na dół

Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  {B} M32 Skrzynia biegów manualna - dyskusja, obsługa, naprawa, wymiana oleju Belfer 158 53 932 2017-Maj-25, 14:24
Ostatni post: Kaliope
  [TUT ZB] M32 - Regulacja mechanizmu zmiany biegów przemeks 20 23 752 2017-Maj-12, 10:34
Ostatni post: Striker
  {B} 1.9cdti 120km - Zgrzyt podczas redukcji na 4 oraz "drgania budą" jaca85 15 1 217 2017-Sty-13, 21:46
Ostatni post: tEREk
Ocena wątku:
  • 70 głosów - średnia: 3.21
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[TUT ZB] WYMIANA KOŁA DWUMASOWEGO 1.9CDTI Z19DT/DTL
#1

[size=1.35em]TUTORIAL WYMIANA KOŁA DWUMASOWEGO 1.9CDTI Z19DT/DTL[/size]

[size=1.35em]Witam wszystkich[/size]
[size=1.35em]Na początku chciałbym dodać że mechanikiem nie jestem, pierwszy raz wymieniałem koło zamachowe w aucie przednionapędowym, więc za wszystkie błędy przepraszam. Do napisania tego tutka długo się zabierałem, w sumie nie wiem czy to dobrze że go publikuje ale może mało doświadczonych "mechaników" odstraszę- o czym przekonacie się dalej.[/size]

[size=1.35em]Wszystkim którzy liczą że zrobią to na spokojnie we 2 wieczory od razu mówię że mogą się przeliczyć. Wiele spraw z pozoru banalnie prostych okazuje się nie do końca takie fajne jak może się wydawać. W moim przypadku przebrnąłem przez całą batalie z częściami- ale nie o tym w temacie(zainteresowanych zapraszam na PW).[/size]
[size=1.35em]Przez cały proces wymiany starałem się robić zdjęcia ale nie zawsze było to możliwe, więc jeżeli ktoś będzie miał problem na danym etapie to pisać na PW i podam nr do kontaktu- postaram się pomóc wink [/size]

[size=1.35em]Zaczynając od samego początku to zacznijmy od zakupu części. W moim wypadku musiałem też wymienić końcówki drążków, które się rozleciały przy odkręcaniu, oraz łączników stabilizatora które też nie wytrzymały.[/size]

[size=1.35em]-dwumasowe koło zamachowe- co do doboru właściwego to zachęcam do poszukania wg nr silnika[/size]
[size=1.35em]-komplet sprzęgła- w moim wypadku sprzęgło okazało się jak nowe, także nie wymieniałem- docisk został cofnięty, o czym napisze dalej[/size]
[size=1.35em]-hydrauliczne łożysko [/size]
[size=1.35em]-2,4L oleju do skrzyni 75W80[/size]
[size=1.35em]-ok 7L płynu chłodniczego- ja kupiłem 2 bańki po 4L[/size]
[size=1.35em]-prawa/lewa końcówka drążka kierowniczego[/size]
[size=1.35em]-2x łącznik stabilizatora[/size]
[size=1.35em]-0,5L płynu DOT4[/size]

[size=1.35em]Co do potrzebnych narzędzi...[/size]
[size=1.35em]Na pewno pierwsza podstawowa sprawa to klucz pneumatyczny- bez niego uważam za niemożliwe odkręcenie nakrętek piast oraz samego dwumasu. Klucze oczkowe, płaskie i nasadki, nie będę wypisywał wszystkich, bo to chyba bez sensu- jeśli nie macie porządnego kompletu kluczy to już sobie odpuście, bo będziecie się niepotrzebnie wkurzać. Potrzebne też będzie kilka przedłużek w celu ułatwienia dojścia. Zestaw torxów i nasadek, począwszy od małych T10 do T60 którym odkręcacie dwumas. Przydadza się też ze 2 lewarki oraz kobyłki do ustawienia auta, tak by stało stabilnie. To chyba tyle- możliwe że coś pominąłem a wyjdzie to dalej w poradniku[/size]

[size=1.35em]Na początku informuje że aby zrzucić skrzynie, musimy podwiesić silnik, także będzie potrzebny podnośnik/żuraw lub jak w moim przypadku stalowa belka pod sufitem, przygotowana do takich obciążeń, oraz pas/łańcuchy wg uznania i warunków w jakich będziecie to wykonywać. Bez dostępu do kanału nawet nie radzę brać się za jakąkolwiek robotę, bo uważam to za niewykonalne.Prace zacznijmy od odkręcenia maski i wyrzucenia atrapy, bo będą nam przeszkadzać w dalszych czynnościach. Gdy odkręciliśmy maskę to odstawiamy ją w bezpieczne miejsce bo po co robić sobie kolejny problem. Następnie odkręcamy dolną osłonę silnika- kilka wkrętów od dołu i po jednej sztuce w nadkolach. Gdy osłona jest już usunięta proponuje przejść do odkręcenia akumulatora i jego podstawy- tutorial na ten temat już jest w sieci więc nie będę się powtarzał. Następnym krokiem będzie odkręcenie podszybia- zdejmujemy kratkę z zewnątrz- jest na wcisk, odpinamy przewód od spryskiwacza i zdejmujemy całą obudowę. Zostało nam odkręcić po 2 śruby na stronę od samego podszybia. Teraz cały silnik mamy widoczny. Przechodzimy do demontażu EGR'a, w tym celu odkręcamy 3 śruby od strony ściany grodziowej które trzymają samego egr'a, 2 śruby które wchodzą od metalowej rurki z prawej strony zaworu i tak to na razie zostawiamy. Odkręcamy opaski rury intercoolera i odkładamy ją "na bok". [/size]

[size=1.35em][img height=150 width=200]http://klubzafira.pl/plikownia/tut/adasko2253/uh5k.jpg[/img][/size]

[size=1.35em]Przechodzimy do spuszczenia płynu chłodniczego- zawór znajduje się z prawej strony chłodnicy, a w zasadzie pod nią (odkręcamy korek zbiorniczka płynu- szybciej zleci cały płyn). [/size]

[size=1.35em][img height=150 width=200]http://klubzafira.pl/plikownia/tut/adasko2253//05qm.jpg[/img][/size]

[size=1.35em]Rozłączamy węże nagrzewnicy jak i chłodzenia samego silnika, odpinamy węże od zbiorniczka, wypinamy te z silnika- tak by uzyskać dobry dostęp do śrub skrzyni.[/size]

[size=1.35em][img height=150 width=200]http://klubzafira.pl/plikownia/tut/adasko2253/69nv.jpg[/img][/size]

[size=1.35em][img height=150 width=200]http://klubzafira.pl/plikownia/tut/adasko2253/i4pq.jpg[/img][/size]

[size=1.35em]Pozostało nam odpiąć 2 węże które idą do chłodnicy z tyłu silnika. [/size]

[size=1.35em][img height=150 width=200]http://klubzafira.pl/plikownia/tut/adasko2253/gw6b.jpg[/img][/size]

[size=1.35em]Podwieszamy chłodnice do pasa przedniego- ja użyłem do tego celu plastikowe opaski tzw. "trytytki" i sznurek, ponieważ cała chłodnica trzyma się tylko na 2 bolcach które wchodzą w sanki pod silnikiem. [/size]

[size=1.35em][img height=150 width=223]http://klubzafira.pl/plikownia/tut/adasko2253/vdp6.jpg[/img][/size]

[size=1.35em]Przy okazji odpinamy tez przewód ciśnieniowy, który wchodzi do skrzyni, jest on zabezpieczony takim drucikiem[/size]

[size=1.35em][img height=150 width=200]http://klubzafira.pl/plikownia/tut/adasko2253/fdie.jpg[/img][/size]

[size=1.35em]a także odpinamy kostkę która wchodzi do skrzyni- od światła wstecznego.[/size]
[size=1.35em]Na takim etapie możemy przejść do poluzowania nakrętek piast. W tym celu będzie nam potrzebny dobry klucz nasadkowy 32, który nie zegnie się przy większym nacisku. Proponuje zdjąć tylko dekielki z felg, tak by auto stało przez cały czas na kołach, bo użyjemy dużej siły, więc lepiej żeby auto stało na biegu, niż próbować w jakiś sposób blokować piastę.[/size]
[size=1.35em]Zakładamy klucz na nakrętkę i używając dłuższej rury, którą zakładamy na klucz, próbujemy odkręcić owe nakrętki. U mnie było to już rozbierane i nakrętki zostały "zabite" więc bez młotka przycinaka i palnika gazowego do podgrzania nakrętki,się nie obyło. [/size]
[size=1.35em]Gdy już mamy poluzowane nakrętki z obu stron, ustawiamy auto na kobyłkach, tak by stało stabilnie, zdejmujemy przednie koła. Przechodzimy do podwieszenia silnika, ja do tego celu użyłem pasa transportowego, który przekładamy przez 2 ucha na silniku, a następnie do belki.[/size]

[size=1.35em][img height=150 width=200]http://klubzafira.pl/plikownia/tut/adasko2253/et2d.jpg[/img][/size]

[size=1.35em]Naciągamy w miarę mocno, by silnik się za dużo nie owiesił po zdjęciu sanek.[/size]
[size=1.35em]Wskakujemy do kanału, odkręcamy drążki od zwrotnicy koła, zdejmujemy łączniki stabilizatora. Odkręcamy wahacze- ja wyrzuciłem całe na bok w celu poprawienia wygody pracy. Przechodzimy do demontażu wydechu. W tym celu odkręcamy 3 nakrętki przy kolektorze- klucz oczkowy 13, 2 nakrętki w dalszej części- podpora/uchwyt wydechu, a następnie rozłączamy wydech od dpf'a, też 3x 13. [/size]

[size=1.35em][img height=150 width=200]http://klubzafira.pl/plikownia/tut/adasko2253/9y49.jpg[/img][/size]



[size=1.35em]Wyrzucamy wydech z kanału i odkładamy na bok. Odpinamy też kostkę od sondy lambda, bo będzie nam przeszkadzać w dalszych pracach.[/size]

[size=1.35em]Przechodzimy do demontażu sanek silnika.[/size]

Uwaga: przed odkręcaniem maglownicy/zdejmowaniem sanek silnika, należy odkręcić kolumnę kierowniczą- do odkręcenia śruba która widać pomiędzy pedałem gazu i hamulca.

[size=1.35em]W tym celu odkręcamy 2x trójkątną podporę w tylnej części sanek, są tam 3 śruby na nasadkę torx- bodajże e14 ale nie chcę wprowadzać w błąd. odkręcamy 2 śruby które trzymają maglownice, a także tylną łapę skrzyni. Teraz odkręcamy pozostałe 4 śruby trzymające sanki. Najlepiej podeprzeć sobie całe sanki np deskami, lub poprosić 2 osoby o pomoc, bo są w miarę ciężkie i niewygodne do trzymania w pozycji od góry.[/size]
[size=1.35em]Uważamy by wyczepić "kołki" na których stoi chłodnica z gumowych uchwytów.[/size]
[size=1.35em]Sanki wyrzucamy z pod auta, tak by nie przeszkadzały.[/size]
[size=1.35em]Teraz pozostaje nam odkręcić półosie. Lewa półoś jest przykręcona za pomocą 4 śrub na nasadkę torx bodajże e10. Prawa strona dodatkowo ma podporę również na nasadkę- chyba e20. Odchylamy zwrotnice koła i wyczepiamy półosie. Przy wyjmowaniu pierwszej półosi ze skrzyni wyleje się olej, więc warto się przygotować w jakieś wiadro, by szybko je podstawić.[/size]
[size=1.35em]Po wylaniu całego oleju wyjmujemy półosie i zabezpieczamy ich końcówki jakąś folią, tak by pozostały czyste do montażu. [/size]

[size=1.35em][img height=150 width=200]http://klubzafira.pl/plikownia/tut/adasko2253/9e9k.jpg[/img][/size]

[size=1.35em]Przechodzimy do rozłączenia linek od skrzyni biegów. W tym celu odpinamy na siłe 2 plastikowe "uchwyty"- nie wiem jak to nazwać, od góry, które znajdują się za akumulatorem, [/size]

[size=1.35em][img height=150 width=200]http://klubzafira.pl/plikownia/tut/adasko2253/4mgq.jpg[/img][/size]

[size=1.35em]oraz odkręcamy 3 śruby trzymające cały ten uchwyt. Odchylamy cały ten mechanizm, tak by nie przeszkadzał dalej.[/size]

[size=1.35em][img height=150 width=200]http://klubzafira.pl/plikownia/tut/adasko2253/ubeg.jpg[/img][/size]


[size=1.35em]Przechodzimy do odkręcenia rozrusznika. W tym celu odkręcamy 3 śruby od góry skrzyni, które znajdują się pod egr'em, i odchylamy rozrusznik w prawą stronę, podczepiając go do czegoś, tak by nie spadł.[/size]

[size=1.35em][img height=150 width=200]http://klubzafira.pl/plikownia/tut/adasko2253/xx47.jpg[/img][/size]

[size=1.35em]By przejść do odkręcenia skrzyni najlepiej podeprzeć jeszcze silnik za miskę olejową. W tym celu w moim wypadku, wkładam deskę kanału, która jest wystarczająco gruba by utrzymać ciężar, a następnie kolejną deskę kładę na miskę od dołu i podnoszę całość delikatnie do góry, tak by lewarek przejął ciężar silnika.[/size]

[size=1.35em][img height=150 width=200]http://klubzafira.pl/plikownia/tut/adasko2253/iq9k.jpg[/img][/size]

[size=1.35em]Teraz możemy odkręcić łapę skrzyni, która znajduje się zaraz za chłodnicą, a także górną łapę która znajduje się pod akumulatorem- również nasadka torx. Pozostaje odkręcić śruby skrzyni biegów i zdjąć samą skrzynie. Z góry [/size]
[size=1.35em]uprzedzam że jest ciężka i najlepiej robić to we 2 osoby tak by jej nie upuścić.[/size]

[size=1.35em]Po zdjęciu skrzyni, odkręcamy docisk- nasadka torx. Teoretycznie powinno się używać do tego celu specjalnego przyrządu SAC, które zaleca LUK, ale ja zrobiłem to po swojemu. [/size]

[size=1.35em][img height=150 width=200]http://klubzafira.pl/plikownia/tut/adasko2253/5lmz.jpg[/img][/size]

[size=1.35em]Odkręcając docisk, nie możemy go zamontować ponownie bez uprzedniego cofnięcia sprężyny samonastawczej. Nieprawidłowy montaż docisku spowoduje tym że na odpalonym silniku nie będzie można wkleszczyć biegu- sprzęgło nie będzie działać.[/size]

[size=1.35em]Tak wygląda docisk po demontażu- sprężynki maksymalnie rozsunięte[/size]

[size=1.35em][img height=150 width=200]http://klubzafira.pl/plikownia/tut/adasko2253/fhs7.jpg[/img][/size]

[size=1.35em]A tutaj docisk cofnięty- albo i nowy, bo obydwa będą miały sprężynki [/size]

[size=1.35em]ściśnięte, w początkowym położeniu.[/size]

[size=1.35em][img height=150 width=200]http://klubzafira.pl/plikownia/tut/adasko2253/clmo.jpg[/img][/size]

[size=1.35em]W przypadku nowego docisku ten problem nam odchodzi, ponieważ jest on w pozycji początkowej, także śmiało można to montować bez przyrządu. Ja w celu cofnięcia docisku użyłem kanału, lewarka i długiego klucza 32 którego używałem do odkręcenia nakrętek piast w celu wduszenia docisku- tak jak robi to wysprzęglik. Oczywiście powinno się to robić za pomocą prasy, ale że takowej nie posiadam to sobie poradziłem inaczej.[/size]

[size=1.35em][img height=150 width=200]http://klubzafira.pl/plikownia/tut/adasko2253/0fgh.jpg[/img][/size]

[size=1.35em]Instrukcje dotyczące cofania sprężyny samonastawczej można znaleźć w sieci, a także ja służe swoją pomocą w tym zabiegu.[/size]
[size=1.35em]Zdejmujemy tarcze sprzęgła i odkręcamy dwumas, torxem T60. Jest on przykręcony bardzo mocno, więc bez pneumata będzie ciężko.[/size]
[size=1.35em]Montując nowy dwumas pamiętajmy o użyciu kleju do gwintu, który nanosimy na śruby. [/size]
[size=1.35em]Centrujemy tarcze sprzęgła- ja do tego celu użyłem wałka ze starej skrzyni.[/size]
[size=1.35em]Składamy analogicznie w odwrotnej kolejności.[/size]
[size=1.35em]Pamiętajmy o odpowietrzeniu sprzęgła, uzupełnieniu oleju w skrzyni jak i płynu chłodniczego.[/size]
[size=1.35em]Radzę wszystko sprawdzic 10 razy zanim odpalimy auto, by później nie było zdziwienia.[/size]
[size=1.35em]To chyba tyle w tym temacie w razie pytań służę pomocą na PW.[/size]

[size=1.35em]Jeśli na co dzień Twoja robota przy aucie kończy się na uzupełnieniu płynu do spryskiwacza, czy też zmianie kół na zimowe, to nawet się nie zabieraj do tej roboty, bo nie dasz rady i warto to przemyśleć zanim zrobicie sobie mebel który przez długi czas będzie stał w garażu. Zdecydowanie zniechęcam do próbowania swoich sił w tym wypadku.[/size]

[size=1.35em]Mam nadzieje że chociaż komuś się ten poradnik przyda, lub chociaż kogoś uświadomi ile jest z tym roboty smile [/size]

[size=1.35em]Pozdrawiam[/size]
[size=1.35em]Adam[/size]

[size=1.35em]ZABRANIAM KOPIOWANIA OPISU/ZDJĘĆ, CAŁEGO POSTU JAK I JEGO FRAGMENTÓW, BEZ UPRZEDNIEGO KONTAKTU[/size]


[color=rgb(68, 68, 6cool]"[/color][color=rgb(68, 68, 6cool]Materiał dydaktyczny oraz zdjęcia, zgodnie z  Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych i Ustawą z dnia 8 lipca 2010 r. o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, stanowią moją własność intelektualną. Wszelkie kopiowanie, udostępnianie bez mojej wiedzy stanowić będzie podstawę do wszczęcia postępowania sądowego[/color][color=rgb(68, 68, 6cool]."[/color]

Wszelkie poprawki mile widziane. smile

Odpowiedz
#2
Witam,
Tydzień tamu miałem wymieniane koło dwumasowe i sprzęgło. Pan sam się tego podjął, za co podziwiam 12
Teraz mam straszny problem z odpalaniem silnika. Dodam, że niedawno wymienili świece bo kiepsko kręcił ( jednej nie udało się wykręcić- tylko 3). Mówią, że rozrusznik muszę wymienić. Czy mogę prosić szanownego kolegę o jakieś rady co robić? Jakie rzeczy sprawdzić? Jak mogę sprawdzić jaki mam model silnika?
Odpowiedz
#3
mam nadzieje że wszystkie wątpliwości rozwiałem na PW smile
co z autem, udało się rozwiązać problem z rozrusznikiem?
Odpowiedz
#4
Witam,

Tak wymieniłem rozrusznik i teraz odpala perfekcyjnie.
Pozdrawiam serdecznie 32
Odpowiedz
#5
Mam problem z moją Zafirą 1,9 CDTI,  rocznik 2007, 88 kW. Oddałem samochód do eurowarsztatu na wymianę koła dwumasowego. Mechanik stwierdził, że nie może dokładnie stwierdzić jaki rodzaj koła dwumasowego jest w moim samochodzie zainstalowany. Dopiero po wyjęciu będzie można na 100% stwierdzić jaki to rodzaj. W katalogach podane są dwa typy jeden droższy - kpl ze sprzęgłem i kołem dwumasowym i z wymianą będzie kosztował ok. 5000 zł. a drugi wariant to kpl z wymianą ok. 3500 zł. W dwóch niezależnych warsztatach otrzymałem taką samą odpowiedź. Ponieważ chcę dalej użytkować ten samochód wyraziłem zgodę na wymianę koła dwumasowego.  Okazało się, że po wymianie na nowe koło i tarcze sprzęgła samochód nie działa poprawnie gdyż sprzęgło się ślizga. Mechanik wymienił jeszcze raz koło dwumasowe i tarczę sprzęgła na inne i jest to samo. Nie wie jaka jest tego przyczyna. Oddałem do warsztatu  samochód, którym pewnie mógłbym dalej jeździć, a teraz jestem bez samochodu, bo nie mogą dojść jaka jest przyczyna ślizgania się nowego sprzęgła. Może ktoś miał podobny problem. Proszę o radę.
Wojciech 
Odpowiedz
#6
Numer tarczy sprzęgła jest taki sam dla wszystkich DT/DTL/DTH. Koło dwumasowe dla DT/DTL rzeczywiście jest w dwóch numerach, w zależności od numeru silnika, tu masz wszystko:

http://klubzafira.pl/forum/silnik-23/(b)...a-wymiana/


Przebacz nie 7 razy, lecz aż 77 razy. (Mateusz 18,21-35)
Odpowiedz
#7
Dziękuję.
Odpowiedz
#8
Witam, brawo dużo samodzielnej pracy wykonałeś, podziwiam !!!
Jedynie nie zgadzam się z ilością oleju do skrzyni biegów, przypominam niedozwolone napełnianie przez korek kontrolny (rewizyjny nie wolno odkręcać przy napełnianiu) tu wchodzi 2,3 litra, co daje  zalanie  jednego wałka napadowego dolnego ! Proponujesz o 100 ml więcej 2,4 litra jest to ilość niewystarczająca do zalania samych wałków, niedobór 200 ml to śmierć dla tych skrzyni ! Proponuję min 2,6 do 2,8 litra i nalewamy przez korek wlewowy przy wybieraku ! Olej GM 1940004 wymiana co 50-60 tys, proponuję olej Fuchs Titan Sintopoid lub Tutela Matrix Car Technyx 75W85, pozdr
Dla Klubowiczów naprawa gratis : http://www.SkrzynieNaprawaCzesci.pl

I OZ FKZP 3-6.05.2012 "Leśne Wrota" Olsztyn:
I miejsce Najładniejsza Zafira B.

II OZ FKZP 2-5.05.2013 "Hotel Litwiński" Tęgoborze:
II miejsce Najładniejsza Zafira B,
II miejsce Najbardziej zakręcona Zafira B,
I miejsce w tenisie stołowym,
I miejsce w tenisie ziemny.

III OZ FKZP 19-22.06.2014 "Hotel Witing" Mikorzyn: 
II miejsce Najładniejsza Zafira B, 
II miejsce  Najbardziej zakręcona Zafira B,
I miejsce w tenisie stołowym.

IV OZ FKZP 4-7.06.2015 CSiR Krasnobród: 
I miejsce w tenisie stołwym.
Odpowiedz
#9
Belfer, a skąd te dane? Pytałem w kilku sklepach motoryzacyjnych, pokazywano mi wg danych jakiś katalogów gdzie wszędzie było podane 2,3-2,4L oleju. Przy zlewaniu też więcej wg mnie nie było- trochę poleciało w kanał, a w pojemniku zostało mi ok 2,25L, stąd dane uznałem za w miarę prawidłowe.
Korka rewizyjnego nie ruszałem, lałem pod wybierakiem.
Na dniach będę wymieniał uszczelniacz półosi, bo zamiennik podcieka, także zmiana oleju, więc zastosuje się do Twoich wskazówek.
Dzięki za wypowiedz, pozdrawiam
Adam

EDIT
widzę że wszystkie fotki padły- jak mogę prosić moda o ogarniecie tematu, to podeślę fotki na PW, czy jak preferujecie, tak by za chwile znowu nie znikły smile
Odpowiedz
#10
Witajcie, 2 tyg. temu kupiłem Zafirkę B 1,9cdti 120KM. Czasem przy odpalaniu trzeba kręcić naprawdę kilkanaście sekund zeby zaskoczył. Rozrusznik kręci normalnie. Może świece, ale przy takim upale?? Na serwisie w tej kwestii nie wypowiedzieli się bo akurat im odpalał "na raz". Za to stwierdzili ze jest do wymiany koło dwumasowe. Czy może to mieć związek z tym trudnym odpalaniem??
Odpowiedz




Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości