo Test oraz instrukcja obsługi dostępne są na stronach Webasto:
http://www.techwebasto.com/heater_thermo_test.htm
Po zainstalowaniu i uruchomieniu trzeba podać numer portu COM na którym odbywa się komunikacja, oraz wybrać typ urządzenia Webasto.
Wyboru portu COM dokonujemy w menu "Dodatki -> Port COM..."
Aby wybrać właściwy typ pieca należy wejść do menu "Diagnostyka -> Wybór urządzenia" i z dostępnej listy wybrać "Thermo Top C,E, dla rynku wtórnego, P, C/Z MB/DC" i wcisnąć "OK"

Diagnostykę rozpoczynamy wciskając klawisz F2, lub wybierając menu "Diagnostyka -> Rozpocznij diagnostykę"
Jeśli wszystko jest dobrze skonfigurowane i podłączone pojawi się okienko na którym będziemy mieli podgląd aktualnego stanu urządzenia i parametry jego pracy wraz z ewentualnymi komunikatami o błędach.
"Piec" uruchamiamy w menu "Sterowanie -> wł".
Aby zakończyć diagnostykę należy najpierw wyłączyć "piec" (menu "Sterowanie -> Wył", lub klawisz F4), a następnie wybrać menu "Diagnostyka -> Zatrzymaj diagnostykę", lub klawisz F3)


Pozostaje jeszcze tylko odpowiedzieć na pytanie: jak podłączyć interfejs do auta?
Odpowiedź poniżej wink

W celu podłączenia się z komputerem do Webasto musimy skorzystać ze złącza diagnostycznego Webasto (złącze OBD2 w kabinie do niczego się nam nie przyda). Złącze to znajduje się obok bezpieczników od Webasta (komora silnika, podwieszone przy podszybiu z prawej strony - takie 3 umieszczone obok siebie pionowo bezpieczniki). Złączem jest wiszący luźno kabelek zakończony gniazdkiem (1 pin).
Celowo wcześniej pisałem o sensowności zakupu przejściówki OBD2 -> OBD, gdyż dzięki niej łatwiej doprowadzimy do naszego interfejsu odpowiednie kabelki (+12v, masa i połączenie do złącza diagnostycznego Webasto). Przypominam: komunikacja odbywa się przez linię K (piny na przejściówkach są z reguły opisane).
Ważne: zasilanie interfejsu musi pochodzić z tego samego źródła co zasilanie Webasta (czyli krótko mówiąc: wszystko musi być zasilane tym samym akumulatorem)


Reasumując:
Inwestując około 40 zł dostajemy możliwość ustalenia co się dzieje z naszym Webastem i zamiast płacić ciężkie pieniądze w autoryzowanym serwisie najpierw za diagnostykę, potem za wymianę części (które dodajmy są absurdalnie drogie w serwisach autoryzowanych), to mając odrobinę pojęcia o elektryce i mechanice można problem rozwiązać samemu (albo przynajmniej nie dać się oszukać w warsztacie jak już zdecydujemy się powierzyć naprawę komuś innemu wink )



Materiał dydaktyczny oraz zdjęcia, zgodnie z  Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych i Ustawą z dnia 8 lipca 2010 r. o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, stanowią moją własność intelektualną. Wszelkie kopiowanie, udostępnianie bez mojej wiedzy stanowić będzie podstawę do wszczęcia postępowania sądowego.
Grisza


Odpowiedz
#2
Jeżeli chodzi o serwis webasto polecam firmę Truck Partner z Nowego Sącza- oczywiście jeśli ktoś ma po drodze.
Odpowiedz
#3
w webasto czesto świeca pada , można ją na sztyft wymienić i po problemie. prócz śiecy mogło też sitko na ktore kapie paliwo (dziura w nim) i zalewa żarnik. czasami sie też pompka wody zaciera jeśli jest zintegrowana z piecem.

Odpowiedz
#4
(2012-Sie-19, 19:52)macieee link napisał(a):w webasto czesto świeca pada , można ją na sztyft wymienić i po problemie. prócz śiecy mogło też sitko na ktore kapie paliwo (dziura w nim) i zalewa żarnik. czasami sie też pompka wody zaciera jeśli jest zintegrowana z piecem.

i po to właśnie podłączamy interfejs - żeby wiedzieć co nie działa, a nie bazować na statystykach wink
Odpowiedz
#5
Witam wszystkich forumowiczów smile

Znakomity i użyteczny OP!

Sorry, jeżeli odgrzewam temat ale chciałbym samodzielnie przeprowadzić diagnostykę ogrzewania postojowego i w związku z tym mam pytanie czy manual z OP ma zastosowanie do fabrycznego oplowskiego ogrzewania made in Eberspächer tak sądze, bo mam go w VINie, poza tym mam pilota z logo Opla i możliwość konfiguracji w menu klimatyzacji w CID).
Auto to Vectra C Z19DT.

Pozdrawiam i z góry dzieki za odpowiedź
Odpowiedz
#6
Ostatnio zauważyłem, że jak wyłączam auto to mam włączone webasto, które pracuje jeszcze chwilę i się wyłącza.
Nie wiem kiedy i co je włącza.

To moja pierwsza zima z webasto - więc jeszcze się uczę.

W instrukcji znalazłem takie coś:
Cytat:When starting the engine the heater goes in standby (see
3.1.1).
With the temperature of the water circuit below 60 °C and
the outside temperature below 5 °C (option with external
temperature sensor) the starting procedure is initiated.

Czyli, jeżeli temp. płynu chłodniczego ma poniżej 60 °C i czujnik temp. zew. wskazuje poniżej 5 °C to webasto włączy się automatycznie.
Czyli tak ma być.
Odpowiedz
#7
Eberspächer a webasto to dwie zupełnie inne rzeczy.
Odpowiedz
#8
Właśnie doczytałem że tek tekst dotyczy Thermo Top Z – czyli dogrzewacza, a nie Thermo Top C- ogrzewania postojowego.

Ja mam Thermo Top C.
Odpowiedz
#9
Właśnie wróciłem z pracy. temp. zewn. 3 stopnie, zaraz po uruchomieniu auta sprawdziłem wydech webasto - uruchamiało się.
Dojechałem do domu, zostawiłem włączone auto, ale wyłączyłem nawiew wentylacji żeby podnieść temp. płynu chłodzącego, ale nie udało mi się wyłapać przy jakim webasto się wyłączyło.

Jutro kolejne testy.
Odpowiedz
#10
Masz programator do webasta?
Odpowiedz




Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości