na dół

Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Czy waga felgi wpływa na osiągi i eksploatację auta. Przemcio 23 7 392 2015-Paż-21, 10:18
Ostatni post: Bamber
  [FAQ ZB] Felgi do Zafiry B - wymiary , podstawowe informacje Kaliope 91 27 195 2015-Paż-12, 10:45
Ostatni post: Bamber
  {A} Felgi strukturalne stalowe do zafiry A piorus 1 860 2015-Cze-21, 21:03
Ostatni post: Jacek2308
Ocena wątku:
  • 28 głosów - średnia: 2.93
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Felgi aluminiowe - budowa i parametry montażowe
#1
Najczęściej opis parametrów felgi wygląda następująco: 8,5 x20 5x112 ET33 Hub Ø 66,6.
[img height=150 width=219]http://klubzafira.pl/plikownia/tut/Opony/Felgi_alu_budowa.jpg[/img]

Podstawowa wiedza o strukturze technicznej alufelgi pomoże przy wyborze i zakupie szukanego towaru. A znajomość listy modeli felg producenta na podstawie felg firmy WSP Italy (przyswojone w zgodności z wymaganiami EKG ONZ 124), pomoże sprawdzić czy wyszukany towar odpowiada parametram technicznym waszego samochodu.

Ogólna budowa felgi. Oznaczenie felgi WSP Italy.
[img height=150 width=170]http://klubzafira.pl/plikownia/tut/Opony/Felgi_alu_oznaczenia.jpg[/img]

1. Średnica obręczy (Wheel Diameter), na którą opiera się opona, mierzona w calach

2. Centralna oś obrotowa.

3. Szerokość wewnętrzna (odległość między kołnierzami) (Rim Width), mierzona w calach. Znak "x" pomiędzy symbolami szerokości i średnicy obręczy wskazuje na to że składa się ona z jednego elementu, wtedy gdy znak "-" świadczy o kilku elementach obręczy.

4. Garb ochronny (Hump) Wygarbienie na krawędzi alufelgi, przeciwdziałające zsuwaniu się opony podczas działania dużych sił poziomych (skierowanych prostopadle do osi symetrii felgi), np. podczas jazdy po okręgu, zabezpieczając tym samym przed nagłą utratą ciśnienia w oponie. Istnieje kilka rodzajów oraz kształtów Hump'ów: pojedynczy Hump H ( jeden Hump wzdłuż zewnętrznej strony), podwójny H2 (jeden Hump wzdłuż zewnętrznej strony, drugi zaś wzdłuż wewnętrznej krawędzi felgi, co zwiększa niezawodność ustalenia opony na feldze), płaskie FH (Flat Hump), asymetryczne AH (Asymmetric Hump), połączone CH (Combined Hump).

5. Kołnierz ochronny, jest to zewnętrzny kształt obwodowej krawędzi felgi, przeciwdziałający zsuwaniu się opony na zewnątrz felgi podczas działania dużych sił poziomych, np. podczas jazdy po okręgu, zabezpieczając tym samym przed nagłą utratą ciśnienia w oponie. Kołnierz ten służy również jako element montażowy, umożliwiające zdejmowanie i zakładanie opony na felgę. Oznaczenie kołnierza ochronnego literami J, JJ, JK, K, L, B, P i D charakteryzuje cechy konstrukcyjne obręczy felgi.

6. Średnica otworu centralnego (Centre bore Diameter, Hub Center) jest to parametr opisujący wielkość otworu w feldze mierzony w milimetrach, który musi być bezwzględnie dopasowany swoim rozmiarem do kołnierza piasty koła, gdyż tylko w taki sposób będzie zapewnione odpowiednie przenoszenie obciążeń.

7. Średnica rozstawu otworów mocujących (PCD - Pitch Circle Diameter) to odcinek przechodzący przez środki otworów montażowych felgi. Istotną cechą każdej felgi jest ilość otworów na śruby lub nakrętki montażowe. Integralną cechą opisującą otwory montażowe jest ich rozstaw, czyli średnica okręgu, na którym znajdują się środki otworów montażowych. Średnica okręgu podawana jest jako wartość w milimetrach. W przypadku parzystej ilości otworów montażowych, wartość ta będzie równa odległości między środkami otworów przeciwległych, natomiast w przypadku nieparzystej liczby otworów montażowych zasada ta nie ma zastosowania a wartość oblicza się następująco: trzy otwory: PCD = A * 1.154, pięć otworów montażowych: PCD * 1,702, gdzie A - odległość między dwoma sąsiadującymi centrami otworów montażowych.
[img height=68 width=250]http://klubzafira.pl/plikownia/tut/Opony/Felgi_alu_otwory.jpg[/img]

8. Płaszczyzna montażowa (powierzchnia przylegająca) (Mounting Surface Face)

9. Osadzenie ET - jest to podawana w milimetrach wartość odległości między płaszczyzną montażową obręczy, a jej środkiem symetrii. W felgach aluminiowych spotkać można ET z wartością ujemną, dodatnią oraz zerową. Ujemna wartość ET oznacza, że obręcz „wysuwa się" na zewnątrz pojazdu. Innymi słowami: oś symetrii felgi jest wysunięta w stosunku do płaszczyzny montażowej na zewnątrz samochodu. Dodatnia wartość parametru ET zachodzi w odwrotnej sytuacji i uważa się to za najczęściej spotykana sytuacja. Wartość zerowa ET ma miejsce w momencie gdy alufelga jest idealnie dopasowana do płaszczyzny montażowej.

10. Plaszczyzna symetrii obręczy (Rim Centerline).


[glow=red,2,300]Źródło: leggera.eu[/glow]
Pozdrawiam
JaGoDkA

http://www.facebook.com/Klub.ZAFIRA - zalajkuj nasz profil na FB
http://klubzafira.com/go/regulamin - zapoznaj się z regulaminem
http://klubzafira.com/go/szukaj - tu mozesz przeszukać forum
http://klubzafira.com/go/wykazkodow - tutaj znajdziesz kody błędów
http://klubzafira.com/go/vin - tutaj pomożemy ci z VINem
http://klubzafira.com/go/instrukcja - instrukcja obsługi Opel Zafira

[Obrazek: klubzafirapl.jpg]

Odpowiedz




Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości