na dół
Ocena wątku:
  • 33 głosów - średnia: 3.15
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
CB radio to wydatek
#1
Jak kupić swoje CB?

Zakup CB radia jest rzeczą która prędzej czy później się zwraca i to nie dlatego że przysłowiowi użytkownicy jeżdżą jak wariaci. W chwili obecnej użytkownicy CB radia to cała kultura ze ściśle określonym słownikiem, szczególnymi zasadami na drodze jak i w porozumiewaniu się.

Zanim kupisz radio musisz zadać sobie kilka pytań.

Na pewno jest to sprzęt który ułatwia jazdę. Niekoniecznie chodzi o unikanie patroli kontrolujących prędkość i poruszanie się Nas a raczej o wymianę informacji o wypadkach/kolizjach, remontach dróg, jakichkolwiek utrudnieniach w ruchu. Możecie być pewni że jeśli ktoś będzie rażąco łamał przepisy natychmiast w eter pójdzie marka jego pojazdu, numery rejestracyjne oraz kierunek w którym jedzie. Takie napiętnowanie stanowczo hamuje zapędy pseudo kierowców.
Mimo iż przepisami prawnymi parametry CB są do siebie bardzo zbliżone to wybór będzie decydował o wygodzie użytkowania oraz osiągach.

Radia CB dzielimy na

-przenośne (ręczne,ręczniaki)

[Obrazek: 699_d.jpg]

-przewoźne (np do samochodu)

[Obrazek: 2651382144.jpg]

-stacjonarne (bazowe)

[Obrazek: alan_555.jpg]

Użytkownicy w samochodzie mogą zamontować radia tzw dyskretnego montażu z obsługą funkcji w gruszce.

[Obrazek: william.jpg]

lub zakupić bezprzewodowy mikrofon (niestety cena na chwilę obecną ponad 500zł)

[Obrazek: 568325_2238.jpg]

Przenośne-tzw. ręczniaki radia pokroju ręcznej krótkofalówki. Mają małe rozmiary. Można poprzez adapter podłączyć do zapalniczki oraz zew. anteny np. magnesowej. Wręcz sekundowy montaż a minusem jest duża podatność na zakłócenia.


Przewoźne-samochodowe dedykowane do montażu w pojeździe, dobrze się sprawdzają w samochodach. Wymagają zewnętrznego zasilania i anteny.

Bazowe-stacjonarne do korzystania w warunkach domowych, mają większe gabaryty. Droższe a co za tym idzie z dużo więcej rozbudowaną elektroniką.

Każdy odbiornik CB spełniający europejskie normy posiada na obudowie oznaczenie CE


-liczba kanałów (podstawowe 40 lub więcej)
-modulacja AM,FM (w Polsce używana jest AM)
-moc wyjściowa (standardowo 4 Watty a przy SSB nie więcej niż 12 watt)
-zakres częstotliwości (standard 26,960 MHz-27,410 MHz)
-impedancja anteny (50 Ohm)
-zasilanie (12 lub 24V)
-czułość
-wymiary i ciężar zależne od modelu

najbardziej istotne parametry odnoszą się do anteny bez której radio jest bezużyteczne

Najważniejsze z nich to:

-długość fali
-częstotliwość strojenia
-zysk energetyczny
-długość anteny
-sposób mocowania

Podstawy magnetyczne anten

z główką PL
[Obrazek: Glowka%2520PL.jpg]
z główką DV
[Obrazek: uchwyt_glowka_dv_do_anteny_cb.jpg]
Pełna długość fali dla pasma w CB to 11m jednak trudno sobie w samochodzie wyobrazić antenę o takiej długości dlatego niektóre anteny mają sprężynę i jest to wtedy manipulowanie parametrami aby pracowała jak najefektywniej przy zmniejszonych rozmiarach. Anteny o długości powyżej 2m stosuje się w instalacjach domowych. najczęściej mamy do czynienia z antenami o długości 1/4, 1/2, 5/8 i 7/8 fali. Dosłownie liczba ta wyraża stosunek długości anteny do długości fali częstotliwości nośnej.
Zwykle im dłuższa antena tym lepsze będzie miała osiągi i mniej będzie podatna na zakłócenia.
Częstotliwość strojenia wyrażana jest w kHz, w samochodach jest ona większa niż 500 kHz a mniejsza niż 2500 kHz, a najbardziej optymalna jest w granicach 1000-1500 kHz.i wtedy antenka najlepiej będzie działała w samochodzie.
W antenach samochodowych podaje się zysk w dB od 1-6 a zasada jest prosta im większy tym lepsza antena. Optymalna długość anteny w samochodzie to 1,2-2m. Owszem są krótsze ale wtedy mają ograniczone możliwości.
Antenę najlepiej zamontować w otworze na dachu, klapy wtedy ma najlepsze osiągi jednak nie każdy chce robić z blachy durszlak. Opcjonalnie można antenę zamontować na podstawie magnetycznej która powinna być ulokowana na w miarę dużej, płaskiej powierzchni.Trzecim sposobem jest uchwyt na reling, rynienkę, pokrywę bagażnika.

Uchwyt relingowy

[Obrazek: cb-u1.jpg]
Na klapę bagażnka

[Obrazek: efef29863c3774e7ed1af7dd22f9aa1a.jpg]

Ważna uwaga
Antenę stroi się do miejsca montażu więc jeśli stroimy antenę mocowaną w dachu na stałe to wystarczy raz na rok czy dwa sprawdzić SWR-em czy np korozja nie popsuła kontaktu elektrycznego. Antenę na podstawie magnetycznej należy w miarę mocować w tym samym miejscu, a najlepiej jak jest to geometryczny środek dachu czy pokrywy bagażnika. Warto zaopatrzyć się w dobrą antenę gdyż lepiej mieć lepszą antenę a gorsze radyjko niż dobre radio a marną antenę.
Miernik SWR do strojenia anten.

[Obrazek: 195.jpg]

Kilka podstawowych funkcji które posiadają radia CB

-ASC (automatic squelch control) posiada je kilka modeli np.; Presidenta, M Tech Legend
Jest to automatyczna redukcja szumu aby nie kręcić manualnie podczas jazdy.

-RF GAIN regulacja czułości radia, inaczej mówiąc zmniejszając ją tym pokrętłem radio łapie najmocniejsze sygnały jedynie.
-przełącznik kanałów

-wskaźnik nadawania

-przełącznik modulacji AM/FM (wybrane modele)

-SQUELCH manualna redukcja szumów

-NB dodatkowy filt (wybrane modele)

-przełącznik z dowolnego kanału na 19 tzw. Szybka 19

Dużo modeli posiada z tyłu obudowy wyjście na Jack 3,5mm celem podłączenia zewnętrznego głośnika (ja taki używam firmy President). Można wtedy głośnik umiejscowić w innym miejscu niż radio i taki głośnik ma dużo lepszą barwę głosu niż oryginalny w radiu.
Nowe modele mają także gniazdo na mikrofon zamiast tzw. Gruszki który w momencie mówienia automatycznie uaktywnia nadawanie. Taką funkcję posiada np. President Harry III.

Głośnik zewnętrzny

[Obrazek: duzy-glosnik-do-cb-radia_1665.jpg]
Mikrofon dyskretny na wtyk jack 3,5 mm o ile radio posiada takie wejście

[Obrazek: pobrane.jpg]
Jazda z CB radiem daje dużo korzyści jak i przyjemności o ile rozmowy prowadzone są z kulturą. Dowiemy się o utrudnieniach, że "lewym pasem leci karetka na bulajach aby mobilki zrobiły miejsce". A czasami można również posłuchać nawet niezłe kawały na CB w ramach rozerwania przez kierowców dużych zestawów.

Pamiętaj jeśli CB jest podłączone do zasilania i nie jest do niego podłączona antena NIGDY nie wciskaj przycisku nadawania gdyż w momencie możesz sobie spalić końcówkę mocy w radio a tego akurat nie obejmuje gwarancja i pozostaniesz z kosztami.

Warto czasami doinwestować kilkadziesiąt złotych w radio i podać je tuningowi w profesjonalnej oczywiście firmie, znacząco poprawia to jakość nadawania, odbioru, jakości słyszalnego głosu. Takowe informacje gdzie będą podane w innym wątku.

2 sposoby mocowania anteny dla posiadaczy Zafiry B z panoramą.

Dla posiadaczy Zafiry B z panoramą 2 sposoby umiejscowienia anteny
1. Na relingu
[Obrazek: pobrane%2520%25281%2529.jpg]

2. na magnesie, kolega Krasnal tak ma i sprawdza się (ważna jest średnica magnesu)
[Obrazek: zafira-3.jpg]



Wszystkim użytkownikom CB szerokości, przyczepności a zarazem mega łączności.




Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości