Klimatyzatory w samochodach nie naleĹźÄ
do najtaĹszych urzÄ
dzeĹ.
Dlatego warto dbaÄ o stan wszystkich elementĂłw wchodzÄ cych w ich skĹad, a wszelkie niedomagania usuwaÄ na bieĹźÄ co, nie czekajÄ c, aĹź instalacja przestanie caĹkowicie dziaĹaÄ.
System klimatyzacji w samochodzie skĹada siÄ z kilku podstawowych elementĂłw: sprÄĹźarki, skraplacza, odwadniacza, zaworu rozprÄĹźnego, parownika, elementĂłw ĹÄ czÄ cych oraz panelu sterowania. W klimatyzacji automatycznej do panelu sterowania podĹÄ czony jest jeszcze termostat, ktĂłry odpowiada za wĹÄ czanie i wyĹÄ czanie nawiewu.
PodstawowÄ cechÄ warunkujÄ cÄ prawidĹowe dziaĹanie ukĹadu jest jego szczelnoĹÄ. KaĹźdy warsztat zajmujÄ cy siÄ naprawami klimatyzacji przed uzupeĹnieniem ukĹadu powinien sprawdziÄ wĹaĹnie szczelnoĹÄ instalacji. SĹuĹźÄ do tego zarĂłwno wyspecjalizowane przyrzÄ dy (ciĹnieniowe, podciĹnieniowe) jak i metody prostsze, ale w wielu przypadkach â rĂłwnie skuteczne (np. zabarwienie azotu przy sprawdzeniu instalacji czynnikiem fluorescencyjnym czy metoda âna bÄ belkiâ). Nigdy nie naleĹźy sprawdzaÄ szczelnoĹci powietrzem atmosferycznym z uwagi na jego duĹźÄ wilgotnoĹÄ.
Przyczynami nieszczelnoĹci sÄ zazwyczaj mechaniczne uszkodzenie wynikajÄ ce ze zuĹźytych ĹÄ cz, wszelkiego rodzaju drobne stĹuczki, nieprawidĹowe obchodzenie siÄ z instalacjÄ przy naprawach blacharskich oraz naprawach mechanicznych, a w przypadku aut sprowadzanych zza granicy â ich niefachowe rozbiĂłrki na granicy.
Podstawowym czynnikiem skutkujÄ cym rozszczelnieniem jest korozja wynikĹa z braku zabezpieczenia instalacji przed wilgotnym powietrzem, ktĂłre dostaje siÄ do niej w trakcie róşnego rodzaju napraw. Prawdziwy fachowiec natychmiast po odĹÄ czeniu przewodĂłw i podzespoĹĂłw klimatyzacji odpowiednio zaĹlepi otwory instalacji. PrzyczynÄ korozji jest teĹź wilgoÄ stopniowo przenikajÄ ca do ukĹadu przez porowate przewody, a trzeba teĹź pamiÄtaÄ Ĺźe starsze oleje sprÄĹźarkowe mogÄ byÄ bardzo higroskopijne.
Filtry i dezynfekcja
KlimatyzacjÄ naleĹźy przynajmniej raz w roku przejrzeÄ oraz â o ile zachodzi taka potrzeba - uzupeĹniÄ czynnik chĹodzÄ cy. Z ukĹadu w naturalny sposĂłb ubywa rocznie od 10 do 15 proc. czynnika chĹodzÄ cego (gĹĂłwnie przez porowate przewody oraz wszelkie uszczelnienia). Trzeba pamiÄtaÄ, Ĺźe czynnik krÄ ĹźÄ cy w ukĹadzie klimatyzacji jest takĹźe noĹnikiem oleju smarujÄ cego sprÄĹźarkÄ.
Przy kontroli naleĹźy zdezynfekowaÄ ukĹad przez wpuszczenie do wlotu powietrza specjalnego preparatu. Dezynfekcja jest niezbÄdna, gdyĹź w kanaĹach powietrznych skrapla siÄ woda, a mokre i gorÄ ce Ĺrodowisko jest idealnÄ poĹźywkÄ dla bakterii, grzybĂłw i innych drobnoustrojĂłw, ktĂłre wydzielajÄ doĹÄ nieprzyjemny zapach stÄchlizny. NaleĹźy takĹźe zadbaÄ o filtr kabinowy i w razie potrzeby wymieniÄ go. Przez zapchany filtr do kabiny wpada coraz mniej powietrza, a ponadto moĹźe doprowadziÄ do uszkodzenia silnika dmuchawy ukĹadu wentylacji. Skutkiem niesprawnego filtru sÄ zaparowane szyby oraz nieprzyjemny zapach wewnÄ trz auta.
Trzeba takĹźe zadbaÄ o filtr-osuszacz. Usuwa on z ukĹadu klimatyzacji wilgoÄ oraz drobne Ĺmieci, zabezpieczajÄ c sprÄĹźarkÄ i zawĂłr rozprÄĹźny przed zniszczeniem. JeĹli filtr-osuszacz nie jest wymieniany regularnie, wilgoÄ w ukĹadzie doprowadzi do korozji wszystkich jego elementĂłw.
Koszt przeglÄ du klimatyzacji w specjalizowanym serwisie bez materiaĹĂłw to ok. 70-100 zĹ. NapeĹnienie ukĹadu czynnikiem chĹodzÄ cym oraz olejem â od 150 do 200 zĹ. Dezynfekcja parownika kosztuje od ok. 80 do 200 zĹ (w zaleĹźnoĹci od uĹźytych preparatĂłw), natomiast wymiana filtru kabinowego â 40 do 60 zĹ.
Objawy niesprawnoĹci ukĹadu klimatyzacji:
â sĹabe chĹodzenie,
â zwiÄkszone zuĹźycie paliwa,
â wiÄkszy haĹas,
â zaparowane szyby,
â nieprzyjemny zapach
Jak dbaÄ o klimatyzacjÄ?
W lecie:
â o ile to moĹźliwe - parkowaÄ zawsze w cieniu,
â przed rozpoczÄciem jazdy pozostawiÄ przez chwilÄ otwarte drzwi,
â na samym poczÄ tku podróşy ustawiÄ chĹodzenie i dmuchawÄ na maksimum,
â przez kilka pierwszych minut jechaÄ z otwartymi oknami,
â nie dopuszczaÄ do obniĹźenia temperatury w kabinie poniĹźej 22ÂşC.
W zimie:
â wĹÄ czyÄ klimatyzacjÄ,
â skierowaÄ nawiew na przedniÄ szybÄ,
â wĹÄ czyÄ tryb zamkniÄtego obiegu powietrza (w niektĂłrych pojazdach jest to niemoĹźliwe wraz z nawiewem na szybÄ, naleĹźy wtedy przejĹÄ do kolejnego punktu),
â nastawiÄ dmuchawÄ i ogrzewanie na maksimum.
OgĂłlnie:
â wĹÄ czaÄ klimatyzacjÄ przynajmniej raz w tygodniu (takĹźe zimÄ ),
â dbaÄ o pasek klinowy,
â unikaÄ serwisĂłw zajmujÄ cych siÄ naprawÄ lodĂłwek, nie majÄ cych wĹaĹciwych narzÄdzi, materiaĹĂłw ani odpowiedniej wiedzy.
Dlatego warto dbaÄ o stan wszystkich elementĂłw wchodzÄ cych w ich skĹad, a wszelkie niedomagania usuwaÄ na bieĹźÄ co, nie czekajÄ c, aĹź instalacja przestanie caĹkowicie dziaĹaÄ.
System klimatyzacji w samochodzie skĹada siÄ z kilku podstawowych elementĂłw: sprÄĹźarki, skraplacza, odwadniacza, zaworu rozprÄĹźnego, parownika, elementĂłw ĹÄ czÄ cych oraz panelu sterowania. W klimatyzacji automatycznej do panelu sterowania podĹÄ czony jest jeszcze termostat, ktĂłry odpowiada za wĹÄ czanie i wyĹÄ czanie nawiewu.
PodstawowÄ cechÄ warunkujÄ cÄ prawidĹowe dziaĹanie ukĹadu jest jego szczelnoĹÄ. KaĹźdy warsztat zajmujÄ cy siÄ naprawami klimatyzacji przed uzupeĹnieniem ukĹadu powinien sprawdziÄ wĹaĹnie szczelnoĹÄ instalacji. SĹuĹźÄ do tego zarĂłwno wyspecjalizowane przyrzÄ dy (ciĹnieniowe, podciĹnieniowe) jak i metody prostsze, ale w wielu przypadkach â rĂłwnie skuteczne (np. zabarwienie azotu przy sprawdzeniu instalacji czynnikiem fluorescencyjnym czy metoda âna bÄ belkiâ). Nigdy nie naleĹźy sprawdzaÄ szczelnoĹci powietrzem atmosferycznym z uwagi na jego duĹźÄ wilgotnoĹÄ.
Przyczynami nieszczelnoĹci sÄ zazwyczaj mechaniczne uszkodzenie wynikajÄ ce ze zuĹźytych ĹÄ cz, wszelkiego rodzaju drobne stĹuczki, nieprawidĹowe obchodzenie siÄ z instalacjÄ przy naprawach blacharskich oraz naprawach mechanicznych, a w przypadku aut sprowadzanych zza granicy â ich niefachowe rozbiĂłrki na granicy.
Podstawowym czynnikiem skutkujÄ cym rozszczelnieniem jest korozja wynikĹa z braku zabezpieczenia instalacji przed wilgotnym powietrzem, ktĂłre dostaje siÄ do niej w trakcie róşnego rodzaju napraw. Prawdziwy fachowiec natychmiast po odĹÄ czeniu przewodĂłw i podzespoĹĂłw klimatyzacji odpowiednio zaĹlepi otwory instalacji. PrzyczynÄ korozji jest teĹź wilgoÄ stopniowo przenikajÄ ca do ukĹadu przez porowate przewody, a trzeba teĹź pamiÄtaÄ Ĺźe starsze oleje sprÄĹźarkowe mogÄ byÄ bardzo higroskopijne.
Filtry i dezynfekcja
KlimatyzacjÄ naleĹźy przynajmniej raz w roku przejrzeÄ oraz â o ile zachodzi taka potrzeba - uzupeĹniÄ czynnik chĹodzÄ cy. Z ukĹadu w naturalny sposĂłb ubywa rocznie od 10 do 15 proc. czynnika chĹodzÄ cego (gĹĂłwnie przez porowate przewody oraz wszelkie uszczelnienia). Trzeba pamiÄtaÄ, Ĺźe czynnik krÄ ĹźÄ cy w ukĹadzie klimatyzacji jest takĹźe noĹnikiem oleju smarujÄ cego sprÄĹźarkÄ.
Przy kontroli naleĹźy zdezynfekowaÄ ukĹad przez wpuszczenie do wlotu powietrza specjalnego preparatu. Dezynfekcja jest niezbÄdna, gdyĹź w kanaĹach powietrznych skrapla siÄ woda, a mokre i gorÄ ce Ĺrodowisko jest idealnÄ poĹźywkÄ dla bakterii, grzybĂłw i innych drobnoustrojĂłw, ktĂłre wydzielajÄ doĹÄ nieprzyjemny zapach stÄchlizny. NaleĹźy takĹźe zadbaÄ o filtr kabinowy i w razie potrzeby wymieniÄ go. Przez zapchany filtr do kabiny wpada coraz mniej powietrza, a ponadto moĹźe doprowadziÄ do uszkodzenia silnika dmuchawy ukĹadu wentylacji. Skutkiem niesprawnego filtru sÄ zaparowane szyby oraz nieprzyjemny zapach wewnÄ trz auta.
Trzeba takĹźe zadbaÄ o filtr-osuszacz. Usuwa on z ukĹadu klimatyzacji wilgoÄ oraz drobne Ĺmieci, zabezpieczajÄ c sprÄĹźarkÄ i zawĂłr rozprÄĹźny przed zniszczeniem. JeĹli filtr-osuszacz nie jest wymieniany regularnie, wilgoÄ w ukĹadzie doprowadzi do korozji wszystkich jego elementĂłw.
Koszt przeglÄ du klimatyzacji w specjalizowanym serwisie bez materiaĹĂłw to ok. 70-100 zĹ. NapeĹnienie ukĹadu czynnikiem chĹodzÄ cym oraz olejem â od 150 do 200 zĹ. Dezynfekcja parownika kosztuje od ok. 80 do 200 zĹ (w zaleĹźnoĹci od uĹźytych preparatĂłw), natomiast wymiana filtru kabinowego â 40 do 60 zĹ.
Objawy niesprawnoĹci ukĹadu klimatyzacji:
â sĹabe chĹodzenie,
â zwiÄkszone zuĹźycie paliwa,
â wiÄkszy haĹas,
â zaparowane szyby,
â nieprzyjemny zapach
Jak dbaÄ o klimatyzacjÄ?
W lecie:
â o ile to moĹźliwe - parkowaÄ zawsze w cieniu,
â przed rozpoczÄciem jazdy pozostawiÄ przez chwilÄ otwarte drzwi,
â na samym poczÄ tku podróşy ustawiÄ chĹodzenie i dmuchawÄ na maksimum,
â przez kilka pierwszych minut jechaÄ z otwartymi oknami,
â nie dopuszczaÄ do obniĹźenia temperatury w kabinie poniĹźej 22ÂşC.
W zimie:
â wĹÄ czyÄ klimatyzacjÄ,
â skierowaÄ nawiew na przedniÄ szybÄ,
â wĹÄ czyÄ tryb zamkniÄtego obiegu powietrza (w niektĂłrych pojazdach jest to niemoĹźliwe wraz z nawiewem na szybÄ, naleĹźy wtedy przejĹÄ do kolejnego punktu),
â nastawiÄ dmuchawÄ i ogrzewanie na maksimum.
OgĂłlnie:
â wĹÄ czaÄ klimatyzacjÄ przynajmniej raz w tygodniu (takĹźe zimÄ ),
â dbaÄ o pasek klinowy,
â unikaÄ serwisĂłw zajmujÄ cych siÄ naprawÄ lodĂłwek, nie majÄ cych wĹaĹciwych narzÄdzi, materiaĹĂłw ani odpowiedniej wiedzy.