na dół

Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  {Info} {B} M32 Skrzynia biegĂłw manualna - dyskusja, obsługa, naprawa, wymiana oleju Belfer 161 71 409 2018-Wrz-18, 13:09
Ostatni post: Belfer
  {B} Skrzynia lub sprzęgło PiotrF 1 417 2018-Lip-09, 08:48
Ostatni post: Belfer
  {B} Skrzynia padła Ender77_PL 0 370 2018-Maj-03, 21:49
Ostatni post: Ender77_PL
Ocena wątku:
  • 57 głosów - średnia: 2.74
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
{B} Easytronic - skrzynia automatyczna - problemy, obsługa, naprawy
#1
No właśnie - a jak dbać o skrzynię - mam tu konkretnie na myśli Easytronic,  bo:
- ASO twierdzi że jest bezobsługowa i nic przy niej nie będzie robić dopóki działa
- gdzieś na forum był kiedyś wątek że wymiana oleju jak wszystko jest ok może być niewskazana (nie pamiętam dokładnie - chyba chodziło o wypłukanie brudków i pojawienie się nieszczelności
- z drugiej strony na zdrowy rozum coś chyba powinno się jednak robić smile



[size=0.7em]wydzieliłem easytrionic z tematu o manualu/kaliope [/size]
Odpowiedz
#2
EdMAR OLCZAK Skrzynie automatyczne
Cytat:W wielu ASO  mechanicy wprowadzają użytkowników samochodów w błąd twierdząc, że nie wymienia się oleju w automatycznej skrzyni biegów. Powoduje to, że właściciele samochodów korzystający z usług takich serwisów często wielokrotnie przekraczają przebieg, przy którym powinna być przeprowadzona wymiana oleju. Często wymagany przebieg do wymiany oleju w skrzyni zbiega się z końcem gwarancji na samochód. Dlatego też w Polsce wiele serwisów autoryzowanych opierając się na książce przeglądu, w której może nie być takiej pozycji twierdzi, że nie wymienia się oleju w automatycznej skrzyni biegów. W tym miejscu pokutuje słaba znajomość zasady pracy automatycznej skrzyni biegów i brak praktycznego zastosowania wiedzy na temat materiałoznawstwa. Każdy producent skrzyń automatycznych dla każdego typu i modelu skrzyni określa przebieg kilometrów, przy jakim powinna być przeprowadzona wymiana filtra oleju i oleju. Przebiegi te uzależnione są od modelu skrzyni i wahają się w zakresie od 30.000 km do 100.000 km. Przebiegi do wymiany oleju są zawsze uśrednione i dotyczą normalnych warunków pracy. Przy intensywnej eksploatacji w mieście i stosowaniu agresywnej techniki jazdy wymianę filtra i oleju, w danym modelu skrzyni należy przeprowadzić jeszcze częściej niż zaleca to producent. Olej w skrzyni biegów pracuje w warunkach ciężkich, jako olej hydrauliczny i smarujący elementy. Olej pracuje w bardzo dużym zakresie temperatur sięgającym 100 stopni Celsjusza w warunkach jazdy normalnej do 140 stopni Celsjusza przy eksploatacji w trudnych warynkach terenowych. Ponieważ w układach skrzyni znajduje się wiele elementów ciernych, które podczas pracy zużywają się, następuje zanieczyszczenie oleju opiłkami z tych elementów. Filtr i zastosowane w wielu modelach skrzyń magnesy wspomagające proces filtrowania po pewnym czasie pracy tracą swoje właściwości.( Zobacz też budowa i zasada działania układu filtrowania oleju). W wyniku pogorszenia parametrów filtrowania coraz bardziej zabrudzony olej przedostaje się do układu sterowania, siłowników sprzęgieł i hamulców powodując ich nadmierne zużywanie się. To w konsekwencji powoduje zwiększenie awaryjności skrzyni. Bez względu na rodzaj zastosowanego oleju (mineralny czy syntetyczny) ulega on zużyciu. Zmienna temperatura pracy, postępujący proces starzenia (olej mineralny), zanieczyszczenie ciałami obcymi powodują zmianę składu chemicznego i parametrów oleju. Aby ustrzec się przed uszkodzeniami skrzyni spowodowanymi eksploatacją na zużytym oleju pamiętaj, że każda automatyczna skrzynia biegów wymaga okresowej wymiany filtra i oleju. Różnice polegają jedynie na przebiegu przy jakim w/w czynności warsztatowe należy wykonać.WTG

SAMKO
Cytat:Dla poprawnego funkcjonowania automatycznej skrzyni biegów co 30.000 km ( 19.000 mil) lub raz w roku powinno się w niej wymieniać filtr i olej.

To tylko dwa cytaty na szybko

Jest sporo opinii osób uważających, że AT są bezobsługowe.
Nikt mnie do tego nie przekona koniec i kropka. wink
Metal się zużywa, wióry powstają...a cały ten syf robi źle podzespołom, nie wspominając już nawet o właściwościach oleju, które "spadają" wraz z przebiegiem lub czasem użytkowania.
Ja, idąc za słowami fachowca (naprawdę), który już nie żyje a pracował kiedyś w SAMKO, kiedy to było jeszcze prawdziwe i dobre Samko...chłopie olej i filtr zmieniaj co rok przed zimą - tak robiłem, parę automatów miałem i nigdy nie było z nimi problemów.
W BMW (kiedyś - służbowych) firma zmieniała również co rok.
Więc ja jestem zwolennikiem wymian...nie koniecznie tak ostro jak ja to robiłem...ale te 30.000km dla mnie max (oczywiście można tak jak i wyżej napisano - to tylko moje zdanie)
pozdr
Odpowiedz
#3
Przeciez w ksiazce serwisowej jest wyraznie napisane:
Skrzynie Automatyczne, Wymiana Oleju, (dotyczy wszystkich AT):  60.000 km lub 4 lata,
AF 40-6 ( Z 28 NEL, Z 28 NET, Z 19 DT, Z 19 DTH, Z 30 DT ) : 80.000 km lub 6 lat 
Odpowiedz
#4
Co do Easytronica,to raz na jakiś czas można poprosić o kalibrację skrzyni(chodzi dokładniej o aktualizację stanu sprzęgła) w corsie robiłem po 30kkm i jakoś tak zaczęła znowu równiej pracować smile
Odpowiedz
#5
Kiedyś się pytałem emailowo o wymianę w centrali to odpisali mi tak:

"W nawiazaniu do Panskiego maila z dnia 10/01/2012r. w sprawie samochodu marki OPEL Zafira B o numerze VIN W0L0AHM758G145167 w sprawie napraw gwarancyjnych oraz częstotliwości wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegow.  W warunkach normalnej eksploatacji samochodu (samochod nie ciagnie czesto przyczepy, nie występuje duze zapylenie, duze amplitudy temperatury etc) skrzynia automatyczna jest bezobslugowa; olej w skrzyni nie musi byc wymieniany. "


Dzisiaj będąc w okolicy zajrzałem do lokalnego opla i tam to samo - podobno mają nakaz z centrali żeby nie ruszać sad Mogą mi ewentualnie sprawdzić poziom oleju i uzupełnić jeżeli potrzeba.

A z drugiej strony - tak jak mówi Darek - nawet w serwisówce jest to napisane (chociaż potem w planie serwisowym z 2011 już z tego co pamiętam nie ma takiego wpisu)


edycja postu celem uzyskania przejrzystości dla łatwiejszego czytania/kaliope
Odpowiedz
#6
(2012-Lis-15, 13:58)krzysiul link napisał(a): duze amplitudy temperatury etc)
co autor miał na myśli  26
w lecie +30°C w zimie -20°C  -  50 stopni do duşa amplituda ?

Ja u siebie wymieniłem po zakupie (nie wiem czy był kiedykolwiek wcześniej ruszany), potem po 50k km (bo podczas wymiany wymienia się około 3,5-4 litry z 7 znajdujących się w skrzyni).
Od drugiej wymiany zrobiłem już prawie 20k km.
Następna wymiana jakieś 60-70k km od ostatniej i powinno być OK.

Filtr oleju jest wewnątrz skrzyni - wymienia się tylko podczas remontu.

ps
Pierwszą wymianę robiłem w ASO Środula w Sosnowcu. Bez problemu podeszli do tematu (koszt 550,00).
Drugą zrobiłem w warsztacie który specjalizuje się w Oplach (koszt 300,00)
Odpowiedz
#7
ja tez wymieniałem juz.. na wiosnę po raz kolejny to robię.
Odpowiedz
#8
A wiecie może o co chodzi w Opcomie gdzie widziałem kiedyś że w zakładce programowania jest coś w stylu "nauka nastaw (parametrów?) skrzyni" dla MTA Easytonic?
To tylko jakiś reset i skrzynia sie "uczy kierowcy" od nowa czy też można coś więcej wpływać na przełączanie biegów (np. zrobić tak żeby szybciej zredukował przy obniżaniu się obrotów)
Odpowiedz
#9
Chodzi bardziej o to,że skrzynia  bierze obecny stan sprzęgła i ogólnie płynniej chodzi dzięki temu smile
(2013-Cze-23, 20:57)krzysiul link napisał(a): wpływać na przełączanie biegĂłw
Można pedałem gazu smile
Odpowiedz
#10
(2013-Cze-23, 21:28)kubik_CDTi link napisał(a): MoĹźna pedałem gazu smile

No tak robię zwykle - chociaż mam czasem wrażenie że w skrzyni jest jakiś program od diesla czy co smile
W góre jest ok - widać nawet że jak przez jakiś czas pojeżdżę  dynamicznie to się uczy i dłużej trzyma potem niski bieg, ale w drugą stronę już tak nie jest i potrafi za jakimś skrętem na skrzyżowaniu np zostać na 3, a jak wtedy muszę przyśpieszyć to trochę trwa  zanim zredukuje (chyba trzeba po prostu jeździć cały czas jako sport smile )
Odpowiedz




Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości