na dół

Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  {B} 1.9 CDTI - Z19DTH - Silnik gaśnie w czasie jazdy ! Mundurowy 15 10 195 2018-Paż-30, 21:45
Ostatni post: krzygys
  {B} 1.9 -Kolektor, nastawnik, klapy wirowe w Z19DTH - usterki, diagnoza, naprawa cruyf 109 56 898 2018-Wrz-25, 23:18
Ostatni post: zafira2007
  {B} 1.9 CDTI - Z19DT - biały dym po odpaleniu i długo kręci Zyga 31 9 286 2018-Wrz-12, 08:09
Ostatni post: Krawiec
Ocena wątku:
  • 79 głosów - średnia: 3.1
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
{B} 1.9 CDTI - Świece żarowe - usterki, diagnoza, wymiana, jakie
#1
Podstawą poprawnej pracy silnika są  sprawne świece żarowe. O ile w lecie możemy nawet nie zauważyć uszkodzonej świecy o tyle w niskich temperaturach da o sobie znać. Beru przewiduje maksymalny czas pracy na 70-100 tyś. kilometrów. Nie oznacza to że nie możemy jeździć dłużej ale miejmy świadomość ze może paść w każdej chwili. Na stronie firmy BERU możemy dobrać odpowiednią. W silnikach A17DTR tej firmy są montowane w fabryce. Oczywiście nie jest to jedyny producent. Jest bardzo prosty sposób sprawdzenia świecy . Odłączamy przewód zasilający od świecy, następnie podłączamy kabelek do + na akumulatorze i drugim końcem kabelka dotykamy świecy w miejscu gdzie podłącza się zasilanie. Jeżeli słychać iskrzenie, to znaczy, że świeca jest ok.
Odpowiedz
#2

(2012-Sty-11, 13:49)Przemcio link napisał(a): Jest bardzo prosty sposĂłb sprawdzenia świecy . Odłączamy przewĂłd zasilający od świecy, następnie podłączamy kabelek do + na akumulatorze i drugim końcem kabelka dotykamy świecy w miejscu gdzie podłącza się zasilanie. JeĹźeli słychać iskrzenie, to znaczy, Ĺźe świeca jest ok.

Bardzo szybka i skuteczna metoda ale ja przez 11 lat w swoich dieselkach robiłem to przez zwykłą żarówkę 12V (5W-45W) z oprawką. Jest to bezpieczniejsze i nie robi się przypadkowych zwarć do masy (-)  Zasada podłączenia ta sama.
Odpowiedz
#3
Jednak nie są to miarodajne metody, wiemy że działa ale nie wiemy jaka jest sprawność tej świecy, w jakim stopniu i miejscu się rozgrzewa!
Odpowiedz
#4

(2012-Sty-12, 01:42)DaReK7 link napisał(a): Jednak nie są to miarodajne metody

Oczywiście , dlatego powinno się przestrzegać terminów bo potem partyzantka  :chytry:  Przy dużych przebiegach zdarza się  zapieczona świeca a i ciekawsze przypadki bywają .
Odpowiedz
#5
Poniżej fota przedstawia miejsce zamontowania świec żarowych.Proszę zwrócić uwagę,że świece zamontowane są z tyłu silnika(stojąc przed autem).Fota przedstawia silnik 1.9DT ale w DTH miejsce montażu jest taki same.Fota zapożyczona z netu.

[Obrazek: 41f0f220d4c67b9am.jpg]

PoniĹźej silnik 1.7

[Obrazek: 178ce6e8018d9ce4m.jpg]

Odpowiedz
#6
Co ciekawe, w z19dt są dwa rodzaje w zależności od rocznika

Z19dt:
do roku 2006:
Nr czesci: 93180295 (102.5mm, natężenie prądu 17,5A) - odpowiednik Beru GN041, dokręcać 15Nm
Nr katalogowy: 12 14 040 (wymienny na 1214073),   

od roku 2007:
nr czesci: 93190433  (108mm, natężenie prądu 31A) - odpowiednik Beru GN 097 - dokręcać 12Nm
nr kat: 12 14 064

Z19dth:
Nr czesci: 93178411
Nr katalogowy: 12 14 034

Z17dtj, A17dtj, A17dtr:
Nr czesci: 97389905
Nr katalogowy: 12 14 063
Odpowiedz
#7
Garść informacji o świecach żarowych (źródło: http://www.makotechnika.com/ )

ŚWIECE ŻAROWE

Przy uruchamianiu diesla w niskich temperaturach świece żarowe odgrywają olbrzymią rolę. Dlatego bezwzględnie muszą być sprawne.

Co roku wraz z pierwszymi większymi przymrozkami parkingi osiedlowe stają się miejscem rozmaitych eksperymentów mających doprowadzić do uruchomienia opornych silników - wysokoprężnych w szczególności. Pchanie, ciągnięcie, psikanie preparatami mającymi ułatwić podjecie pracy przez silnik, pożyczanie prądu przewodami rozruchowymi czasami pomaga wyedukowanym przez kolorowe media kierowcom i w końcu ich diesel zaskakuje dymiąc i hałasując przy tym niemiłosiernie, czasami zaś patenty te służą niezależnym serwisom. Przysparzają im bowiem klientów zlecających, np. naprawę układu rozrządu zdewastowanego z powodu paska, co to "przeskoczył", gdy samochód zapalany był "na zaciąg". Całego tego zamieszania dałoby się tymczasem uniknąć, gdyby szczęśliwy posiadacz wynalazku Rudolfa Diesla zdawał sobie sprawę, jak duże znaczenie przy uruchamianiu w niskich temperaturach, zarówno starego silnika z komorami wstępnymi, jak i nowoczesnego o bezpośrednim wtrysku systemu Common Rail czy z pompowtryskiwaczami odgrywa sprawność układu podgrzewania i świec żarowych.

Trzy generacje

W ujęciu historycznym układy podgrzewania rozruchowego można podzielić na trzy grupy:

I. Najstarsze i najprostsze układy do silników z komorami wstępnymi. Ich cechą charakterystyczna jest, że świece żarowe połączone są równolegle jedną szyną. Układ taki nie ma zdolności wykrycia przepalonej (a zatem niesprawnej) świecy, zaś zwarcie w choćby jednej powoduje przepalenie się bezpiecznika.

II. Nieco bardziej zaawansowane są systemy stosowane w silnikach z komorami wstępnymi i w pierwszych generacjach jednostek o wtrysku bezpośrednim. Układy te mają już możliwość indywidualnej kontroli poszczególnych świec oraz wskazania niesprawnej poprzez odpowiedni zapis w pamięci błędów sterownika silnika (lub oddzielnego sterownika podgrzewania rozruchowego). Świece zasilane są napięciem 12 V.

III. Współczesne układy nowoczesnych silników wyposażonych w filtry cząstek stałych (filtry sadzowe). Realizują podgrzewanie rozruchowe i dogrzewanie po rozruchu oraz wspomagają proces oczyszczania filtra. Zapewniają pełny nadzór nad sprawnością świec zasilanych prądem często o sterowanym przebiegu prostokątnym i napięciu 5 V.

Procedury diagnostyczne

Podział ten jest o tyle ważny, że w przypadku każdej generacji należy przyjąć inną procedurę sprawdzania systemu. I tak:

Generacja I
W razie podejrzenia niesprawności świec żarowych podyktowanego np. utrudnionym rozruchem zimnego silnika czy nadmiernie twardą jego praca krótko po rozruchu, należy:

- Sprawdzić bezpiecznik w obwodzie zasilania świec - jeżeli uległ przepaleniu można podejrzewać zwarcie jednej lub kilku świec.
- Odłączyć szynę łączącą świece i po kolei, za pomocą próbnika z żarówką 21 W wytypować świece przepalone. Żarówka nie zapali się, gdy we wnętrzu świecy doszło do przerwania (przepalenia) spirali grzejnej;.
- Ponieważ przy badaniu próbnikiem żarówka zapali się, zarówno wówczas gdy świeca jest sprawna, jak i wtedy gdy doszło do wewnętrznego zwarcia spirali z masą należy przeprowadzić dodatkowy test. Otóż, by znaleźć świece zwarte trzeba wszystkie wykręcić, a następnie każdą z osobna (bardzo ostrożnie, by się nie poparzyć) podłączyć do akumulatora obowiązkowo poprzez bezpiecznik ok. 100 A. Przepalenie bezpiecznika bez rozgrzania się świecy (jej zaczerwienienia) dowodzi wewnętrznego zwarcia.

Uwaga! Upalona końcówka świecy świadczy o niesprawności wtryskiwacza. Jeżeli zostanie wymieniona tylko świeca, a wtryskiwacz pozostanie niesprawny, uszkodzenie szybko się powtórzy.

Generacja II
Niesprawną świecę wykrywamy poprzez odczyt błędów testerem diagnostycznym. Praktyka podpowiada jednak zachowanie pewnej dozy ostrożności i nieufności przy interpretowaniu wskazań komputerów. W przypadku niektórych konstrukcji i serii sterowników świec zdarzało się, że zapisywany był błąd wskazujący na złe działanie świecy, pomimo że była ona w stu procentach sprawna. Raz przyczyną niepokojącego komunikatu okazywało się skorodowane połączenie sterownika z przewodem masowym, kiedy indziej - uszkodzenie stopnia końcowego tegoż sterownika.
Uwaga - świece stosowane w tych systemach można sprawdzać przy napięciu 12 V.

Generacja III
Proces diagnozy jest analogiczny jak w przypadku systemu generacji 2, z tą różnicą, że świec 5 V nie wolno podłączać do 12 V, gdyż ulegają wówczas natychmiastowemu uszkodzeniu, a przy okazji samemu sobie można zrobić krzywdę. W razie wątpliwości co do przyczyny zapisu błędu niesprawności świecy najlepiej zastosować wymianę na próbę używając fabrycznie nowej świecy lub zamieniając świece pomiędzy cylindrami.

Nie czekać
Świece produkowane przez renomowane firmy są bardzo trwałe, ale nie wieczne. Wpływ na długość okresu ich pracy ma wiele czynników, np. częste rozruchy zimnego silnika przyczyniają się do skrócenia żywota świecy.
Naczelną zasadą jest natychmiastowa wymiana świecy, która przestała działać, tzn. nie grzeje. Nie należy z tym czekać do przeglądu. Jeżeli silnik ma znaczny przebieg, zasadna jest "zapobiegawcza" wymiana kompletu świec, najlepiej przy tym aby były to świece z identycznym numerem katalogowym jednego producenta.

Lubią się urywać
Warsztaty (i to nie tylko niezależne) starają się unikać wymiany świec żarowych, bo te przy odkręcaniu lubią się urwać lub wychodzić z gwintem. Jest prawdą, że są silniki, w których to niemalże reguła.
Niektórzy producenci zalecają, by świece wykręcać przy nagrzanym do temperatury znamionowej silniku, gdyż teoretycznie aluminium rozszerza się bardziej niż stal i zacisk na gwincie powinien być mniejszy. Praktyka nie potwierdza jednak wielkiej skuteczności takiej procedury. Jak się świeca ma urwać, to się urwie, na wszelki przypadek zawsze więc należy uprzedzić klienta, że grozić mu mogą dodatkowe koszty z tym związane i zawrzeć stosowne zastrzeżenie w zleceniu naprawy. Bo przepalone czy zwarte świece muszą zostać wymienione.

Świecę z urwanym korpusem najlepiej usunąć poprzez jej wywiercenie frezarką lub wiertarką współrzędnościową w odpowiednio wyposażonym warsztacie. Zerwany gwint można skutecznie naprawić specjalnymi wkładkami (ISO, DIN). Jeżeli operacja odbywa się bez zdejmowania głowicy to należy bezwzględnie posługiwać się tylko narzędziami specjalistycznymi przeznaczonymi do tego celu. Wszelkie próby demontażu takiej świecy za pomocą środków zastępczych zazwyczaj skutkują znacznym zwiększeniem kosztów całej naprawy.
Jeżeli świeca ma podłączenie elektryczne śrubą i nakrętką, to musi być ono dokręcone z określonym przez producenta świecy momentem. Sama świeca, aby była szczelna w swoim gnieździe, również powinna zostać dokręcona kluczem dynamometrycznym.
Odpowiedz
#8
Panowie czy to możliwe że padły świece ?? , wymieniałem chyba w marcu zeszłego roku (bosch) a dzisiaj wywala mi błąd P0380, czy to od tego mrozu tak wariuje ??
Odpowiedz
#9
Świeca może paść nawet na drugi dzień.Metode sprawdzenia podają koledzy w pierwszych postach tego tematu.
Odpowiedz
#10
Błąd jest dokładnie taki 038008 po wypedałowaniu a świece sprawdzę swoją drogą jak w postach powyżej wink
Odpowiedz




Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości