na dół

Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  [FAQ ZB] Zafira - Chłodnica klimatyzacji aka Skraplacz - róşne rodzaje Kaliope 6 41 212 2018-Paż-28, 01:25
Ostatni post: Sorgel
  {B} MontaĹź czujnika poziomu płynu chłodniczego celius 15 2 725 2018-Paż-10, 13:17
Ostatni post: Pszczyna
  {B} Uszkodzona uszczelka chłodnicy oleju kanwa1987 0 275 2018-Lip-23, 23:01
Ostatni post: kanwa1987
Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
{B} p0115 czujnik temperatury cieczy chłodzącej, o który chodzi - Z18XER
#1
Witam,
Zakupiłem niedawno Zafirkę B, z felerkiem silnika, jak na razi przy pomocy metody nożnej odczytałem błędy p0115 i p0340.

Na tę chwilę chciałem się zająć tym pierwszym że może łatwiejszy, ale okazuje się że niekoniecznie.

Z dotychczasowych badań i poszukiwań wyszło że w tym modelu silnika jest termostat złożony z dwóch części: plastikowa zawierająca 3 króćce (węże): do ogrzewania korpusu przepustnicy (wyjście), do wymiennika ciepła (nagrzewnicy - ogrzewania) wyjście, do wymiennika ciepła (nagrzewnicy - ogrzewania) powrót. W części plastikowej jest też czujnik temperatury. Całość plastikowa jest przykręcona do korpusu na 4 śruby z uszczelką, skąd wpływa woda. Do korpusu plastikowego jest przykręcony metalowy termostat z grubą rurą w którym znajduje się drugi czujnik temperatury wody. Do metalowej części - termostatu jest przymocowany gruby przewód wyjściowy z dolnej części chłodnicy doprowadzający zimną wodę do silnika z chłodnicy.

Tu obrazek z ruskiej strony z google translator.
[img height=150 width=187]www.//Z18XER/OpisTermostatuz18xer.JPG[/img]

Do zafiry B są dwa czujniki o numerach:

63 38 046
LINK: sklep.dixi-car.pl/czujnik-temperatury-wody-astra-signum-vectra-zafira-p-1550.html


63 38 045
LINK: sklep.dixi-car.pl/czujnik-temperatury-wody-termostatu-vectraastrazafiracorsa-p-4821.html

który powinienem kupić?
I czy w ogóle ten który jest w korpusie metalowym termostatu jest wymienny? Gdyż nie widać żeby on był wkręcany jak sie wyszuka fotki tych termostatów na sieci.

A może to co jest w termostacie to nie czujnik? To gdzie jest ten drugi czujnik? Jeden jest na pewno z tyłu w tej plastikowej obudowie - wciskany i zabezpieczony klipsem (bez gwintu).

Sprawdziłbym to w swoim silniku dokładnie ale auto stoi na wiosce i czeka na zarejestrowanie.
Czy ma ktoś taki silnik 1.8 140KM Z18XER? To ustrojstwo znajduje się przy akumulatorze po prawej na bloku silnika nad sprzęgłem.

A może to chodzi o jakiś inny czujnik niż jeden z tych dwóch? Są zapewne jeszcze inne czujniki ale gdzie - nie mam pojęcia.

Załączam jeszcze link do rosyjskiego forum gdzie dokładnie opisali termostat w silnikach benzynowych.

LINK: astraclub.ru/threads/105220-%D0%A2%D0%B5%D1%80%D0%BC%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%8B-%D0%B4%D0%BB%D1%8F-%D0%B4%D0%B2%D0%B8%D0%B3%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%B9-%D1%81%D0%B5%D1%80%D0%B8%D0%B8-XER-XEP-XEL-FAQ
Odpowiedz
#2
wg TIS chodzi o czujnik który jest w chłodnicy - na dole po lewej stronie.

55353809 / 63 38 046
CZUJNIK, TEMPERATURA PŁYNU CHŁODZĄCEGO, ROZRZĄD SILNIKA, CHŁODNICA
Odpowiedz
#3
ta plastikowa grzałka w termostacie do XER na bank nie jest wymienna - niestety wpływa to na cenę tej części ;-( (w ASO za termostat wołają coś koło 800 pln)
Ten błąd prawdopodobnie dotyczy czujnika o którym pisze Grisza, ja przy walniętym termostacie miałem inny nr błędu.
Temperaturę cieczy możesz sobie sprawdzić w Test Mode, po paru minutach powinna być koło 100 stopni
BTW:
w wolnej chwili zapraszamy do działu "Powitalnia".
Odpowiedz
#4
w trybie serwisowym podaje temperature 73 stopnie. Temperatura otoczenia na pozostałych dwóch wskazaniach 1.5 stopnia.

Czy to znaczy że czujnik uszkodzony? Powinien podać też aktualną temperaturę?

Druga kwestia dlaczego po otworzeniu auta włącza się wentylator? Mamy zimno na dworzu.
Już nie mowie że akumulator padł, pewnie przez bawienie się i to że stał 2.5 miesiąca rzadko odpalany.
Odpowiedz
#5
Akumulator podładowany. Auto zapaliło. Podmieniłem czujnik w termostacie na używkę z allegro ale w trybie serwisowym podaje nadal 73 stopnie i wentylator chodzi.
Co dalej?
Odpowiedz
#6
JacekZKL, jeśli odczytu temperatury w testmode dokonujesz tylko po włączeniu zapłonu bez uruchamiania silnika to pozycja Coolant również u mnie zawsze jest 73*C, właściwą temperaturę cieczy chłodzącej odczytasz dopiero po uruchomieniu silnika, wtedy pokaże ile wynosi w aktualnym momencie - nie wiem czy to jest prawidłowość ale już o wielu takich przypadkach czytałem na różnych forach.
Odnośnie pracy wentylatora zaraz po wejściu do auta - to z całą pewnością jest jakaś usterka, może uszkodzony tylko przekaźnik sterujący wentylatorami, może odczyt zarejestrowanych błędów coś podpowie
Odpowiedz
#7
(2013-Gru-14, 09:23)Mietas link napisał(a): Odnośnie pracy wentylatora zaraz po wejściu do auta - to z całą pewnością jest jakaś usterka, moĹźe uszkodzony tylko przekaĹşnik sterujący wentylatorami

na to wygląda, tutaj więcej o pracy wentylatorów http://klubzafira.pl/forum/index.php/top...l#msg55808
Odpowiedz
#8
Stan na teraz:
po odbyciu kilku jazd próbnych autko sprawuje się dobrze. Po pierwszej jeździe pół kilometra wentylator trochę pochodził i teraz już się nie włącza. W międzyczasie odłączałem kilka razy akumulator bo się bałem że się przez to wyładuje.

W trybie serwisowym podaje temperaturę coolant już nie 73 ale tak jak jest czyli 52 i widać było że ta wartość się zmienia.

Zawieszamy wątek do czasu wystąpienia usterki.

Dla potomności nadmienię że błąd p0115 wskazuje na czujnik temperatury cieczy, który jest w plastikowej części termostatu. A nie ten w chłodnicy.
Takie info mam z kilku źródeł.
Odpowiedz
#9
Kontynuuję temat gdyż zauważyłem dziwną rzecz:
W service mode podglądam sobie Coolant temp. i tam jeszcze przed uruchomieniem silnika mam temperaturę dodatnią i cały czas rosnącą.
Zupełnie jakby coś grzało czujnik lub wodę w czujniku.

No i doszedłem do wniosku że skoro mam popsuty termostat:
1. zaciął się w pozycji otwartej
2. jeśli jest dodatkowo uszkodzony w taki sposób że nastąpiło jakieś zwarcie i ta grzałka grzeje non stop (wcześniej wystąpił błąd P0597 wskazujący na uszkodzenie grzałki)

wniosek: grzałka podgrzewa wodę w termostacie, woda przez niego przepływa do czujnika z drugiej strony obudowy plastikowej.
Czujnik ogłupia ECU silnika, podając mu o wiele wyższą temperaturę silnika niż jest w rzeczywistości.

Dziś aktualnie mamy 2 stopnie, więc jest to różnica dla kompa 2 stopnie rzeczywiste a 60 stopni fałszywe.

Dodatkowym potwierdzeniem tego faktu jest gaśnięcie silnika zaraz po zapaleniu. Mieszanka jest zbyt uboga, jak na zimne, gęściejsze powietrze podawane do kolektora.

Tego problemu nie było parę dni temu ale mieliśmy temperatury o wiele wyższe 5-8 stopni.

Potwierdzeniem częściowym tego jest próba, którą wykonałem: mam drugi czujnik z używki, tamten wypiąłem i podłączyłem ten pozostawiając go na wierzchu. Z niego temperaturę w service mode pokazał 8 stopni, trochę go trzymałem w palcach więc mógł się ogrzać. I w tym momencie silnik zapalił bez problemu.

Zrobię jeszcze drugą próbę: odłączę zasilanie grzałki termostatu i zobaczę w service mode jak zachowuje się parametr coolant temp. Termostat mam zakupiony, czeka na odpowiednią pogodę do wymiany.
[br]Dodano: [time]1389715049[/time]
Proszę dopiąć ten post...

Więc poszedłem odpiąć grzałkę. Po wsadzeniu kluczyka do stacyjki i włączeniu testmode Coolant temp pokazało 73 stopnie, czyli standardowo tak jak na filmach z YT u innych. Także wentylator załączył się po włączeniu zapłonu na wolnym biegu.

Ale po uruchomieniu silnika temperatura ta nie zmieniła się (nadal 73 st. C). Czyli nie wiem co to ma znaczyć. Odpalił normalnie i nie zgasł ale po zapaleniu wentylator przeszedł w tryb maksymalnych obrotów.

Po zgaszeniu wentylator stanął. Otworzyłem maskę i wpiąłem z powrotem wtyczkę.

Wymienię termostat i zobaczymy co będzie dalej. Czy wszystko się unormuje.
Odpowiedz
#10
Wymieniłem czujnik temperatury cieczy na nowy-używany z allegro oryginał.
Tamten wadliwy pokazywał w testmode dziwne wartości, jeszcze przed zapaleniem było 20 stopni i rosła przy 0 stopni na dworze.
Nowy czujnik pokazał zero, zgodnie z tym co na dworze.
Co do termostatu to silnik nie jest w stanie się zagrzać bardziej niż 70 stopni wg prawidłowych wskazań czujnika. Rura termostat-chłodnica jest gorąca.
Odpowiedz




Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości