na dół

Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  [TUT ZB] Łącznik stabilizatora - wymiana Kaliope 2 5 586 2018-Cze-11, 06:47
Ostatni post: Krawiec
  [TUT ZB] Zafira - wymiana klockĂłw i tarcz hamulcowych przĂłd Kaliope 14 20 800 2017-Lis-25, 17:44
Ostatni post: Striker.
  [TUT ZB] Wymiana klockĂłw hamulcowych, tył. woytas 26 26 600 2017-Sie-07, 19:03
Ostatni post: Bodek
Ocena wątku:
  • 64 głosów - średnia: 3.45
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[TUT ZB] Łoşysko i poduszka amortyzatora - wymiana
#1
Według mnie odpowiedzialnym elementem za stuki w zawieszeniu nie było łożysko, ale poduszka. Po wyciągnięciu łożyska, nie dało się zauważyć żadnej różnicy między nim a nowym elementem. Natomiast poduszka nosiła wyraźne zmiany. Jej gumowy karbowany kołnierz był ewidentnie przytarty, tzn. te gumowe wypusty przytarły się, były wyraźnie mniejsze w porównaniu do nowej (foto poniżej). Tak więc prawdopodobnie zrobiła się przestrzeń między poduszką a gniazdem poduszki w nadwoziu, w wyniku czego poduszka latała i stukała o nadwozie na nierównościach.
[Obrazek: IMG_0088.jpg]

Tu ładnie widać całą kolumnę mc pherson:
[Obrazek: amortyzator.jpg]

A w środku sprężyny kryje się:
[Obrazek: Schowek01.jpg]

1. Zaślepka (tzw pokrywa montażowa), zaraz pod nią jest plastikowa spinka opisana i ukazana niżej. 
Nr części: 13207990
Nr kat:  3 44 650

2. Poduszka (shock absorber mounting)
Oryginał:
Nr czesci: 13186960 
Nr kat: 3 44  544 
Febi: 28117
Lemforder: 26960 01
Sachs: 802 269 

3. Łoşysko (Friction bearing)
Oryginał:
Nr części: 93191295 zmieniony na 13270705
Nr kat:  3 44 625 zmieniony na 3 44 665,
Febi  27996
Swag 40927996
Sachs 801 036

4. Odbój 40mm  (50 mm jeśli zawieszenie z pakietem na złe drogi)
Nr części: 13189414
Nr kat:  3 44 956

5. Koszulka
Nr części: 9231099
Nr kat:  3 44 446

Sprężyn (zwane resorem przednim) jest bardzo wiele w zależności od, silnika, zawieszenia, obecności klimatyzacji, skrzyni biegów.

Jeśli chodzi o zamienniki, poduszkę i łożysko można kupić oddzielnie lub w komplecie. Trzeba wybadać rynek co wyjdzie taniej, generalnie są niesamowite różnice, zwłaszcza na poduszce. Czasami komplet wychodzi taniej, a czasami drożej. Poniżej podaje nr katalogowe kompletów
Komplet (łożysko+poduszka)
Sachs 802 384 
Febi: 28118

Na wymianę pojechałem do zaufanego mechanika, który mi robi od lat Fabię.
Czas operacyjny: 50 min ( przy założeniu, że mamy pistolet pneumatyczny do odkręcenia, bez tego, lekko 2 godz.)

Koszt:
Poducha: 100-150zł
Łożysko:  40-70zł
Wymiana: 60zł

Fotorelacja. Przepraszam za jakość zdjęć, ale robiłem je komórką u mechanika.
1. Odpinamy czujnik abs i 2 przewody. Jeden przewód jest przymocowany metalową spinką, którą trzeba chwycić obcęgami i wyciągnąć
[Obrazek: f5a5c6a86b461ac8m.jpg]

2. Odkręcamy łącznik stabilizatora u góry

3. Odkręcamy dwie śruby trzymające amortyzator z piastą i już amor wisi swobodnie, tzn trzyma się tylko u góry za pomocą plastikowej spinki w podszybiu. Piasta wisi też swobodnie na wahaczu, można ją czymś podeprzeć.
[Obrazek: 503e351c7d8d2135m.jpg]

Tu fotka spinki w podszybiu:
[Obrazek: 08062011466.jpg]

a tak wygląda nowa przed założeniem:
[Obrazek: 113621f8c35b5273m.jpg]

4. Demontujemy podszybie. Wyciągamy zaślepkę z gniazda amora i co ciekawe, była tam woda. W drugim gnieździe w podszybiu też była woda. Prawdopodobnie woda dostaje się od dołu. Koło chlapie wodę i ona się przedostaje poprzez przestrzeń między karbowanymi wypustami w poduszce do góry, do gniazda w podszybiu. Także śruba trzymająca poduszkę była cała zardzewiała. 

Jedna osoba trzyma amortyzator a druga wypina te spinki. Gość wziął śrubokręt i wybił je stukając młoteczkiem w niego. Po wypięciu spinek amor leci w dół, dlatego ktoś inny musi go trzymać. Generalnie jestem w szoku, że amortyzator u góry trzymają tylko plastikowe spinki. 

Tak wygląda gniazdo amora. Tutaj opierają się te karbowane wypusty poduchy. I tutaj musiały stukać o nadwozie.
[Obrazek: 08062011464.jpg]

5. Wyciągamy całą kolumnę MacPherson i wkładamy w imadło
[Obrazek: 08062011463.jpg]


6. Ściągacz na sprężynę z dwóch stron, i odkręcamy poduchę u góry. Po odkręcaniu jednej śruby, schodzi poducha i łożysko. Zakładamy nowe części i skręcamy 
[Obrazek: 08062011465.th.jpg]

Byłem w szoku jak szybko to gość robił za pomocą pneumatyki. Nawet ściągacz gość skręcił pistoletem w klika sekund.

7. Przykręcamy na gotowo cały amor na dole, potem spinki u góry i tyle. W ASO pewnie mają specjalny klucz. Gość wziął duży klucz typu żabka i ścisnął te spinki.

Tak więc, jeśli mamy ściągacz, spokojnie to zrobimy w domku.


"Materiał dydaktyczny oraz zdjęcia, zgodnie z  Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych i Ustawą z dnia 8 lipca 2010 r. o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, stanowią moją własność intelektualną. Wszelkie kopiowanie, udostępnianie bez mojej wiedzy stanowić będzie podstawę do wszczęcia postępowania sądowego."

Kaliope
Odpowiedz
#2
Ten filmik ładnie pokazuje jak przeskakuje niesprawne łożysko macphersona

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=nDT1AHACiAA [/youtube]
Odpowiedz
#3
Witam,

możesz prosze sprecyzować "stuki" głuche, czy bardziej metalowe? Te pierwsze obserwuje u siebie jak jest ciepło na dworze i tylko w przypadku jazdy po drodze gdzie mcperson musi sie napracować - tzn nierównej
Odpowiedz
#4
Jeśli coś stuka tylko jak jest ciepło, to amor niestety. Już wiele osób to przerabiało. Nasze fabryczne amorki lubią sobie postukać.
Odpowiedz
#5
szlag...za miesiąc przegląd poproszę by zrobili kilka najazdów na szarpaki - osłucham, potwierdze wymienie...dzięki
Odpowiedz
#6
Witam,

Też mam podobny problem. Stuki na nierównościach tylko na lewym przednim kole. Jak kupowałem auto w aso był przegląd i amory ok nikt nic nie mówił o poduszce amora. W sumie przejeździłem z tym na wakacje i nic się nie działo. Mam pytanie czy nie zrobienie tego na razie skutkuje wybiciem jakieś części czy można by zaczekać bo narazie kaski brak
Odpowiedz




Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości