na dół

Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  {B} AF-40 Skrzynia biegów automatyczna - obsługa, naprawa, wymiana oleju zlooty 25 7 842 2017-Sty-02, 21:49
Ostatni post: andreff84
  {B} skrzynia biegów w Z18XER szumi syska 3 397 2016-Lis-19, 11:46
Ostatni post: syska
  {B} skrzynia michal82 0 290 2016-Paż-15, 12:16
Ostatni post: michal82
Ocena wątku:
  • 115 głosów - średnia: 3.08
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
{B} M32 Skrzynia biegów manualna - dyskusja, obsługa, naprawa, wymiana oleju
#1
[size=1em]Gdy psuje się skrzynia biegów Samochody z natury się psują. W takich sytuacjach powstaje pytanie – co dalej ? Przy drobnych naprawach zazwyczaj korzystamy z zaprzyjaźnionego lub przygodnego warsztatu. Czasem majstrujemy sami. Istnieją jednak awarie, które potrafią spędzić sen z oczu i przewietrzyć kieszeń. Takim przypadkiem jest na pewno awaria skrzyni biegów. To jeden z droższych elementów w naszym samochodzie i jego wymiana lub naprawa wymagać będzie trochę zabiegów z naszej strony. Najprostsze rozwiązanie to odwiedzenie autoryzowanego serwisu swojej marki i bezstresowa wymiana skrzyni. Niestety to rozwiązanie niesie za sobą dość pokaźny rachunek za usługę. Dla tych, których to rozwiązanie nie satysfakcjonuje, mam dobrą informację – istnieje tańsze wyjście z opresji. Bynajmniej nie myślę o sprzedaży lub złomowaniu auta.[/size]

[size=1em]Równolegle z rynkiem nowych części do samochodów dobrze, rozwinięty w naszym kraju jest rynek części używanych. To oczywiście nie odkrycie. To informacja dla tych, którzy nigdy nie brali pod uwagę zakupu części używanych lub mają niestety przykre doświadczenia przy ich zakupie. W przypadku skrzyni biegów, jej zakup jako części używanej jest świetną alternatywą dla drogich zakupów w serwisie. Przy zakupie trzeba jednak zwrócić uwagę na kilka istotnych szczegółów, które pomogą dokonać właściwego wyboru.
Zapewne wymiany skrzyni nie będziemy dokonywać sami. W związku z tym dobrze jest zasięgnąć ważnych informacji od mechanika. Poza danymi samochodu, informacją pomocną przy zakupie będzie znajomość typu skrzyni, którą posiadamy w samochodzie. Z taką wiedzą możemy szukać skrzyni na rynku. Nie jest to najprostsze, ale wykonalne. Poczta pantoflowa to dobry doradca, szczególnie jeśli ktoś przed nami kupił skrzynię i jest zadowolony z tego zakupu. Ta opcja rozwiązuje sytuację, bo sprzedawcę mamy „podanego na tacy”. Ale nie wszyscy mają znajomych, którzy kupują skrzynię biegów przy porannych zakupach. Szukamy więc dalej. Pomocny może być mechanik. To dobre źródło informacji. Inne wyjście to gazety z ogłoszeniami, internet i ewentualnie giełdy samochodowe. Serwisy aukcyjne i ogłoszeniowe mają bogatą ofertę, a i sprzedawcy na giełdach posiadają duży wybór używanych skrzyń biegów.[/size]

[size=1em]Na co zwrócić uwagę przy zakupie?
Oczywiście nie zagwarantuję idealnego zakupu, ale mam nadzieję że poniższe informacje będą pomocne.
Jeśli wiemy co chcemy kupić, to już mamy podstawy do transakcji. Fachowy sprzedawca zada kilka pytań dotyczących rodzaju skrzyni, sposobu jej mocowania, a także sposobu wysprzęgania skrzyni lub mocowania rozrusznika. Czasami ilość pytań może zaskoczyć, ale te pytania są niezbędne do dobrania właściwej skrzyni. Niestety wielu producentów, nawet na tych samych silnikach zastosowało różne skrzynie biegów, które nie są zamienne. Przed zakupami dobrze jest poprosić mechanika, aby podał maksymalnie dużo szczegółów dotyczących budowy naszej skrzyni. Jeśli kupujemy bezpośrednio u sprzedawcy najprostszym wyjściem może być zabranie ze sobą skrzyni biegów w celu porównania. W przypadku, gdy kupujemy na odległość, pomocne może być przesłanie zdjęć skrzyni biegów do potencjalnego sprzedawcy.
Jeśli uda nam się dobrać skrzynię, to jeszcze nie koniec zakupów. Musimy upewnić się, że na skrzynię otrzymamy gwarancję choćby kilkudniową, na sprawdzenie czy skrzynia jest sprawna. Dodatkowo powinniśmy mieć zapewnienie sprzedawcy, iż przyjmie skrzynię jako zwrot lub wymianę jeśli skrzynia nie będzie pasowała do naszego auta. Oczywiście najbardziej wiarygodne gwarancje i zapewnienia są w formie pisemnej. Należy również pamiętać o dowodzie zakupu w formie faktury lub paragonu.[/size][size=1em]
Awaria skrzyni biegów nie jest zjawiskiem rzadkim. Jeśli ta przypadłość dotknie nasze autko, warto byłoby wiedzieć co z tym począć. Niniejszy artykuł dotyczy wyłącznie skrzyń biegów manualnych i skrzyń kupowanych jako skrzynie używane. Jak kupić skrzynię biegów już wyjaśniałem, lecz chciałbym jeszcze zatrzymać się przy zakupie i zwrócić uwagę na kilka ważnych szczegółów. 
Na początek troszkę teorii.
Skrzynia biegów jest elementem pośredniczącym pomiędzy silnikiem, a kołami samochodu. To zespół kół zębatych, które odpowiednio ze sobą połączone, pozwalają na uzyskanie odpowiednich prędkości pojazdu przy odpowiednich obrotach silnika. Poszczególne kombinacje zazębień kół zębatych nazywają się biegami. Skrzynia posiada też specjalny zespół kół zębatych, który na poszczególnych biegach przekazuje obroty na koła pojazdu, poprzez półosie. Ten zespół czyni to niezależnie dla każdego koła, a nazywa się mechanizmem różnicowym. Półosie łączą skrzynię biegów z kołami samochodu. Taką budowę maja skrzynie biegów, które napędzają przednie koła. Samochody tylno-napędne nie posiadają mechanizmu różnicowego, a obroty na poszczególnych biegach przekazywane są na tylne koła, poprzez wał i tylny most.
Wewnątrz skrzyni znajduje się sporo różnych elementów. Jedne z nich to synchronizatory, które pomagają bez zgrzytów każdorazowo włączyć (lub jak kto woli wrzucić) bieg. Pracujący silnik poprzez koło zamachowe, na którym jest sprzęgło, przekazuje swoje obroty skrzyni biegów dzięki wałkowi, który z jednej strony jest zamocowany w tarczy sprzęgła, a z drugiej napędza koła zębate w skrzyni.  Aby samochód na poszczególnych biegach mógł osiągać założone prędkości z odpowiednią mocą, sztab konstruktorów dobiera parametry kół zębatych, ustalając odpowiednie przełożenia. Poszczególne silniki mają dobierane przełożenia indywidualnie. Oznacza to, iż w sytuacji, w której zmuszeni jesteśmy wymienić skrzynię biegów w swoim aucie, musimy wymienić ją na taka samą jaka była. W zasadzie najprościej jest kupić skrzynię biegów z tym samym symbolem i numerem identyfikacyjnym (co dwudziesta skrzynia posiada taki numer identyfikacyjny). Zdarzają się jednak sytuacje, w których nasza skrzynia jest niedostępna. W takim przypadku opierając się na wiedzy sprzedawcy, możemy zastąpić naszą skrzynię biegów, skrzynią o innej identyfikacji, a posiadającej te same lub bardzo zbliżone przełożenia. Jeśli skrzynia biegów będzie miała inne przełożenia niż pierwotnie zamontowana w naszym samochodzie, skutki tego mogą być różne, lecz na pewno nie zamierzone przez producenta. Mamy szansę np. osiągnąć maksimum 110 km/h przy zamkniętym zegarze obrotomierza. Poza skrzynią, na pewno ucierpi na tym silnik i zużycie paliwa.
Objawów zamienionej skrzyni może być wiele i wierzcie mi, żaden z nich Was nie usatysfakcjonuje.  Porównując naszą skrzynię biegów z tą, którą zamierzamy kupić, powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na obrys skrzyni w miejscu styku z silnikiem, który powinien być identyczny jak w naszej popsutej skrzyni. Niekiedy na pierwszy rzut oka może się wydawać, że jest taka sama. Problem wychodzi przy montażu bo okazuje się, że skrzynie różnią się tylko trochę rozstawem śrub, a reszta jest taka sama (nawet symbol skrzyni – tu uwaga na skrzynie Renault). To niestety dyskwalifikuje skrzynię do montażu. Czasem "na siłę" udaje się złączyć taką skrzynię z silnikiem, lecz skutki są opłakane – skrzynia potrafi oddzielić się od silnika w czasie jazdy, a opowiadania o skutkach sobie zaoszczędzę. 
Przy zakupie należy też zwrócić uwagę na kilka dodatkowych szczegółów:
* Czy mocowanie skrzyni - łapy mocujące lub odwierty na te łapy są takie same lub w tych samych miejscach
* Czy elementy wybieraka biegów są takie same jak w naszej skrzyni. W wielu przypadkach są to elementy wzajemnie wymienne, ale nie zawsze (!)
* Czy obie skrzynie posiadają ten sam system uruchamiania licznika - mechaniczny albo elektryczny. Bywa też, że skrzynia konstrukcyjnie nie posiada takiego elementu, bo licznik "czyta" prędkość z innego miejsca w samochodzie np. z ABSu.
* Czy wałek sprzęgłowy jest taki sam jak w naszej skrzyni - należy zwrócić uwagę na długość, średnicę i wielkość wieloklina (to te ząbki na wałku).
* Czy wałek sprzęgłowy się kręci i czy jest możliwość włączenia wszystkich biegów (nie we wszystkich skrzyniach włączenie biegów w zdemontowanej skrzyni jest możliwe).

Licząc, że powyższymi radami pomogę przy zakupie skrzyni biegów, zapraszam do kontaktów z moją osobą na poniższym linku.[/size]
Dla Klubowiczów naprawa gratis : http://www.SkrzynieNaprawaCzesci.pl

I OZ FKZP 3-6.05.2012 "Leśne Wrota" Olsztyn:
I miejsce Najładniejsza Zafira B.

II OZ FKZP 2-5.05.2013 "Hotel Litwiński" Tęgoborze:
II miejsce Najładniejsza Zafira B,
II miejsce Najbardziej zakręcona Zafira B,
I miejsce w tenisie stołowym,
I miejsce w tenisie ziemny.

III OZ FKZP 19-22.06.2014 "Hotel Witing" Mikorzyn: 
II miejsce Najładniejsza Zafira B, 
II miejsce  Najbardziej zakręcona Zafira B,
I miejsce w tenisie stołowym.

IV OZ FKZP 4-7.06.2015 CSiR Krasnobród: 
I miejsce w tenisie stołwym.
Odpowiedz
#2
To jest podobno to trefne łożysko w naszych skrzyniach, które hałasuje zwłaszcza przy 5 i 6 biegu?  prawda to?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=vzfWd4QH0i0[/youtube]
Przebacz nie 7 razy, lecz aż 77 razy. (Mateusz 18,21-35)
Odpowiedz
#3
Witam, odpowiem  krótko nie prawda !!!
Są to łożyska bardzo dobre firmy TIMKEN w wielu skrzyniach różnych marek. 
Awaryjność skrzyni wynika z wielu czynników, np. braku diagnozy w celu zapobiegania awaryjności, sprawdzania ilości oleju w skrzyni np. potliwość w miejscu uszczelniaczy półosiek itd.
W skrzyniach M32 od 2004 roku jest 8 szt. łożysk w przeliczeniu na złotówki od ok. 150,- do 300,-  za sztukę.
Serwisy Opla na naprawy gwarancyjne dysponują podróbami łożysk o plastikowych koronkach !!!
Jest wiele innych przyczyn hałasu skrzyni nawet po wymianie wszystkich łożysk, np. wytarty synchronizator w kole napadowym, wytarta piasta synchronizatora, mechanizm różnicowy dyferencjał (łożyska, satelity) !!!
Dla Klubowiczów naprawa gratis : http://www.SkrzynieNaprawaCzesci.pl

I OZ FKZP 3-6.05.2012 "Leśne Wrota" Olsztyn:
I miejsce Najładniejsza Zafira B.

II OZ FKZP 2-5.05.2013 "Hotel Litwiński" Tęgoborze:
II miejsce Najładniejsza Zafira B,
II miejsce Najbardziej zakręcona Zafira B,
I miejsce w tenisie stołowym,
I miejsce w tenisie ziemny.

III OZ FKZP 19-22.06.2014 "Hotel Witing" Mikorzyn: 
II miejsce Najładniejsza Zafira B, 
II miejsce  Najbardziej zakręcona Zafira B,
I miejsce w tenisie stołowym.

IV OZ FKZP 4-7.06.2015 CSiR Krasnobród: 
I miejsce w tenisie stołwym.
Odpowiedz
#4
(2012-Lis-10, 11:26)kaliope link napisał(a):To jest podobno to trefne łożysko w naszych skrzyniach
Masz kaliope racje to jest bolączka tych skrzyń, to łożysko pada gdy jeździmy "za wolno na wysokim biegu" mowa oczywiście o 5 i 6 -ce a szczególnie jeśli 6-tkę włączamy przy 120 km/h. Mój kolega przekonał się o tym osobiście .... jak zablokowało mu skrzynię w czasie jazdy.... i nie był to brak czy niski poziom oleju w skrzyni.... była to skrzynia z oryginalnym przebiegiem około 120 tyś zakończyło się to wszystko oczywiście jej wymianą....
Odpowiedz
#5
(2012-Lis-12, 07:43)tico0 link napisał(a):Masz kaliope racje to jest bolączka tych skrzyń, to łożysko pada gdy jeździmy "za wolno na wysokim biegu" mowa oczywiście o 5 i 6 -ce a szczególnie jeśli 6-tkę włączamy przy 120 km/h.

No to jako to jest?  26 ....belfer mówi, że to nie prawda...Ty mówisz, że prawda  26  Ja wrzuciłem ten filmik bo na angielskim forum gość wskazywał to łóżysko jako winowajcę

hmm....wydawało mi sie ze 120 na 6 to już wystarczajaco. Czyli te łożysko jest odpowiedzialne tylko od 5 i 6 biegu i tu trzeba uważać ze zbyt wolną prędkością, czy np uważać też by na 4 nie jechać zbyt wolno, np 50 km/h 
Przebacz nie 7 razy, lecz aż 77 razy. (Mateusz 18,21-35)
Odpowiedz
#6
(2012-Lis-12, 07:43)tico0 link napisał(a):a szczególnie jeśli 6-tkę włączamy przy 120 km/h.

Czyli że zarzynam skrzynię Huh? Dobra ja mam beznynę, ale skrzynia jest generalnie ta sama, też z dwumasem itp. Mój styl jazdy jest taki, że jak się toczę wolno w kolumnie to staram się mieć możliwie wysoki bieg. Przykłady: Jazda po mieście w okolicach 50-60 km/h, zapięta 4ka, jakieś 2tyś obrotów, droga krajowa zpachana bez mozliwości wyprzedzania itp, 70-80km/h 5tka, ok 2,2-2,4, autostrada 120 tempomat, 6tka, 2850obr. Generalnie staram się nie schodzić poniżej 1800obr, wiadomo że jak się zbieram z tych 80 na 6tce do wyprzedzania, to redukcja do 4 i od jakichś 2800 idę wink

Proszę o opowiedź wink

A i czy przy okazji można opisać/zobrazować czym się objawia zużycie tych łożysk Huh?
Odpowiedz
#7
Nie można być ekspertem po jednej awarii skrzyni kolegi ?
Ja naprawiam kilka i do kilku wysyłam części  miesięcznie i nadal się uczę, obecnie rozebranych  mam ok. 10 szt. o innej przyczynie awarii, niekoniecznie łożyska zamykającego wałek napadowy 5 i 6 bieg !!!
Dziękuje za cenne uwagi odnośnie prawidłowej eksploatacji  skrzyni, będę mógł przekazać klientom oprócz swoich również Wasze cenne uwagi.
Nadal podtrzymuję wcześniejszą wypowiedź : "Są to łożyska bardzo dobre firmy TIMKEN w wielu skrzyniach różnych marek. Awaryjność skrzyni wynika z wielu czynników, np. braku diagnozy w celu zapobiegania awaryjności ...." oraz Waszych cennych uwag odnośnie prawidłowej jazdy, eksploatacji itd. pozdrawiam Mirosław

Lorry : " [color=rgb(68, 68, 6cool]A i czy przy okazji można opisać/zobrazować czym się objawia zużycie tych łożysk Huh? "[/color]

[color=rgb(68, 68, 6cool]Proszę, dotyczy łożysk : - drgania drążka zmiany biegów, - słyszalny hałas na poszczególnych biegach lub wszystkich np. łożyska dyferencjału mechanizmu różnicowego, tylko 1,2,5,6 bieg , tylko 5.6 bieg lub w,3,4 bieg[/color]



Dla Klubowiczów naprawa gratis : http://www.SkrzynieNaprawaCzesci.pl

I OZ FKZP 3-6.05.2012 "Leśne Wrota" Olsztyn:
I miejsce Najładniejsza Zafira B.

II OZ FKZP 2-5.05.2013 "Hotel Litwiński" Tęgoborze:
II miejsce Najładniejsza Zafira B,
II miejsce Najbardziej zakręcona Zafira B,
I miejsce w tenisie stołowym,
I miejsce w tenisie ziemny.

III OZ FKZP 19-22.06.2014 "Hotel Witing" Mikorzyn: 
II miejsce Najładniejsza Zafira B, 
II miejsce  Najbardziej zakręcona Zafira B,
I miejsce w tenisie stołowym.

IV OZ FKZP 4-7.06.2015 CSiR Krasnobród: 
I miejsce w tenisie stołwym.
Odpowiedz
#8
Belfer, Nasz drogi przyjacielu. To może napisz łopatologicznie, na co mają zwracać ludziska uwagę, bo
(2012-Lis-12, 17:53)Belfer link napisał(a):Awaryjność skrzyni wynika z wielu czynników
to ciut mało.
Wiem, że masz doświadczenie i jesteś w stanie na podstawie tego wysunąć wnioski.
pozdr
Odpowiedz
#9
Wiadoma rzecz że przyczyną awarii skrzyni biegów za każdym razem nie będzie to łożysko tylko może być mnóstwo innych przyczyn... A to że w "naszej" skrzyni są łożyska wysokiej klasy nie znaczy że nie maja prawa się psuć przy przeciążeniach.... szczególnie gdy od kilku lat wszystko projektują księgowi nie inżynierowie....
Odpowiedz
#10
Problem wynika z tego,że o automatach się pamięta,że coś robić trzeba w manualu niekoniecznie.
Chyba przy następnym serwisie będzie trzeba coś wspomnieć o rzuceniu okiem wink
Odpowiedz




Użytkownicy przeglądający ten wątek: 3 gości