Mimo nowoczesnej konstrukcji, inĹźynierowie GM nie zapewnili skrzyniom M20 M32Â niezawodnoĹci a powodem tego jest brak diagnozy oraz rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji na temat oleju (o czym juĹź napisaĹem). NajczÄstsze uszkodzenia, ktĂłre wystÄpujÄ
w skrzyniach to uszkodzenia ĹoĹźysk, kóŠ6, 5, 1 biegu, tulei sztywnej (piasty synchronizatora, przesuwka), tylnej obudowy, waĹkĂłw, dyferencjaĹu.
![[Obrazek: vo0jh5.jpg]](http://i57.tinypic.com/vo0jh5.jpg)
Uszkodzenie ĹoĹźysk
 Awarie skrzyni biegĂłw M20 i M32 zaczyna siÄ najczÄĹciej od ĹoĹźysk. Powodem uszkodzenia ĹoĹźyska â szczegĂłlnie podpierajÄ cego waĹek atakujÄ cy w tylnej obudowie, moĹźe byÄ:
- wada konstrukcyjna i Ĺşle dobrane obciÄ Ĺźenia ĹoĹźysk - brak diagnozy, wymiany, odpowiedniej iloĹci oleju - Ĺşle dobrany olej przekĹadniowy (testy a aparacie czterokulkowym, zdjÄcie poniĹźej potwierdza test, pseudo oleju oplowskiego, takie ĹoĹźyska wyciÄ gam, zespawane waĹeczki z korpusem)
![[Obrazek: 2mxo21.jpg]](http://i57.tinypic.com/2mxo21.jpg)
- zbyt duĹźy luz osiowy waĹkĂłw w skrzyni (tzw. "pretensja" od 0,53 mm do 0,58 mm a nawet nacisku). Wymagana âpretensjaâ jest osiÄ gana na etapie produkcji, przy uĹźyciu podkĹadek âshimujÄ cychâ pod bieĹźnie ĹoĹźyska stoĹźkowego w obudowie skrzyni biegĂłw. Dziwi mnie , Ĺźe moi klienci zakupujÄ u mnie tylko ĹoĹźyska a nie biorÄ podkĹadek âshimujÄ cychâ mam wszystkie 31 gruboĹci. Ponadto po wymianie ĹoĹźyska dóŠi gĂłra na waĹku "waĹek puchnie" naleĹźy zastosowaÄ cieĹszÄ podkĹadkÄ lub grubszÄ jeĹli ĹoĹźyska innej firmy (róşna gruboĹÄ bieĹźni), Na oryginalnych ĹoĹźyskach zobaczyÄ moĹźna napis âmade in polandâ, âmade in franseâ, âmade in USAâ oby nie âmade in Chainaâale ja uwaĹźam, Ĺźe nie o jakoĹÄ tu chodzi tylko o wadÄ konstrukcyjnÄ polegajÄ cÄ na doborze ĹoĹźysk o zbyt maĹej powierzchni tocznej ( SNR francuskie powierzchnia toczna mniejsza niĹź Timken USA) a co za tym idzie niĹźszej wytrzymaĹoĹci zwĹaszcza, Ĺźe skrzynia ma przenosiÄ obciÄ Ĺźenia rzÄdu 320Nm (odpowiedĹş dla tych co czipujÄ i zwiÄkszajÄ obciÄ Ĺźenia ponad 400Nm.
Serwisy Alfa Romeo, Chevroleta, Fiata, Opla w naprawach gwarancyjnych stosujÄ zamienniki np. ĹoĹźyska firmy SNR âmade in franseâ o koronkach plastikowych, jeszcze mniejszej powierzchni tocznej (grubszych bieĹźniach) czyli niĹźszej wytrzymaĹoĹci na przenoszone obciÄ Ĺźenie, temperatury.
   Mimo serwisowania tymi zamiennikami o zĹej jakoĹci, Serwisy ASO nie zgĹaszaĹy zastrzeĹźeĹ co w konsekwencji zaowocowaĹo pojawieniem siÄ zamiennych ĹoĹźysk juĹź w nowych skrzyniach od 2010 roku !
â
Od ĹoĹźysk duĹźych Timkena rozpoczynajÄ cych waĹki napadowe (na dole) sÄ lepsze ĹoĹźyska np. niemieckiej firmy FAG.
ďťż
![[Obrazek: 23k21k4.jpg]](http://i59.tinypic.com/23k21k4.jpg)
Jak widaÄ na zdjÄciach ĹoĹźyska uszkadzajÄ siÄ w róşny sposĂłb. Wszelkie szumienie w skrzyni to objaw problemĂłw z ĹoĹźyskami i sygnaĹ, Ĺźe trzeba czym prÄdzej wymieniÄ ĹoĹźyska. JeĹli ĹoĹźysko rozpadnie siÄ, dokona bardzo kosztownych uszkodzeĹ, czasem takich, ktĂłre uniemoĹźliwiÄ naprawÄ skrzyni biegĂłw za rozsÄ dna cenÄ. Uszkodzone ĹoĹźysko to zwiÄkszajÄ ca siÄ temperatura pracy. Temperatura jest przekazywana na wspĂłĹpracujÄ ce elementy i powoduje znaczne ich uszkodzenie.
![[Obrazek: dw6ryx.jpg]](http://i59.tinypic.com/dw6ryx.jpg)
stopione koronki ĹoĹźysk SNR , ktĂłre na rynku w ASO sÄ droĹźsze od Timken
![[Obrazek: 20rpv2f.jpg]](http://i59.tinypic.com/20rpv2f.jpg)
JeĹli oprĂłcz szumienia/buczenia zaobserwujesz, Ĺźe gaĹka zmiany biegĂłw zaczyna drĹźeÄ w czasie jazdy lub dziwnie przesuwaÄ siÄ w przĂłd i w tyĹ oznacza, Ĺźe powstaĹy znaczne luzy na waĹkach. To czerwone ĹwiatĹo, ktĂłre powinno CiÄ ostrzec i spowodowaÄ zakoĹczenie jazdy, niezwĹocznie zdjÄ Ä skrzyni biegĂłw do naprawy.
âJeĹli chcesz uniknÄ Ä kolejnej naprawy to wymieĹ w swojej skrzyni biegĂłw wszystkie 8 ĹoĹźyskâ, to czÄsty slogan naciÄ gaczy, nieuczciwych firm. W tej kwestii skrzynia biegĂłw M20 i M32 nie toleruje kompromisĂłw. âNie daj siÄ zwieĹÄ, Ĺźe wymiana tylko uszkodzonego ĹoĹźyska zaĹatwi sprawÄ naprawyâ, kolejny slogan z sieci, tak podlegajÄ wymianie ĹoĹźyska luĹşne lub w dobrym stanie gdy ich bieĹźnie maja Ĺlady uszkodzeĹ, wĹźery, naleĹźy zawsze wymieniÄ ĹoĹźysko i bieĹźnie !
![[Obrazek: x2851f.jpg]](http://i61.tinypic.com/x2851f.jpg)
![[Obrazek: 2vv7039.jpg]](http://i59.tinypic.com/2vv7039.jpg)
![[Obrazek: wgpzq1.jpg]](http://i59.tinypic.com/wgpzq1.jpg)
Uszkodzenie tylnej obudowy zamykajÄ cej waĹki
OkoĹo 50% awarii skrzyĹ biegĂłw M32 i M20 wiÄ Ĺźe siÄ z uszkodzeniem tylnej obudowy. W wiÄkszoĹci przypadkĂłw uszkodzeniu ulega miejsce, w ktĂłrym zamontowane jest ĹoĹźysko podpierajÄ ce waĹek atakujÄ cy. ObrĂłcenie bieĹźni ĹoĹźyska w gnieĹşdzie najczÄĹciej powoduje pÄkniÄcie obudowy lub wyĹamanie jej fragmentu.
Tego typu uszkodzenie moĹźna naprawiÄ wyĹÄ cznie przez wymianÄ obudowy na nowÄ . Nie ma moĹźliwoĹci naprawy tak uszkodzonej obudowy poprzez spawanie lub klejenie. Miejsce osadzenia ĹoĹźyska jest precyzyjnie okreĹlone, natomiast jakakolwiek obrĂłbka cieplna powoduje odksztaĹcenia, ktĂłre zaburzajÄ precyzjÄ montaĹźu ĹoĹźyska. Nawet przesuniÄcia rzÄdy dziesiÄ tek milimetra spowodujÄ brak osiowoĹci pracy waĹka. To szybki sposĂłb na uszkodzenie pozostaĹych elementĂłw w skrzyni biegĂłw.
MoĹźna pokusiÄ siÄ teĹź o wymianÄ obudowy na uĹźywanÄ . W tym przypadku naleĹźy mieÄ 100% pewnoĹci, Ĺźe obudowa posiada nieuszkodzone gniazda do osadzania ĹoĹźysk. NieumiejÄtne wyjÄcie bieĹźni ĹoĹźyska moĹźe uszkodziÄ gniazdo. BieĹźniÄ naleĹźy zawsze wymieniÄ na nowÄ poniewaĹź niedopuszczalne jest montowanie nowego ĹoĹźyska na uĹźywanÄ bieĹźniÄ.
![[Obrazek: 25um7n9.jpg]](http://i58.tinypic.com/25um7n9.jpg)
 Uszkodzenie dyferencjaĹu, obudowy dyferencjaĹu
![[Obrazek: 10wr68x.jpg]](http://i59.tinypic.com/10wr68x.jpg)
Uszkodzenia kóŠzÄbatych
Uszkodzenia trybĂłw w skrzyni biegĂłw typu M20 i M32 to doĹÄ czÄste awarie. Najbardziej naraĹźone na uszkodzenia sÄ koĹa 6, 5 i 1. biegu. Uszkodzenia tych biegĂłw sÄ wynikiem uszkodzeĹ ĹoĹźysk bezpoĹrednio wspĂłĹpracujÄ cych z tymi biegami. ĹoĹźysko rozgrzewajÄ c siÄ do wysokiej temperatury nagrzewa rĂłwnieĹź elementy wokóŠsiebie. Wysoka temperatura osĹabia materiaĹ z ktĂłrego wykonane sÄ zÄby danego trybu powodujÄ c ich wyĹamanie lub nawet starcie - szczegĂłlnie jest to widoczne na poniĹźszym zdjÄciu.
WyĹamujÄ cy siÄ zÄ b powoduje najczÄĹciej uszkodzenie innych zÄbĂłw zarĂłwno danego biegu lub innych biegĂłw.
WyĹamania lub ukruszenia siÄ zÄbĂłw w trybach wystÄpujÄ rĂłwnieĹź w przypadku, gdy pojawiajÄ siÄ nadmierne luzy wzdĹuĹźne na waĹkach. W tym momencie zÄby stykajÄ siÄ ze sobÄ na swoich brzegach. PoniewaĹź zÄ b trybu obliczony jest na wspĂłĹpracÄ na okreĹlonej powierzchni, dlatego w momencie gdy zmniejsza siÄ powierzchnia styku zÄbĂłw zwiÄksza siÄ obciÄ Ĺźenie w miejscu ich styku. Przy dĹuĹźszej pracy na ograniczonej powierzchni najczÄĹciej dochodzi do wyĹamania zÄba.
Kolejna przyczyna uszkodzeĹ trybĂłw to zbyt maĹa iloĹÄ oleju w skrzyni. StykajÄ ce siÄ ze sobÄ zÄby przekĹadni z powodu tarcia wytwarzajÄ ciepĹo. W momencie, gdy nie ma czynnika chĹodzÄ cego, jakim w skrzyni biegĂłw jest olej, dochodzi do nadmiernego rozgrzania trybĂłw i ich uszkodzenia.
![[Obrazek: 2qtg80o.jpg]](http://i61.tinypic.com/2qtg80o.jpg)
![[Obrazek: 2uiw1fn.jpg]](http://i59.tinypic.com/2uiw1fn.jpg)
Naprawa kóŠzÄbatych polega na ich wymianie. Przy wymianie naleĹźy rĂłwnieĹź wymieniÄ elementy wspĂłĹpracujÄ ce z danymi koĹami zÄbatymi, ktĂłre noszÄ Ĺlady uszkodzeĹ i zuĹźycia. Istotne jest, aby koĹa danego biegu wymieniaÄ parami. Nie wskazana jest wymiana tylko jednego koĹa danego biegu. Nie ma znaczenia czy koĹa sÄ uĹźywane (sprawne technicznie) czy nowe - powinny byÄ wymienione parami. W przypadku np. 5 biegu taka wymiana to doĹÄ kosztowny zabieg poniewaĹź jedno z kóŠwaĹka gĹĂłwnego sprzÄgĹowego pracuje rĂłwnieĹź z koĹem 3 biegu waĹka napadowego. Uzasadnienie takiej operacji jest proste - koĹa w czasie pracy zuĹźywajÄ powierzchnie styczne zÄbĂłw. W momencie gdy zostawiamy "stare" koĹo i wymieniamy tylko jedno koĹo danego biegu, nie bÄdÄ dopasowane ze sobÄ zÄby obu kĂłĹ. NajczÄĹciej wynikiem takiej operacji jest buczenie skrzyni po jej montaĹźu.
![[Obrazek: b88mcg.jpg]](http://i57.tinypic.com/b88mcg.jpg)
Uszkodzenia tulei sztywnej (piasta synchronizatora, przesuwka) uszkodzona i nowa.
![[Obrazek: e0nckn.jpg]](http://i61.tinypic.com/e0nckn.jpg)
tuleja 5,6 bieg
![[Obrazek: 2ihxg7m.jpg]](http://i60.tinypic.com/2ihxg7m.jpg)
tuleja 1,2 bieg
![[Obrazek: 2lp8xc.jpg]](http://i58.tinypic.com/2lp8xc.jpg)
Uszkodzenia waĹkĂłw atakujÄ cych i sprzÄgĹowych
NiewĹaĹciwa iloĹÄ oleju lub zĹy olej powoduje zwiÄkszenie temperatury i jak na poniĹźszym zdjÄciu napuchniecie waĹka.
![[Obrazek: 2m7877c.jpg]](http://i60.tinypic.com/2m7877c.jpg)
PozostaĹa czÄĹÄ ĹoĹźyska moĹźe spowodowaÄ wytarcie waĹka (waĹek do wymiany).
Uszkodzenia wideĹki zmiany biegĂłw, najczÄĹciej powodem jest maĹa iloĹÄ oleju przegrzanie skrzyni.
![[Obrazek: 2enx56u.jpg]](http://i57.tinypic.com/2enx56u.jpg)
Uszkodzenia mechanizmu róşnicowego satelity, koĹa planetarne, specjalistyczne podkĹadki.
WewnÄ trz mechanizmu róşnicowego na uszkodzenia naraĹźone sÄ zÄby satelity, a takĹźe obudowa, w ktĂłrej pracujÄ satelity. NajczÄstszym powodem uszkodzeĹ w mechanizmie róşnicowym w skrzyni biegĂłw M20 M32 jest nadmierny luz, ktĂłry w fabryce regulowany jest specjalistycznymi podkĹadkami. W przypadku nadmiernego zuĹźycia w miejscu styku satelity z obudowÄ (pierwsze zdjÄcie) powstaje podciÄcie w obudowie. PodciÄcie to jest nienaprawialne i wymaga wymiany mechanizmu róşnicowego. Powstaje w ten sposĂłb luz, ktĂłry bezpoĹrednio wpĹywa na zÄby satelity. WpĹywa to bezpoĹrednio na nadmierne zuĹźycie na zÄbach. Powoduje to doĹÄ gĹoĹny dĹşwiÄk, ktĂłry moĹźna sĹyszeÄ w czasie jazdy.
PÄkniÄcie satelity oraz zuĹźyte ĹoĹźysko (tarcie koĹa koronowego o obudowÄ ) skutkuje uszkodzeniem obudowy jak na powyĹźszym zdjÄciu.
Panowie i panie, aby wasze skrzynie nie wyglÄ daĹy tak jak te na zdjÄciach, zalecam obserwacjÄ :
  JeĹźeli w Twoim aucie wystÄ piĹy poniĹźsze objawy, to naleĹźy szybko reagowaÄ:
1) HaĹas/ piski podczas jazdy przy wĹÄ czeniu 5 i 6Â na autostradzie, nasilajÄ siÄÂ
   wraz z naciĹniÄciem lub puszczeniem pedaĹu gazu.
                    Przyczyna: uszkodzone ĹoĹźyska waĹu 5-6.
2) Ruch dĹşwigni zmiany biegĂłw po naciĹniÄciu / zwolnieniu sprzÄgĹa na pierwszymÂ
   biegu.
                   Przyczyna: uszkodzone ĹoĹźyska waĹu 1-2.
3) Problem z przeĹÄ czaniem i dopinaniem biegĂłw 3 i 4.
                  Przyczyna: Uszkodzony synchronizator 3 i 4 lub koĹo zÄbate.
4) Problem z wybieraniem pierwszego biegu na postoju.
                  Przyczyna: usterka wybieraka 4/3 lub 1.
5 Oporna zmiana biegĂłw, ciÄĹźko wchodzÄ biegi szczegĂłlnie na zimnym silnikuÂ
  haczyĹy biegi 2,3 ..."
                 Przyczyna: usterka, Ĺşle wyregulowane linki, ciÄgna, podczasÂ
                 zakĹadania skrzyni, zamontowane linki bez pozycji serwisowej
                 (nastÄ piĹa deregulacja).
                 Zalecenie regulacja mechanizmu zmiany biegĂłw (opisana na mojejÂ
                 stronie w poddziale diagnoza naprawa regeneracja) !
 Â
   Szybko wychwycona usterka moĹźe byÄ naprawiona taniej, koszty naprawy w pierwszej fazie sÄ niskie, a później nastÄpnie drastycznie wzrastajÄ .
  CzÄsto nie ma sensu zakup uĹźywanej skrzyni, ktĂłra moĹźe siÄ okazaÄ gorsza niĹź twoja, poniewaĹź ryzyko jest zbyt duĹźe.
  Â
ps. informacje z sieci i moje juĹź czteroletnie doĹwiadczenie po naprawie skrzyni, ktĂłre staĹo siÄ moim hobby, opinie o moim hobby na Favore link na mojej stronie ...
![[Obrazek: 2570wle.jpg]](http://i59.tinypic.com/2570wle.jpg)
![[Obrazek: vo0jh5.jpg]](http://i57.tinypic.com/vo0jh5.jpg)
Uszkodzenie ĹoĹźysk
 Awarie skrzyni biegĂłw M20 i M32 zaczyna siÄ najczÄĹciej od ĹoĹźysk. Powodem uszkodzenia ĹoĹźyska â szczegĂłlnie podpierajÄ cego waĹek atakujÄ cy w tylnej obudowie, moĹźe byÄ:
- wada konstrukcyjna i Ĺşle dobrane obciÄ Ĺźenia ĹoĹźysk - brak diagnozy, wymiany, odpowiedniej iloĹci oleju - Ĺşle dobrany olej przekĹadniowy (testy a aparacie czterokulkowym, zdjÄcie poniĹźej potwierdza test, pseudo oleju oplowskiego, takie ĹoĹźyska wyciÄ gam, zespawane waĹeczki z korpusem)
![[Obrazek: 14ujtc5.jpg]](http://i62.tinypic.com/14ujtc5.jpg)
![[Obrazek: 2mxo21.jpg]](http://i57.tinypic.com/2mxo21.jpg)
- zbyt duĹźy luz osiowy waĹkĂłw w skrzyni (tzw. "pretensja" od 0,53 mm do 0,58 mm a nawet nacisku). Wymagana âpretensjaâ jest osiÄ gana na etapie produkcji, przy uĹźyciu podkĹadek âshimujÄ cychâ pod bieĹźnie ĹoĹźyska stoĹźkowego w obudowie skrzyni biegĂłw. Dziwi mnie , Ĺźe moi klienci zakupujÄ u mnie tylko ĹoĹźyska a nie biorÄ podkĹadek âshimujÄ cychâ mam wszystkie 31 gruboĹci. Ponadto po wymianie ĹoĹźyska dóŠi gĂłra na waĹku "waĹek puchnie" naleĹźy zastosowaÄ cieĹszÄ podkĹadkÄ lub grubszÄ jeĹli ĹoĹźyska innej firmy (róşna gruboĹÄ bieĹźni), Na oryginalnych ĹoĹźyskach zobaczyÄ moĹźna napis âmade in polandâ, âmade in franseâ, âmade in USAâ oby nie âmade in Chainaâale ja uwaĹźam, Ĺźe nie o jakoĹÄ tu chodzi tylko o wadÄ konstrukcyjnÄ polegajÄ cÄ na doborze ĹoĹźysk o zbyt maĹej powierzchni tocznej ( SNR francuskie powierzchnia toczna mniejsza niĹź Timken USA) a co za tym idzie niĹźszej wytrzymaĹoĹci zwĹaszcza, Ĺźe skrzynia ma przenosiÄ obciÄ Ĺźenia rzÄdu 320Nm (odpowiedĹş dla tych co czipujÄ i zwiÄkszajÄ obciÄ Ĺźenia ponad 400Nm.
Serwisy Alfa Romeo, Chevroleta, Fiata, Opla w naprawach gwarancyjnych stosujÄ zamienniki np. ĹoĹźyska firmy SNR âmade in franseâ o koronkach plastikowych, jeszcze mniejszej powierzchni tocznej (grubszych bieĹźniach) czyli niĹźszej wytrzymaĹoĹci na przenoszone obciÄ Ĺźenie, temperatury.
   Mimo serwisowania tymi zamiennikami o zĹej jakoĹci, Serwisy ASO nie zgĹaszaĹy zastrzeĹźeĹ co w konsekwencji zaowocowaĹo pojawieniem siÄ zamiennych ĹoĹźysk juĹź w nowych skrzyniach od 2010 roku !
â
Od ĹoĹźysk duĹźych Timkena rozpoczynajÄ cych waĹki napadowe (na dole) sÄ lepsze ĹoĹźyska np. niemieckiej firmy FAG.
ďťż
![[Obrazek: sbht10.jpg]](http://i57.tinypic.com/sbht10.jpg)
![[Obrazek: 23k21k4.jpg]](http://i59.tinypic.com/23k21k4.jpg)
Jak widaÄ na zdjÄciach ĹoĹźyska uszkadzajÄ siÄ w róşny sposĂłb. Wszelkie szumienie w skrzyni to objaw problemĂłw z ĹoĹźyskami i sygnaĹ, Ĺźe trzeba czym prÄdzej wymieniÄ ĹoĹźyska. JeĹli ĹoĹźysko rozpadnie siÄ, dokona bardzo kosztownych uszkodzeĹ, czasem takich, ktĂłre uniemoĹźliwiÄ naprawÄ skrzyni biegĂłw za rozsÄ dna cenÄ. Uszkodzone ĹoĹźysko to zwiÄkszajÄ ca siÄ temperatura pracy. Temperatura jest przekazywana na wspĂłĹpracujÄ ce elementy i powoduje znaczne ich uszkodzenie.
![[Obrazek: dw6ryx.jpg]](http://i59.tinypic.com/dw6ryx.jpg)
stopione koronki ĹoĹźysk SNR , ktĂłre na rynku w ASO sÄ droĹźsze od Timken
![[Obrazek: 20rpv2f.jpg]](http://i59.tinypic.com/20rpv2f.jpg)
JeĹli oprĂłcz szumienia/buczenia zaobserwujesz, Ĺźe gaĹka zmiany biegĂłw zaczyna drĹźeÄ w czasie jazdy lub dziwnie przesuwaÄ siÄ w przĂłd i w tyĹ oznacza, Ĺźe powstaĹy znaczne luzy na waĹkach. To czerwone ĹwiatĹo, ktĂłre powinno CiÄ ostrzec i spowodowaÄ zakoĹczenie jazdy, niezwĹocznie zdjÄ Ä skrzyni biegĂłw do naprawy.
âJeĹli chcesz uniknÄ Ä kolejnej naprawy to wymieĹ w swojej skrzyni biegĂłw wszystkie 8 ĹoĹźyskâ, to czÄsty slogan naciÄ gaczy, nieuczciwych firm. W tej kwestii skrzynia biegĂłw M20 i M32 nie toleruje kompromisĂłw. âNie daj siÄ zwieĹÄ, Ĺźe wymiana tylko uszkodzonego ĹoĹźyska zaĹatwi sprawÄ naprawyâ, kolejny slogan z sieci, tak podlegajÄ wymianie ĹoĹźyska luĹşne lub w dobrym stanie gdy ich bieĹźnie maja Ĺlady uszkodzeĹ, wĹźery, naleĹźy zawsze wymieniÄ ĹoĹźysko i bieĹźnie !
![[Obrazek: x2851f.jpg]](http://i61.tinypic.com/x2851f.jpg)
![[Obrazek: 2vv7039.jpg]](http://i59.tinypic.com/2vv7039.jpg)
![[Obrazek: 2hwe5bn.jpg]](http://i60.tinypic.com/2hwe5bn.jpg)
![[Obrazek: wgpzq1.jpg]](http://i59.tinypic.com/wgpzq1.jpg)
Uszkodzenie tylnej obudowy zamykajÄ cej waĹki
OkoĹo 50% awarii skrzyĹ biegĂłw M32 i M20 wiÄ Ĺźe siÄ z uszkodzeniem tylnej obudowy. W wiÄkszoĹci przypadkĂłw uszkodzeniu ulega miejsce, w ktĂłrym zamontowane jest ĹoĹźysko podpierajÄ ce waĹek atakujÄ cy. ObrĂłcenie bieĹźni ĹoĹźyska w gnieĹşdzie najczÄĹciej powoduje pÄkniÄcie obudowy lub wyĹamanie jej fragmentu.
Tego typu uszkodzenie moĹźna naprawiÄ wyĹÄ cznie przez wymianÄ obudowy na nowÄ . Nie ma moĹźliwoĹci naprawy tak uszkodzonej obudowy poprzez spawanie lub klejenie. Miejsce osadzenia ĹoĹźyska jest precyzyjnie okreĹlone, natomiast jakakolwiek obrĂłbka cieplna powoduje odksztaĹcenia, ktĂłre zaburzajÄ precyzjÄ montaĹźu ĹoĹźyska. Nawet przesuniÄcia rzÄdy dziesiÄ tek milimetra spowodujÄ brak osiowoĹci pracy waĹka. To szybki sposĂłb na uszkodzenie pozostaĹych elementĂłw w skrzyni biegĂłw.
MoĹźna pokusiÄ siÄ teĹź o wymianÄ obudowy na uĹźywanÄ . W tym przypadku naleĹźy mieÄ 100% pewnoĹci, Ĺźe obudowa posiada nieuszkodzone gniazda do osadzania ĹoĹźysk. NieumiejÄtne wyjÄcie bieĹźni ĹoĹźyska moĹźe uszkodziÄ gniazdo. BieĹźniÄ naleĹźy zawsze wymieniÄ na nowÄ poniewaĹź niedopuszczalne jest montowanie nowego ĹoĹźyska na uĹźywanÄ bieĹźniÄ.
![[Obrazek: 29xum50.jpg]](http://i59.tinypic.com/29xum50.jpg)
![[Obrazek: 25um7n9.jpg]](http://i58.tinypic.com/25um7n9.jpg)
 Uszkodzenie dyferencjaĹu, obudowy dyferencjaĹu
![[Obrazek: 2uiw1fn.jpg]](http://i59.tinypic.com/2uiw1fn.jpg)
![[Obrazek: 10wr68x.jpg]](http://i59.tinypic.com/10wr68x.jpg)
Uszkodzenia kóŠzÄbatych
Uszkodzenia trybĂłw w skrzyni biegĂłw typu M20 i M32 to doĹÄ czÄste awarie. Najbardziej naraĹźone na uszkodzenia sÄ koĹa 6, 5 i 1. biegu. Uszkodzenia tych biegĂłw sÄ wynikiem uszkodzeĹ ĹoĹźysk bezpoĹrednio wspĂłĹpracujÄ cych z tymi biegami. ĹoĹźysko rozgrzewajÄ c siÄ do wysokiej temperatury nagrzewa rĂłwnieĹź elementy wokóŠsiebie. Wysoka temperatura osĹabia materiaĹ z ktĂłrego wykonane sÄ zÄby danego trybu powodujÄ c ich wyĹamanie lub nawet starcie - szczegĂłlnie jest to widoczne na poniĹźszym zdjÄciu.
WyĹamujÄ cy siÄ zÄ b powoduje najczÄĹciej uszkodzenie innych zÄbĂłw zarĂłwno danego biegu lub innych biegĂłw.
WyĹamania lub ukruszenia siÄ zÄbĂłw w trybach wystÄpujÄ rĂłwnieĹź w przypadku, gdy pojawiajÄ siÄ nadmierne luzy wzdĹuĹźne na waĹkach. W tym momencie zÄby stykajÄ siÄ ze sobÄ na swoich brzegach. PoniewaĹź zÄ b trybu obliczony jest na wspĂłĹpracÄ na okreĹlonej powierzchni, dlatego w momencie gdy zmniejsza siÄ powierzchnia styku zÄbĂłw zwiÄksza siÄ obciÄ Ĺźenie w miejscu ich styku. Przy dĹuĹźszej pracy na ograniczonej powierzchni najczÄĹciej dochodzi do wyĹamania zÄba.
Kolejna przyczyna uszkodzeĹ trybĂłw to zbyt maĹa iloĹÄ oleju w skrzyni. StykajÄ ce siÄ ze sobÄ zÄby przekĹadni z powodu tarcia wytwarzajÄ ciepĹo. W momencie, gdy nie ma czynnika chĹodzÄ cego, jakim w skrzyni biegĂłw jest olej, dochodzi do nadmiernego rozgrzania trybĂłw i ich uszkodzenia.
![[Obrazek: 2qtg80o.jpg]](http://i61.tinypic.com/2qtg80o.jpg)
![[Obrazek: 2uiw1fn.jpg]](http://i59.tinypic.com/2uiw1fn.jpg)
Naprawa kóŠzÄbatych polega na ich wymianie. Przy wymianie naleĹźy rĂłwnieĹź wymieniÄ elementy wspĂłĹpracujÄ ce z danymi koĹami zÄbatymi, ktĂłre noszÄ Ĺlady uszkodzeĹ i zuĹźycia. Istotne jest, aby koĹa danego biegu wymieniaÄ parami. Nie wskazana jest wymiana tylko jednego koĹa danego biegu. Nie ma znaczenia czy koĹa sÄ uĹźywane (sprawne technicznie) czy nowe - powinny byÄ wymienione parami. W przypadku np. 5 biegu taka wymiana to doĹÄ kosztowny zabieg poniewaĹź jedno z kóŠwaĹka gĹĂłwnego sprzÄgĹowego pracuje rĂłwnieĹź z koĹem 3 biegu waĹka napadowego. Uzasadnienie takiej operacji jest proste - koĹa w czasie pracy zuĹźywajÄ powierzchnie styczne zÄbĂłw. W momencie gdy zostawiamy "stare" koĹo i wymieniamy tylko jedno koĹo danego biegu, nie bÄdÄ dopasowane ze sobÄ zÄby obu kĂłĹ. NajczÄĹciej wynikiem takiej operacji jest buczenie skrzyni po jej montaĹźu.
![[Obrazek: b88mcg.jpg]](http://i57.tinypic.com/b88mcg.jpg)
Uszkodzenia tulei sztywnej (piasta synchronizatora, przesuwka) uszkodzona i nowa.
![[Obrazek: e0nckn.jpg]](http://i61.tinypic.com/e0nckn.jpg)
tuleja 5,6 bieg
![[Obrazek: 2ihxg7m.jpg]](http://i60.tinypic.com/2ihxg7m.jpg)
tuleja 1,2 bieg
![[Obrazek: 2lp8xc.jpg]](http://i58.tinypic.com/2lp8xc.jpg)
Uszkodzenia waĹkĂłw atakujÄ cych i sprzÄgĹowych
NiewĹaĹciwa iloĹÄ oleju lub zĹy olej powoduje zwiÄkszenie temperatury i jak na poniĹźszym zdjÄciu napuchniecie waĹka.
![[Obrazek: 2m7877c.jpg]](http://i60.tinypic.com/2m7877c.jpg)
PozostaĹa czÄĹÄ ĹoĹźyska moĹźe spowodowaÄ wytarcie waĹka (waĹek do wymiany).
Uszkodzenia wideĹki zmiany biegĂłw, najczÄĹciej powodem jest maĹa iloĹÄ oleju przegrzanie skrzyni.
![[Obrazek: 2enx56u.jpg]](http://i57.tinypic.com/2enx56u.jpg)
Uszkodzenia mechanizmu róşnicowego satelity, koĹa planetarne, specjalistyczne podkĹadki.
WewnÄ trz mechanizmu róşnicowego na uszkodzenia naraĹźone sÄ zÄby satelity, a takĹźe obudowa, w ktĂłrej pracujÄ satelity. NajczÄstszym powodem uszkodzeĹ w mechanizmie róşnicowym w skrzyni biegĂłw M20 M32 jest nadmierny luz, ktĂłry w fabryce regulowany jest specjalistycznymi podkĹadkami. W przypadku nadmiernego zuĹźycia w miejscu styku satelity z obudowÄ (pierwsze zdjÄcie) powstaje podciÄcie w obudowie. PodciÄcie to jest nienaprawialne i wymaga wymiany mechanizmu róşnicowego. Powstaje w ten sposĂłb luz, ktĂłry bezpoĹrednio wpĹywa na zÄby satelity. WpĹywa to bezpoĹrednio na nadmierne zuĹźycie na zÄbach. Powoduje to doĹÄ gĹoĹny dĹşwiÄk, ktĂłry moĹźna sĹyszeÄ w czasie jazdy.
![[Obrazek: 25um7n9.jpg]](http://i58.tinypic.com/25um7n9.jpg)
PÄkniÄcie satelity oraz zuĹźyte ĹoĹźysko (tarcie koĹa koronowego o obudowÄ ) skutkuje uszkodzeniem obudowy jak na powyĹźszym zdjÄciu.
Panowie i panie, aby wasze skrzynie nie wyglÄ daĹy tak jak te na zdjÄciach, zalecam obserwacjÄ :
  JeĹźeli w Twoim aucie wystÄ piĹy poniĹźsze objawy, to naleĹźy szybko reagowaÄ:
1) HaĹas/ piski podczas jazdy przy wĹÄ czeniu 5 i 6Â na autostradzie, nasilajÄ siÄÂ
   wraz z naciĹniÄciem lub puszczeniem pedaĹu gazu.
                    Przyczyna: uszkodzone ĹoĹźyska waĹu 5-6.
2) Ruch dĹşwigni zmiany biegĂłw po naciĹniÄciu / zwolnieniu sprzÄgĹa na pierwszymÂ
   biegu.
                   Przyczyna: uszkodzone ĹoĹźyska waĹu 1-2.
3) Problem z przeĹÄ czaniem i dopinaniem biegĂłw 3 i 4.
                  Przyczyna: Uszkodzony synchronizator 3 i 4 lub koĹo zÄbate.
4) Problem z wybieraniem pierwszego biegu na postoju.
                  Przyczyna: usterka wybieraka 4/3 lub 1.
5 Oporna zmiana biegĂłw, ciÄĹźko wchodzÄ biegi szczegĂłlnie na zimnym silnikuÂ
  haczyĹy biegi 2,3 ..."
                 Przyczyna: usterka, Ĺşle wyregulowane linki, ciÄgna, podczasÂ
                 zakĹadania skrzyni, zamontowane linki bez pozycji serwisowej
                 (nastÄ piĹa deregulacja).
                 Zalecenie regulacja mechanizmu zmiany biegĂłw (opisana na mojejÂ
                 stronie w poddziale diagnoza naprawa regeneracja) !
 Â
   Szybko wychwycona usterka moĹźe byÄ naprawiona taniej, koszty naprawy w pierwszej fazie sÄ niskie, a później nastÄpnie drastycznie wzrastajÄ .
  CzÄsto nie ma sensu zakup uĹźywanej skrzyni, ktĂłra moĹźe siÄ okazaÄ gorsza niĹź twoja, poniewaĹź ryzyko jest zbyt duĹźe.
  Â
ps. informacje z sieci i moje juĹź czteroletnie doĹwiadczenie po naprawie skrzyni, ktĂłre staĹo siÄ moim hobby, opinie o moim hobby na Favore link na mojej stronie ...