na dół

Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  {B} Jak sprawdzić czy termostat działa poprawnie -1.9 cdti Kaliope 3 581 2018-Maj-13, 11:33
Ostatni post: Motor84
  {B} [B] Wentylator chłodnicy - dyskusja, wymiana, problemy, testy, przekaźniki grynia 77 43 801 2017-Cze-20, 10:36
Ostatni post: Kaliope
  {B} Klimatyzacja - sprężarka, skraplacz - problemy, diagnoza, naprawa przemeks 288 64 923 2017-Cze-11, 09:48
Ostatni post: slawek
Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
{B} Termostat Z16XEP, Z16XER, Z18XER, A16XER, A18XER - dyskusja, problemy
#1
Na plastikowej części termostatu, na górze znajduje się wyjście do nagrzewnicy (ogrzewania samochodu).
Jest to taka mała złączka plastikowa z cieniutkim wężem gumowym średnicy ołówka. Przez tę g...wnianą złączkę wycieka płyn chłodniczy. Sprzęgło mokre, wokół termostatu mokro. Czy tę badziewną złączkę można wymienić/kupić czy trzeba sobie dosztukować samemu?
Jakby ktoś nie wiedział o który chodzi to o ten wystający pionowo do góry, taka rurka przez którą płynie woda.
Odpowiedz
#2
Pomyliłem się co do tego wylotu. Idzie on do przepustnicy i służy do jej ogrzewania.
Zdjąłem zapinkę i tam w środku była uszczelka typu oring, fi 13, wewnątrz fi 9, grubość 2 mm. Jak uda się dostać taki oring to założę i zobaczę czy trzyma szczelność.
Swoją drogą, wszędzie są rurki zabezpieczone opaskami metalowymi a tu zaprojektowano taką plastikową zapinkę, jak nie będzie oringa - trzeba będzie poprawić niemiecką myśl techniczną i założyć zwykły wąż gumowy i opaskę.
Odpowiedz
#3

No cóż, ułamałem to dziadostwo. Chciałem spojrzeć na tę złączkę, podgiąłem do góry i trach...
Ale nawet jakbym nie ułamał to i tak bym musiał to zrobić, gdyż w środku złączka był a cała ukruszona, w miejscu styku z uszczelką.
Więc i tak by nie było szczelne.
Kupiłem 2 metry szlaucha ogrodowego, średnica wewn. 16 mm, dwie opaski i zrobiłem obejście tego wynalazku.

Druga sprawa to ściskając tę grubą rurę wychodzącą z termostatu - wylatuje woda z tej pionowej rurki.
Przy zimnym silniku termostat powinien być zamknięty? Znaczy że jest zablokowany w pozycji otwartej? Wcześniej próbowałem go zagrzać na postoju ale w test mode pokazywało 96 stopni a termostat powinien być zamknięty aż do 105 stopni.

Swoją drogą z czego dziś robią te auta, to już druga rzecz którą urwałem. Czeka mnie wymiana termostatu ciekawe co popsuję przy tej okazji.

Odpowiedz
#4


Czy może ktoś wie, czy można tę plastikową rurkę zastąpić miedzianą? Znalazłem sklepy z akcesoriami lpg i tam mają rurki miedziane o tej samej średnicy fi 8.Czy zastosowanie rurki miedzianej zamiast plastikowej nie wpłynie negatywnie na układ chłodzenia, chłodnica jest aluminiowa itd.
Byłoby o wiele lepiej niż ten gruby szlauch ogrodowy ciągnąć gdzieś pod maską.

Odpowiedz
#5
Po 2 tygodniach różnych rozważań co będzie najlepsze z pomocą ojca rozwiązaliśmy temat.
Tato znalazł w lokalnym sklepie złączkę 1/2" z króćcem na fi 8, załatwił dotoczenie króćca fi 16 z gwintem 1/2".
Dzięki temu obyło się bez kombinacji typu kolanko 1/2 ", króciec 16 mm, redukcja króciec 8 mm.

Na ułamaną rurkę fi 8 został naciągnięty kawałek węża gumowego który jest podłączony do redukcji z 8 na 16 mm.

Gdyby nie wcześniejsze kombinacje i niepotrzebne zakupy to koszt tej "operacji: wyniósłby ze 30 zł. Z czego 20 to ta redukcja.

Gdyby w przyszłości ta rurka plastikowa pękła całkiem to zastąpię ją całkowicie tym wężem gumowym fi 8 od termostatu i drugi koniec - króciec ogrzewania (w) przepustnicy.

[img height=150 width=200]www.//z18XER/krociec/krociec0.jpg[/img]

Tak wygląda po zmontowaniu:
(redukcja połączona z termostatem kawałkiem gumowej rurki fi 16 mm i zabezpieczona opaskami.

[img height=150 width=200]www.//z18XER/krociec/krociec1.jpg[/img]

[img height=150 width=200]www.//z18XER/krociec/krociec2.jpg[/img]

[img height=150 width=112]www.//z18XER/krociec/krociec3.jpg[/img]

Układ chłodzenia Z18XER:

[img height=150 width=99]www.//z18XER/krociec/ukladChlodzeniaZ18xer.JPG[/img]
Odpowiedz
#6
JacekZKL, troszkę tu robię OT, tak patrzę na komorę silnika po Twoich zdjęciach (jak również na inne problemy elektryczne w twojej zosi)...tak profilaktycznie, zdejmij boczek drzwi, membranę i zrób zdjęcie tego co jest wewnątrz drzwi... qrczę nie wiem czemu ale mam wrażenie, że kupiłeś nurka...obym się mylił wink
pozdr
Odpowiedz
#7
Postanowiłem stworzyć temat dotyczący termostatu w tych silnikach. Na innych forach mają podobne więc i my powinniśmy mieć, gdyż jest to dość ciekawe urządzenie. W innych silnikach jest zupełnie inny termostat.

Znajduje się po prawej stronie silnika, zaraz przy akumulatorze.
Temperatura otwarcia 105 stopni, zamykać zaczyna się przy 98 stopniach. Dlatego tak wysoka bo to w celu większej oszczędności paliwa. Standardowa temperatura otwarcia może być obniżona w przypadku gdy silnik jest obciążony. Wtedy sterownik włącza grzałkę która sprawia że termostat otwiera się szybciej zanim płyn osiągnie te 105 stopni - zazwyczaj przy 90 stopniach.

W przypadku uszkodzenia tej grzałki zapisywany jest błąd P0597, P0598.

Termostat jest tak zaprojektowany by zaciąć się w pozycji otwartej, co zapewne zapobieże przegrzaniu silnika. Tak jest w moim przypadku: gruba rura termostat-chłodnica jest ciepła tak jak pozostałe i silnik nie jest w stanie zagrzać się bardziej niż 80 stopni (przy 5 stopniach na dworze).

Termostat składa się z dwóch części: metalowa (właściwy termostat), oraz plastikowa obudowa termostatu przykręcona do bloku silnika. Do plastikowej obudowy przykręcony jest metalowy termostat.

Numery części:
Wg starej numeracji: 24405922/ 6338019
Wg nowej numeracji: 55577072/1338178

Do tego powinno się zamówić lub dopasować sobie uszczelkę (63 38 479) jeśli nie było w komplecie.

Wymiana jest prosta:
odłączyć i wyjąć akumulator (więcej miejsca do pracy), należy spuścić płyn chłodniczy, odkręcić 4 śruby torx, odłączyć wtyczkę grzałki oraz termostat od rury idącej do chłodnicy. Montaż w odwrotnej kolejności.

Na zdjęciu czujnik temperatury cieczy chłodzącej - znajduje się z tyłu plasitkowej części termostatu. Mocowany na metalowy klips. Czujnik o wtyczce pod kątem 90 stopni.

[img height=150 width=112]www.//z18XER/termostat/termostat0.jpg[/img]

[img height=150 width=112]www.//z18XER/termostat/termostat1.jpg[/img]

[img height=150 width=200]www.//z18XER/termostat/termostat2.jpg[/img]

[img height=150 width=200]www.//z18XER/termostat/termostat3.jpg[/img]


[img height=150 width=200]www.//z18XER/termostat/termostat4.jpg[/img]

[img height=150 width=200]www.//z18XER/termostat/termostat5.jpg[/img]

[img height=150 width=112]www.//z18XER/termostat/termostat6.jpg[/img]

[img height=150 width=225]www.//z18XER/termostat/termostat7.jpg[/img]

Opis termostatu przetłumaczony z rosyjskiej strony:

[img=187x150]www.//z18XER/termostat/OpisTermostatuz18xer.JPG[/img]

[img height=150 width=99]www.//z18XER/termostat/ukladChlodzeniaZ18xer.JPG[/img]
Odpowiedz
#8
Wygląd pod maską nie napawa optymizmem, to fakt. Ale jak się ociepli to doprowadzę to do stanu używalności.
Teraz się przyjrzałem i widzę że czujnik położenia wałka rozrządu jest uszczelniony jakimś silikonem.

Wrzucam jeszcze fotki jak to u mnie wyglądało przed przeróbką oraz złączka.
[img=225x150]www.//z18XER/krociec/wygladOryginalny.JPG[/img]

A tu ta felerna złączka, jak widać cała wykruszona.

[img=225x150]www.//z18XER/krociec/zlaczka.JPG[/img]
Odpowiedz
#9
Wymiana termostatu nie nastręcza wielu problemów. Poza tym że obudowa, do której przykręcony jest termostat jest wykonana z plastiku.

W moim przypadku wymiana zakończyła się pęknięciem tejże obudowy. Przyczyną było założenie nieoryginalnej uszczelki do termostatu, która wystawała 1.5 mm ponad termostat. Zbyt mocne dokręcenie spowodowało pęknięcie jednego z rogów. Teraz muszę wymienić cały korpus. Na szczęście jest pełno szrotów i allegro.

Zacząć należy od spuszczenia płynu chłodniczego. Stojąc przodem do auta, po lewej stronie na dole chłodnicy znajduje się plastikowe pokrętło, które służy do spuszczania płynu. Trzeba podstawić pod to jakiś duży pojemnik, by zebrać zlatującą ciecz chłodzącą. Widać je jak patrzymy z góry koło obudowy filtra powietrza po lewej. Z łatwością da radę odkręcić je ręką bez wchodzenia pod samochód a także bez podnoszenia, czy kanału.

Po spuszczeniu wody warto wyjąć akumulator - mamy więcej miejsca na pracę. Odkręcamy śrubkę przytrzymującą blachę z uchwytami na rurki z przewodami. Potem trzeba szczypcami zdjąć opaskę z grubej rury termostatu oraz samą rurę.




Odpowiedz
#10
A tu załączam fotki jak wygląda stary termostat i dlaczego przepuszczał wodę.
Kolejny przykład myśli technicznej Opla. Ciekaw jestem gdzie się znajdują resztki tej uszczelki gumowej, której zostało centymetr.

Samą część ruchomą termostatu da się wyjąć naciskając z obu stron na tą metalową poprzeczkę i przekręcając. Jeśli ktoś ma popsutą część mechaniczną, może szukać samej części i ją wymienić. Siedzi ona na tym długim cieniutkim pręcie stalowym.

Postaram się rozbebeszyć do końca te ustrojstwo i zobaczymy co tam jest w środku.

Co do błędu p059761 to usterka dotyczy grzałki elektrycznej. Wyczytałem na ruskich forach że wystarczy zamiast podpinać wtyczki do termostatu - wsadzić tam opornik 15 ohm i komputer w ten sposób będzie widział że sygnał jest prawidłowy.


[img=220x150]www.//z18XER/termostat/stary/1.jpg[/img]


[img=250x150]www.//z18XER/termostat/stary/3.jpg[/img]

[img=200x150]www.//z18XER/termostat/stary/5.jpg[/img]


[img=200x150]www.//z18XER/termostat/stary/6.jpg[/img]
Odpowiedz




Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości