na dół

Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  [TUT ZB] Zafira - Naprawa ogranicznika drzwi roboo1 37 9 743 Wczoraj, 17:13
Ostatni post: palibrzuch
  [TUT ZB] Demontaż konsoli środkowej subegnicram 13 4 594 2017-Mar-31, 19:09
Ostatni post: Flora
Pytanie {B} Wygłuszenie błotnika - prośba o zdjęcie Dexter400 0 113 2017-Mar-13, 11:39
Ostatni post: Dexter400
Ocena wątku:
  • 45 głosów - średnia: 3.11
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[TUT ZB] Wygłuszenie / wyciszenie Zafiry
#1
Modyfikacja wykonana w zeszłym roku. Długo przymierzałem się do opisu i jakoś nie było czasu... a może chęci?, a ponieważ śnieg prawie stopniał postanowiłem się zmobilizować, bo za chwilę już w ogóle nie będzie mi się chciało siedzieć przy kompie.

Modyfikacje opisane poniżej wykonałem w związku z nieprzemijającym uczuciem, że jeżdżę „furgonetką” a nie osobówką.
Odgłosy dobiegające z pustej przestrzeni bagażowej wzmocnione przez szum kół przedostający się przez nadkola oraz pustą w środku zabudowę bagażnika (plastikowe boczki) stały się irytujące (macie chyba podobne odczucia) i z czasem nie do zniesienia co pchnęło mnie do zakasania rękawów.

Po przeanalizowaniu dostępnych materiałów na rynku i stwierdzeniu, że nic z tego nie kumam postanowiłem wybrać się do firmy APAMA w Częstochowie (podaję nazwę, bo zapożyczyłem z ich strony zdjęcia, oraz prace były prowadzone z wykorzystaniem oferowanych przez nią materiałów) po pomoc w dopasowaniu materiałów, sugestię co i jak warto i trzeba wykonać aby osiągnąć planowany efekt oraz oczywiście na zakupy.
Ponad godzinna rozmowa z handlowcem zakończyła się sukcesem: pozyskałem informacje co gdzie wkleić i jak, żeby efekt był zadowalający oraz nabyłem potrzebne materiały:
1. Maty bitumiczne elastyczne odporne na niskie temperatury o grubości 2 mm (wymiar jednej sztuki to 25x50 cm) samoprzylepne  -  kupiłem 14 sztuk (trochę za dużo)
[Obrazek: 9bf403374bfb28c8m.jpg]

2. Mata akustyczna wygłuszająca aluminiowa 10mm samoprzylepna (odporna na wysokie temperatury, niepalna)  -  kupiłem 1,5m2
[Obrazek: ef3d711b0b173ccfm.jpg]

3. Mata wygłuszająca akustyczna wodoodporna
5mm i 10mm samoprzylepna  - kupiłem 2 x po 0,5 m2
[Obrazek: 1e01585d2f2a1708m.jpg]

4. Panel akustyczny mata wygłuszająca Gofer (gąbka) (w opisach będą używał określenia GOFER) - potrzebny przynajmniej 1 arkusz 120x200cm
[Obrazek: ac91fa9195324072m.jpg]

5. Pianka mata akustyczna wygłuszająca laminat PE 3mm
samoprzylepny - kupiłem arkusz 1,5 x 1,0 m)
[Obrazek: 08b33d37c09b29fam.jpg]

Zakupione materiały
[Obrazek: e4f117e04e00bc41m.jpg]
musimy uzupełnić o: 
> Klej – najwygodniejszy jest w sprayu, ale drogi. Ja używałem butaprenu, ale polecam coś innego, np. klej uniwersalny w takiej pomarańczowej butelce (kupiony w Castoramie) – szybciej schnie i nie trzyma tak długo zapachu
> Narzędzia (Torx 20 i 25, śrubokręty: krzyżak i ze 2 płaskie, nóż techniczny, kombinerki, nożyczki, suszarka do włosów lub opalarka do lakieru, żółta taśma malarska – używałem jej do tymczasowego przyklejania pianek, lub wiązki przewodów żeby nie przeszkadzały – taka 3-cia ręka)
> Benzyna ekstrakcyjna lub jakiś rozpuszczalnik – coś do zmywania tłustego brudu przed klejeniem
> Kawałek garażu
> Trochę czasu (jakieś dwa pełne dni, ja robiłem jeden-dwa elementy w popołudnie )

Zanim przedstawię co i jak wykonałem wymienię zaplanowany zakres prac:
  • Wygłuszenie pokrywy silnika i maski
  • Wygłuszenie przegrody
  • Wygłuszenie nadkoli kół przednich
  • Wygłuszenie drzwi
  • Wygłuszenie pokrywy bagażnika
  • Wygłuszenie boków bagażnika
  • Wygłuszenie słupków

Na pierwszy ogień poszła komora silnika, a konkretnie dekiel silnika, maska i część przegrody.
Do tych elementów użyłem Maty aluminiowej 10mm   

DEKIEL
Po zdjęciu dekla z silnika, należy go dobrze umyć, odtłuścić. Potem docinamy kawałem maty (z lekkim zapasem) wycinamy otwory na elementy mocujące, wlew oleju. Po takim przygotowaniu zdejmujemy folię zabezpieczającą klej i wklejamy dobrze dociskając i formując matę na „nierównościach”. Po wklejeniu możemy zamontować dekiel na miejsce.
[Obrazek: 63cb3ce166cfa037m.jpg]

MASKA
Najpierw należy zdemontować oryginalne wygłuszenie (jeżeli jest). Wewnętrzne wzmocnienie maski ma powycinane otwory (ja najpierw wkleiłem w te otwory wycięte kółka maty, a następnie na wierzch nakleiłem cały kawałek maty – jak na zdjęciu poniżej. Oczywiście przed klejeniem należy umyć powierzchnie klejone.
Na końcu zakładamy na miejsce oryginalne wygłuszenie
[Obrazek: 842c62c9506a8846m.jpg]

PRZEGRODA SILNIKA (niestety zapomniałem o robieniu zdjęć).
Wyklejenie całej przegrody jest praktycznie niemożliwe (bez rozebrania tego co w komorze, lub tego co w kokpicie), ale można wykleić tą cześć znajdującą się za maskownicą podszybia, oraz „półkę” znajdującą się pomiędzy maskownicą a silnikiem.
Demontujemy atrapę podszybia (jak przy wymianie spryskiwaczy) oraz „półkę” (4 wkręty).
Na „półce” jest oryginalne wygłuszenie (od strony silnika) - należy je zdemontować, wykleić pod spodem matą i założyć z powrotem oryginalne wygłuszenie.
Przegrodę (jej część w okolicach silniczka wycieraczek) wyklejamy matą. Ja wklejałem małe kawałki (10 x 10-15 cm) – jeden duży kawałek jest ciężko wsunąć, bo jak klej złapie do czegoś innego to …. kawałki kleiłem na styk. Czym więcej blach zakleimy tym lepiej.

POKRYWA BAGAŻNIKA
Aby wygłuszyć klapę bagażnika, najpierw musimy zdemontować wewnętrzną osłonę. Kilka wkrętów torx, a potem 10 spinek (gdzieś na forum jest opis demontażu - nie będą go powielał).
Blachę klapy bagażnika wyklejamy od wewnątrz Matami bitumicznymi (ja wkleiłem 3 sztuki, ale 2 wystarczą, bo trzeba bardzo uważać na wagą (żeby później siłowniki miały siłę podnieść klapę). Maty tniemy na mniejsze dopasowane kawałki i przyklejamy (głównie do płaskich powierzchni). Po przyklejeniu uruchamiamy suszarkę lub opalarkę i rozgrzewamy matę dociskając na nierównościach, załamaniach itp. Rozgrzanie maty powoduje jej uplastycznienie i dopasowanie się do nierówności oraz profilu elementu wyklejanego jak również powoduje uaktywnienie kleju co zapewnia właściwe przyklejenie i osiągnięcie najlepszego efektu.
[Obrazek: ef4a38252f8515ebm.jpg]

Wewnętrzną osłonę klapy bagażnika wyklejamy od środka Gofrem. Docinamy kawałek jaki jest nam potrzebny, wycinamy otwory na spinki, wkręty, schowek na apteczkę oraz na otwór do awaryjnego otwierania bagażnika. Na górze musimy zostawić niewyklejone miejsce – tam wpasowuje się silnik wycieraczki i nie ma miejsca. Jak mamy dopasowaną Piankę, smarujemy całość klejem i przyklejamy. Po wyschnięciu składamy klapę w całość.
[Obrazek: 47818c1a13226115m.jpg]

Ja wypełniłem też pianką plastikowe osłony znajdujące się wewnątrz klapy naokoło szyby.
[Obrazek: b5b1bbc2b2e8b9edm.jpg]

Wygłuszenie klapy bagażnika daje największą odczuwalną poprawę w całym etapie wygłuszania.



DRZWI (na przykładzie przednich prawych) - demontażu boczków nie będę opisywał – jest na forum.

Po zdemontowaniu boczków, zdejmujemy folię zabezpieczającą – proponuję odkleić ją delikatnie, tak aby pozostała w całości. Płaszcz drzwi wyklejamy jak najdokładniej Matami bitumicznymi pamiętając o ich wygrzaniu i dopasowaniu do krzywizn i nierówności.
[Obrazek: bfd8625ce58e2e7am.jpg]    [Obrazek: 8721052523e44505m.jpg]

Boczek drzwi ma niestety fabrycznie dużo wolnej przestrzeni. Wyeliminowanie tej przestrzeni, zmniejsza hałas oraz poprawia jakość dźwięku wydobywającego się z głośników.
[Obrazek: b8b5011c0ce6f32fm.jpg]
Aby wygłuszyć drzwi i poprawić akustykę wypełniamy (w miarę możliwości) wolną przestrzeń Gofrem. Ze względu na duże różnice w głębokościach wnęk proponuję wyklejać boczek mniejszymi kawałkami (w niektórych miejscach wejdą nawet 3 warstwy). Przy wyklejaniu musimy pamiętać o pozostawieniu miejsca na istotne elementy typu kostki do zasilania przełączników okien, linki do klamki (w tym boczku trochę przesadziłem i musiałem wyciąć rowek na linkę do klamki – zaznaczony na czerwono).
[Obrazek: 46318064d0f8a199m.jpg]

Przed założeniem boczku zastępujemy oryginalną folię  Laminatem PE 3mm.
W tym celu przyda się pozostawiona w całości oryginalna folia. Możemy na jej podstawie dociąć piankę na wymiar, oraz nanieść i wyciąć wszystkie potrzebne otwory (na linki, spinki, kable, głośnik). Przed przyklejeniem pamiętajmy o wyczyszczeniu i odtłuczeniu klejonych powierzchni. Na tak przygotowane drzwi zakładamy wygłuszony boczek.
[Obrazek: cdffacba101e8aa5m.jpg]

NADKOLA PRZEDNIE
Aby okleić nadkole musimy je zdemontować (niestety to najbrudniejsza robota w całym zestawie). Po zdemontowaniu dobrze myjemy, odtłuszczamy.
Do oklejenia nadkoli użyłem Maty wygłuszającej wodoodpornej 5mm i 10mm  (2 grubości, bo są miejsca gdzie jest naprawdę ciasno i jak przesadzimy to nadkole nie wejdzie na swoje miejsce. Nie powiem gdzie którą wkleiłem. Trzeba popatrzeć gdzie jest ile miejsca, w których miejscach nadkole przylega bezpośrednio do blachy i zrobić to z wyczuciem i rozmysłem.
[Obrazek: 8b16c7ab3e3aad78m.jpg]

PLASTIKOWE BOCZKI BAGAŻNIKA
(niestety brak zdjęć).
Boczki bagażnika niestety tak jak boczki drzwi zawierają dużo pustej przestrzeni która rezonuje. Najlepszym rozwiązaniem byłby ich demontaż, wyklejenie od środka Gofrem lub/i Matami i ponowne zmontowanie. Niestety nie zdecydowałem się na ten krok (chyba przez lenistwo).

Opcjonalnie wykorzystałem dostępne otwory (rewizyjny do REC-a z lewej, a po prawej przy wnęce gdzie czasami bywa zamontowany kompresor; wykorzystałem również miejsca na kubki dla pasażerów 3 rzędu (demontaż banalnie prosty – przekręcamy i wyciągamy).
Przez te otwory przy użyciu długiego cienkiego śrubokrętu wcisnąłem w wolne przestrzenie możliwie dużo Gofra pociętego na mniejsze i większe kawałki.

Po wykonaniu głównych zaplanowanych prac, poświęciłem kilka chwil na drobniejsze elementy takie jak:

Osłona pod kolumną kierownicy – jest na niej kratownica – we wszystkie otwory wkleiłem kawałki Gofra
[Obrazek: de4aa4478f483266m.jpg]


Osłony (boczki) na tunelu (kolumnie) pod lewarkiem zmiany biegów okleiłem od środka Matą wodoodporną 5mm
[Obrazek: ab16e1576c6d61dem.jpg]


Dolne osłony przednich słupków wykleiłem od środka Gofrem.

[Obrazek: 80308d2cd4e01809m.jpg]

Schowek – okleiłem go z zewnątrz Laminatem PE i Matą wodoodporną (zostały mi kawałki to je wykorzystałem)


Koszt wszystkich materiałów (wliczając te które zostały) to około 600 zł (wg cen z roku 2012)
Dokładniej wymierzając co jest potrzebne można taką modyfikację zamknąć w kwocie 500 złotych.

Czy warto ?
Poza wyciszeniem wnętrza samochodu (i pozbyciem się efektu "furgonetki") osiągnąłem całkiem niezłą poprawę w jakości odsłuchu muzyki
bez jakiejkolwiek inwestycji-ingerencji w sprzęt Audio.
Co niektórzy słyszeli efekt, a pozostali mogą się przekonać podczas jakiegoś spotkania jaka jest różnica pomiędzy Zafirą wyciszoną, a niewyciszoną.


W moim przypadku temat wygłuszenia Zafiry chyba już został wyczerpany, ale gdyby ktoś chciał się bawić i iść o krok dalej, to w oparciu o informacje uzyskane w firmie APAMA można jeszcze pokusić się o:
  • Wyklejenie dachu – maty bitumiczne + cienka pianka
  • Wypełnienie Gofrem osłon na wszystkich słupkach.
  • Pełniejsze wygłuszenie drzwi – w tym celu na przyklejone maty bitumiczne przykleja się piankę absorbującą dźwięk np. AKU-PR140/10
A już totalnie ekstremalnym posunięciem może być demontaż całego środka i wyklejenie grodzi i podłogi odpowiednimi materiałami czego Wam i Sobie Życzę.


Materiały dydaktyczne oraz zdjęcia (za wyjątkiem tych zapożyczonych ze strony apama.pl) zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994r o prawie autorskim i prawach pokrewnych i Usta1) z dnia 8 lipca 2010r. o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, stanowią moją własność intelektualną. Wszelkie kopiowanie, udostępnianie bez mojej wiedzy stanowić będzie podstawę do wszczęcia postępowania sądowego.

cOOba.


II OZKZ -Tęgoborze 2013:

I miejsce Best Tuning ZB
I miejsce w przepychaniu Zafiry z Krasnalem na czas
II miejsce w Mistrzostwach Pool Bilard
II miejsce w rzucie tarczą hamulcową

I OZKZ -Leśne Wrota 2012:

I miejsce Best Tuning ZB
Odpowiedz
#2
O jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.......... 39 31 12
Nigdy nie wierz, że dzisiaj jest twój dzień. On nigdy nie następuje wtedy, kiedy chcemy.

http://www.narowerze.info
Odpowiedz
#3
Kuba - super robota!!!!

czy wyciszenie samego dekla silnika i maski (pierwsze dwa punkty) cos daje?
Odpowiedz
#4
cOOba dzieki za opis, dzis wyciszylem klape bagaznika, materialy kupilem w tej samej firmiesmile
dodatkowo okleilem matami schowek w bagazniku i jest naprawde super bo nie slysze juz buczacego tlumika koncowego, teraz slysze mocno szumiace kola dlatego sprobuje wyciszyc nadkola i boczki bagaznika, zaczalem je nawet dzis rozbierac , sruby odkrecilem ale jakos nie dalem rady zdjac a nie mialem juz czasu. Czy TY miales to oryginalne wyglusZenie przy nadkolach? Bo podobno w benzynach tego nie ma, ja jeszcze tam nie zagladalem...
W pozniejszym terminie bede myslal o wygluszeniu panoramy, szczegolnie miejsca w tunelu nad schowkami bo tam normalnie wiatr wieje w czasie jazdysmile
Odpowiedz
#5
(2013-Kwi-10, 20:10)katar link napisał(a): czy wyciszenie samego dekla silnika i maski (pierwsze dwa punkty) cos daje?
Po wyciszeniu dekla i maski w pewnym stopni gubią się odgłosy klekotania silnika.


(2013-Kwi-20, 21:24)smaru link napisał(a): Czy TY miales to oryginalne wyglusZenie przy nadkolach? Bo podobno w benzynach tego nie ma, ja jeszcze tam nie zagladalem...
O które nadkola pytasz ?
Z przodu nie miałem nic, z tyłu od spodu nie było nic, a czy jest coś w środku nie wiem, bo jak pisałem - nie rozbierałem boczków, tylko wciskałem gąbkę do środka.
II OZKZ -Tęgoborze 2013:

I miejsce Best Tuning ZB
I miejsce w przepychaniu Zafiry z Krasnalem na czas
II miejsce w Mistrzostwach Pool Bilard
II miejsce w rzucie tarczą hamulcową

I OZKZ -Leśne Wrota 2012:

I miejsce Best Tuning ZB
Odpowiedz
#6
Chodzi o przednie nadkola, gdzies widzialem, ze ktos zakladal wlasnie do benzyny bo w dieslu podobno sa fabrycznie...
Odpowiedz
#7
(2013-Kwi-21, 08:32)smaru link napisał(a): Chodzi o przednie nadkola, gdzies widzialem, ze ktos zakladal wlasnie do benzyny bo w dieslu podobno sa fabrycznie...
Nic tam nie miałem sad - nawet nie wiedziałem, że Opel zakładał.
II OZKZ -Tęgoborze 2013:

I miejsce Best Tuning ZB
I miejsce w przepychaniu Zafiry z Krasnalem na czas
II miejsce w Mistrzostwach Pool Bilard
II miejsce w rzucie tarczą hamulcową

I OZKZ -Leśne Wrota 2012:

I miejsce Best Tuning ZB
Odpowiedz
#8
Witam, Super Kuba robota  17 , podziwiam za rzetelne wyczerpujace informacje, chętnie  zobaczę na Zlocie Ogólnopolskim 1 , brawo pozdrawiam Mirosław
Dla Klubowiczów naprawa gratis : http://www.SkrzynieNaprawaCzesci.pl

I OZ FKZP 3-6.05.2012 "Leśne Wrota" Olsztyn:
I miejsce Najładniejsza Zafira B.

II OZ FKZP 2-5.05.2013 "Hotel Litwiński" Tęgoborze:
II miejsce Najładniejsza Zafira B,
II miejsce Najbardziej zakręcona Zafira B,
I miejsce w tenisie stołowym,
I miejsce w tenisie ziemny.

III OZ FKZP 19-22.06.2014 "Hotel Witing" Mikorzyn: 
II miejsce Najładniejsza Zafira B, 
II miejsce  Najbardziej zakręcona Zafira B,
I miejsce w tenisie stołowym.

IV OZ FKZP 4-7.06.2015 CSiR Krasnobród: 
I miejsce w tenisie stołwym.
Odpowiedz
#9
tu jest foto tego elementu
[Obrazek: 582e8d94.jpg]

nr katalogowe
51 07 344 IZOLACJA, BŁOTNIK PRZEDNI, TYLNY(-A, -E), PRAWY(-A, -E)
51 07 343 IZOLACJA, BŁOTNIK PRZEDNI, TYLNY , LEWY



Odpowiedz
#10
Witam Kuba.
Zalogowałem się na Wasze forum gdyż zależy mi na kontakcie z Tobą w sprawie wygłuszenia auta. Pisalem również na gadu -gadu ale nie wiem czy dotarła wiadomość. Proszę o kontakt na jlepiej na e-maila: armon.i@interia.pl
Pozdrawiam
Odpowiedz




Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości