na dół

Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  [FAQ ZB] Zafira - Chłodnica klimatyzacji aka Skraplacz - różne rodzaje Kaliope 6 37 287 2018-Paż-28, 01:25
Ostatni post: Sorgel
  [TUT ZB] Zafira - Wymiana termostatu 1.9 CDTi - Z19DT , Z19DTL tEREk 29 47 459 2018-Maj-01, 08:53
Ostatni post: Ari17
  {B} [TUT] Jak zdemontować/wymienić pompę wody - 1.9 cdti Kaliope 0 400 2017-Sie-20, 15:44
Ostatni post: Kaliope
Ocena wątku:
  • 73 głosów - średnia: 3.33
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[TUT ZB] Zafira - wymiana szczotek silnika dmuchawy
#1
(2012-Lis-27, 21:51)grynia link napisał(a):jutro zabieram się do roboty, jak się "da" to zrobię fotorelację


Słowo się rzekło, kobyłka u płotu.

Do zabiegu wymiany szczotek silniczka dmuchawy potrzebne nam będą:
- trox 20
- płaskie szczypce
- lutownica, cyna
- płaski śrubokręt

1. Na początek zdejmujemy osłonę pod schowkiem, która trzyma się na dwóch dużych okrągłych kołkach, wkładamy płaski śrubokręt, 1/2 obrotu i kołek "wylata"

[Obrazek: 7789u.th.jpg]

2. Odkręcamy schowek, który przytwierdzony jest 4 wkrętami na trox 20, dwa na górze i dwa na dole

[Obrazek: pictureview67543.th.jpg] [Obrazek: pictureview8654.th.jpg] [Obrazek: pictureview53.th.jpg] [Obrazek: 56146065.th.jpg]

Po wyciągnięciu schowka ukazuje nam się taki oto widok

[Obrazek: pictureview65.th.jpg]

3. Teraz wypinamy kanał nadmuchu na nogi, który wsunięty jest do obudowy nagrzewnicy

Aby wyciągnąć sinik z obudowy musimy wykręcić wkręt torx 20, do którego jest utrudniony dostęp, udało mi się to torxem nałożonym na małą treszczotkę. Po odkręceniu wkręta obok jest ucho, które delikatnie odciągamy w dół i obracamy obudową silnika i w tym momencie silnik wraz z wentylatorem wysuwa nam się w dół. Jeszcze tylko wypinamy kostkę zasilania od silniczka i zabieramy się za wymianę szczotek

W celu wyjęcia silniczka z obudowy wykręcamy dwa wkręty torx 20

[Obrazek: 91280491.th.jpg]

Energicznym ruchem ciągniemy za wentylator i wyciągamy silniczek z obudowy, który prezentuje się następująco (zaznaczyłem gdzie siedzi szczotka, po przeciwnej stronie jest następna)

[Obrazek: 88171453.th.jpg]

Wyciągnięcie szczotek polega na odgięciu z dwóch stron zabezpieczeń, które trzymają sprężynę i same szczotki (na zdjęciu już odgięte zabezpieczenia)

[Obrazek: 58310516.th.jpg]

W moim przypadku zapewne pomogło by samo wyczyszczenie bieżni szczotek, ponieważ strasznie ciężko  w nich chodziły szczotki, ale stwierdziłem że mając  już wszystko na wierzchu powymieniam je.
Cieniutkim śrubokrętem wydłubujemy szczotki, jest strasznie krótki drucik łączący szczotkę z  silnikiem, ale idzie wyciągnąć szczotkę. Sama szczotka ma wymiary 10mmx8mm.
Szczotkę o takich wymiarach nabyłem w pierwszym lepszym motoryzacyjnym, zapłaciłem 8 zł za sztukę, jedyne co musiałem zrobić to okrągłym pilnikiem zeszlifować styk szczotki z komutatorem na półokrągło

Tutaj stare i nowe szczotki, już doszlifowane

[Obrazek: 79385413.th.jpg]

Stare szczotki odcinamy przy samym graficie, nowe przylutowujemy do odciętych drucików, szczotki wkładamy w bieżnię, wkładamy sprężynę którą musimy przytrzymać płaskim śrubokrętem i zaginamy zabezpieczenia.

Całość składamy w odwrotnej kolejności i cieszymy się nowym życiem silniczka.

Jedyna uwaga, jeżeli ktoś posiada schowek klimatyzowany, to przed włożeniem schowka na miejsce najpierw wypinamy ze schowka ten przesuwny plastik, aby po włożeniu schowka na swoje miejsce, plastik po ponownym włożeniu trafił na rurkę doprowadzającą schłodzone powietrze.

[Obrazek: pictureview.th.jpg]

Całość prac zajęła mi 1,5h i nie wymaga umiejętności inżyniera.

Materiał dydaktyczny oraz zdjęcia, zgodnie z  Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych i Ustawą z dnia 8 lipca 2010 r. o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, stanowią moją własność intelektualną. Wszelkie kopiowanie, udostępnianie bez mojej wiedzy stanowić będzie podstawę do wszczęcia postępowania sądowego.

grynia
Odpowiedz




Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości