[size=1em]Gdy psuje siÄ skrzynia biegĂłw Samochody z natury siÄ psujÄ
. W takich sytuacjach powstaje pytanie â co dalej ? Przy drobnych naprawach zazwyczaj korzystamy z zaprzyjaĹşnionego lub przygodnego warsztatu. Czasem majstrujemy sami. IstniejÄ
jednak awarie, ktĂłre potrafiÄ
spÄdziÄ sen z oczu i przewietrzyÄ kieszeĹ. Takim przypadkiem jest na pewno awaria skrzyni biegĂłw. To jeden z droĹźszych elementĂłw w naszym samochodzie i jego wymiana lub naprawa wymagaÄ bÄdzie trochÄ zabiegĂłw z naszej strony. Najprostsze rozwiÄ
zanie to odwiedzenie autoryzowanego serwisu swojej marki i bezstresowa wymiana skrzyni. Niestety to rozwiÄ
zanie niesie za sobÄ
doĹÄ pokaĹşny rachunek za usĹugÄ. Dla tych, ktĂłrych to rozwiÄ
zanie nie satysfakcjonuje, mam dobrÄ
informacjÄ â istnieje taĹsze wyjĹcie z opresji. Bynajmniej nie myĹlÄ o sprzedaĹźy lub zĹomowaniu auta.[/size]
[size=1em]RĂłwnolegle z rynkiem nowych czÄĹci do samochodĂłw dobrze, rozwiniÄty w naszym kraju jest rynek czÄĹci uĹźywanych. To oczywiĹcie nie odkrycie. To informacja dla tych, ktĂłrzy nigdy nie brali pod uwagÄ zakupu czÄĹci uĹźywanych lub majÄ niestety przykre doĹwiadczenia przy ich zakupie. W przypadku skrzyni biegĂłw, jej zakup jako czÄĹci uĹźywanej jest ĹwietnÄ alternatywÄ dla drogich zakupĂłw w serwisie. Przy zakupie trzeba jednak zwrĂłciÄ uwagÄ na kilka istotnych szczegĂłĹĂłw, ktĂłre pomogÄ dokonaÄ wĹaĹciwego wyboru.
Zapewne wymiany skrzyni nie bÄdziemy dokonywaÄ sami. W zwiÄ zku z tym dobrze jest zasiÄgnÄ Ä waĹźnych informacji od mechanika. Poza danymi samochodu, informacjÄ pomocnÄ przy zakupie bÄdzie znajomoĹÄ typu skrzyni, ktĂłrÄ posiadamy w samochodzie. Z takÄ wiedzÄ moĹźemy szukaÄ skrzyni na rynku. Nie jest to najprostsze, ale wykonalne. Poczta pantoflowa to dobry doradca, szczegĂłlnie jeĹli ktoĹ przed nami kupiĹ skrzyniÄ i jest zadowolony z tego zakupu. Ta opcja rozwiÄ zuje sytuacjÄ, bo sprzedawcÄ mamy âpodanego na tacyâ. Ale nie wszyscy majÄ znajomych, ktĂłrzy kupujÄ skrzyniÄ biegĂłw przy porannych zakupach. Szukamy wiÄc dalej. Pomocny moĹźe byÄ mechanik. To dobre ĹşrĂłdĹo informacji. Inne wyjĹcie to gazety z ogĹoszeniami, internet i ewentualnie gieĹdy samochodowe. Serwisy aukcyjne i ogĹoszeniowe majÄ bogatÄ ofertÄ, a i sprzedawcy na gieĹdach posiadajÄ duĹźy wybĂłr uĹźywanych skrzyĹ biegĂłw.[/size]
[size=1em]Na co zwrĂłciÄ uwagÄ przy zakupie?
OczywiĹcie nie zagwarantujÄ idealnego zakupu, ale mam nadziejÄ Ĺźe poniĹźsze informacje bÄdÄ pomocne.
JeĹli wiemy co chcemy kupiÄ, to juĹź mamy podstawy do transakcji. Fachowy sprzedawca zada kilka pytaĹ dotyczÄ cych rodzaju skrzyni, sposobu jej mocowania, a takĹźe sposobu wysprzÄgania skrzyni lub mocowania rozrusznika. Czasami iloĹÄ pytaĹ moĹźe zaskoczyÄ, ale te pytania sÄ niezbÄdne do dobrania wĹaĹciwej skrzyni. Niestety wielu producentĂłw, nawet na tych samych silnikach zastosowaĹo róşne skrzynie biegĂłw, ktĂłre nie sÄ zamienne. Przed zakupami dobrze jest poprosiÄ mechanika, aby podaĹ maksymalnie duĹźo szczegĂłĹĂłw dotyczÄ cych budowy naszej skrzyni. JeĹli kupujemy bezpoĹrednio u sprzedawcy najprostszym wyjĹciem moĹźe byÄ zabranie ze sobÄ skrzyni biegĂłw w celu porĂłwnania. W przypadku, gdy kupujemy na odlegĹoĹÄ, pomocne moĹźe byÄ przesĹanie zdjÄÄ skrzyni biegĂłw do potencjalnego sprzedawcy.
JeĹli uda nam siÄ dobraÄ skrzyniÄ, to jeszcze nie koniec zakupĂłw. Musimy upewniÄ siÄ, Ĺźe na skrzyniÄ otrzymamy gwarancjÄ choÄby kilkudniowÄ , na sprawdzenie czy skrzynia jest sprawna. Dodatkowo powinniĹmy mieÄ zapewnienie sprzedawcy, iĹź przyjmie skrzyniÄ jako zwrot lub wymianÄ jeĹli skrzynia nie bÄdzie pasowaĹa do naszego auta. OczywiĹcie najbardziej wiarygodne gwarancje i zapewnienia sÄ w formie pisemnej. NaleĹźy rĂłwnieĹź pamiÄtaÄ o dowodzie zakupu w formie faktury lub paragonu.[/size][size=1em]
Awaria skrzyni biegĂłw nie jest zjawiskiem rzadkim. JeĹli ta przypadĹoĹÄ dotknie nasze autko, warto byĹoby wiedzieÄ co z tym poczÄ Ä. Niniejszy artykuĹ dotyczy wyĹÄ cznie skrzyĹ biegĂłw manualnych i skrzyĹ kupowanych jako skrzynie uĹźywane. Jak kupiÄ skrzyniÄ biegĂłw juĹź wyjaĹniaĹem, lecz chciaĹbym jeszcze zatrzymaÄ siÄ przy zakupie i zwrĂłciÄ uwagÄ na kilka waĹźnych szczegĂłĹĂłw.Â
Na poczÄ tek troszkÄ teorii.
Skrzynia biegĂłw jest elementem poĹredniczÄ cym pomiÄdzy silnikiem, a koĹami samochodu. To zespóŠkóŠzÄbatych, ktĂłre odpowiednio ze sobÄ poĹÄ czone, pozwalajÄ na uzyskanie odpowiednich prÄdkoĹci pojazdu przy odpowiednich obrotach silnika. PoszczegĂłlne kombinacje zazÄbieĹ kóŠzÄbatych nazywajÄ siÄ biegami. Skrzynia posiada teĹź specjalny zespóŠkóŠzÄbatych, ktĂłry na poszczegĂłlnych biegach przekazuje obroty na koĹa pojazdu, poprzez pĂłĹosie. Ten zespóŠczyni to niezaleĹźnie dla kaĹźdego koĹa, a nazywa siÄ mechanizmem róşnicowym. PĂłĹosie ĹÄ czÄ skrzyniÄ biegĂłw z koĹami samochodu. TakÄ budowÄ maja skrzynie biegĂłw, ktĂłre napÄdzajÄ przednie koĹa. Samochody tylno-napÄdne nie posiadajÄ mechanizmu róşnicowego, a obroty na poszczegĂłlnych biegach przekazywane sÄ na tylne koĹa, poprzez waĹ i tylny most.
WewnÄ trz skrzyni znajduje siÄ sporo róşnych elementĂłw. Jedne z nich to synchronizatory, ktĂłre pomagajÄ bez zgrzytĂłw kaĹźdorazowo wĹÄ czyÄ (lub jak kto woli wrzuciÄ) bieg. PracujÄ cy silnik poprzez koĹo zamachowe, na ktĂłrym jest sprzÄgĹo, przekazuje swoje obroty skrzyni biegĂłw dziÄki waĹkowi, ktĂłry z jednej strony jest zamocowany w tarczy sprzÄgĹa, a z drugiej napÄdza koĹa zÄbate w skrzyni. Aby samochĂłd na poszczegĂłlnych biegach mĂłgĹ osiÄ gaÄ zaĹoĹźone prÄdkoĹci z odpowiedniÄ mocÄ , sztab konstruktorĂłw dobiera parametry kóŠzÄbatych, ustalajÄ c odpowiednie przeĹoĹźenia. PoszczegĂłlne silniki majÄ dobierane przeĹoĹźenia indywidualnie. Oznacza to, iĹź w sytuacji, w ktĂłrej zmuszeni jesteĹmy wymieniÄ skrzyniÄ biegĂłw w swoim aucie, musimy wymieniÄ jÄ na taka samÄ jaka byĹa. W zasadzie najproĹciej jest kupiÄ skrzyniÄ biegĂłw z tym samym symbolem i numerem identyfikacyjnym (co dwudziesta skrzynia posiada taki numer identyfikacyjny). ZdarzajÄ siÄ jednak sytuacje, w ktĂłrych nasza skrzynia jest niedostÄpna. W takim przypadku opierajÄ c siÄ na wiedzy sprzedawcy, moĹźemy zastÄ piÄ naszÄ skrzyniÄ biegĂłw, skrzyniÄ o innej identyfikacji, a posiadajÄ cej te same lub bardzo zbliĹźone przeĹoĹźenia. JeĹli skrzynia biegĂłw bÄdzie miaĹa inne przeĹoĹźenia niĹź pierwotnie zamontowana w naszym samochodzie, skutki tego mogÄ byÄ róşne, lecz na pewno nie zamierzone przez producenta. Mamy szansÄ np. osiÄ gnÄ Ä maksimum 110 km/h przy zamkniÄtym zegarze obrotomierza. Poza skrzyniÄ , na pewno ucierpi na tym silnik i zuĹźycie paliwa.
ObjawĂłw zamienionej skrzyni moĹźe byÄ wiele i wierzcie mi, Ĺźaden z nich Was nie usatysfakcjonuje. PorĂłwnujÄ c naszÄ skrzyniÄ biegĂłw z tÄ , ktĂłrÄ zamierzamy kupiÄ, powinniĹmy zwrĂłciÄ szczegĂłlnÄ uwagÄ na obrys skrzyni w miejscu styku z silnikiem, ktĂłry powinien byÄ identyczny jak w naszej popsutej skrzyni. Niekiedy na pierwszy rzut oka moĹźe siÄ wydawaÄ, Ĺźe jest taka sama. Problem wychodzi przy montaĹźu bo okazuje siÄ, Ĺźe skrzynie róşniÄ siÄ tylko trochÄ rozstawem Ĺrub, a reszta jest taka sama (nawet symbol skrzyni â tu uwaga na skrzynie Renault). To niestety dyskwalifikuje skrzyniÄ do montaĹźu. Czasem "na siĹÄ" udaje siÄ zĹÄ czyÄ takÄ skrzyniÄ z silnikiem, lecz skutki sÄ opĹakane â skrzynia potrafi oddzieliÄ siÄ od silnika w czasie jazdy, a opowiadania o skutkach sobie zaoszczÄdzÄ.Â
Przy zakupie naleĹźy teĹź zwrĂłciÄ uwagÄ na kilka dodatkowych szczegĂłĹĂłw:
* Czy mocowanie skrzyni - Ĺapy mocujÄ ce lub odwierty na te Ĺapy sÄ takie same lub w tych samych miejscach
* Czy elementy wybieraka biegĂłw sÄ takie same jak w naszej skrzyni. W wielu przypadkach sÄ to elementy wzajemnie wymienne, ale nie zawsze (!)
* Czy obie skrzynie posiadajÄ ten sam system uruchamiania licznika - mechaniczny albo elektryczny. Bywa teĹź, Ĺźe skrzynia konstrukcyjnie nie posiada takiego elementu, bo licznik "czyta" prÄdkoĹÄ z innego miejsca w samochodzie np. z ABSu.
* Czy waĹek sprzÄgĹowy jest taki sam jak w naszej skrzyni - naleĹźy zwrĂłciÄ uwagÄ na dĹugoĹÄ, ĹrednicÄ i wielkoĹÄ wieloklina (to te zÄ bki na waĹku).
* Czy waĹek sprzÄgĹowy siÄ krÄci i czy jest moĹźliwoĹÄ wĹÄ czenia wszystkich biegĂłw (nie we wszystkich skrzyniach wĹÄ czenie biegĂłw w zdemontowanej skrzyni jest moĹźliwe).
LiczÄ c, Ĺźe powyĹźszymi radami pomogÄ przy zakupie skrzyni biegĂłw, zapraszam do kontaktĂłw z mojÄ osobÄ na poniĹźszym linku.[/size]
[size=1em]RĂłwnolegle z rynkiem nowych czÄĹci do samochodĂłw dobrze, rozwiniÄty w naszym kraju jest rynek czÄĹci uĹźywanych. To oczywiĹcie nie odkrycie. To informacja dla tych, ktĂłrzy nigdy nie brali pod uwagÄ zakupu czÄĹci uĹźywanych lub majÄ niestety przykre doĹwiadczenia przy ich zakupie. W przypadku skrzyni biegĂłw, jej zakup jako czÄĹci uĹźywanej jest ĹwietnÄ alternatywÄ dla drogich zakupĂłw w serwisie. Przy zakupie trzeba jednak zwrĂłciÄ uwagÄ na kilka istotnych szczegĂłĹĂłw, ktĂłre pomogÄ dokonaÄ wĹaĹciwego wyboru.
Zapewne wymiany skrzyni nie bÄdziemy dokonywaÄ sami. W zwiÄ zku z tym dobrze jest zasiÄgnÄ Ä waĹźnych informacji od mechanika. Poza danymi samochodu, informacjÄ pomocnÄ przy zakupie bÄdzie znajomoĹÄ typu skrzyni, ktĂłrÄ posiadamy w samochodzie. Z takÄ wiedzÄ moĹźemy szukaÄ skrzyni na rynku. Nie jest to najprostsze, ale wykonalne. Poczta pantoflowa to dobry doradca, szczegĂłlnie jeĹli ktoĹ przed nami kupiĹ skrzyniÄ i jest zadowolony z tego zakupu. Ta opcja rozwiÄ zuje sytuacjÄ, bo sprzedawcÄ mamy âpodanego na tacyâ. Ale nie wszyscy majÄ znajomych, ktĂłrzy kupujÄ skrzyniÄ biegĂłw przy porannych zakupach. Szukamy wiÄc dalej. Pomocny moĹźe byÄ mechanik. To dobre ĹşrĂłdĹo informacji. Inne wyjĹcie to gazety z ogĹoszeniami, internet i ewentualnie gieĹdy samochodowe. Serwisy aukcyjne i ogĹoszeniowe majÄ bogatÄ ofertÄ, a i sprzedawcy na gieĹdach posiadajÄ duĹźy wybĂłr uĹźywanych skrzyĹ biegĂłw.[/size]
[size=1em]Na co zwrĂłciÄ uwagÄ przy zakupie?
OczywiĹcie nie zagwarantujÄ idealnego zakupu, ale mam nadziejÄ Ĺźe poniĹźsze informacje bÄdÄ pomocne.
JeĹli wiemy co chcemy kupiÄ, to juĹź mamy podstawy do transakcji. Fachowy sprzedawca zada kilka pytaĹ dotyczÄ cych rodzaju skrzyni, sposobu jej mocowania, a takĹźe sposobu wysprzÄgania skrzyni lub mocowania rozrusznika. Czasami iloĹÄ pytaĹ moĹźe zaskoczyÄ, ale te pytania sÄ niezbÄdne do dobrania wĹaĹciwej skrzyni. Niestety wielu producentĂłw, nawet na tych samych silnikach zastosowaĹo róşne skrzynie biegĂłw, ktĂłre nie sÄ zamienne. Przed zakupami dobrze jest poprosiÄ mechanika, aby podaĹ maksymalnie duĹźo szczegĂłĹĂłw dotyczÄ cych budowy naszej skrzyni. JeĹli kupujemy bezpoĹrednio u sprzedawcy najprostszym wyjĹciem moĹźe byÄ zabranie ze sobÄ skrzyni biegĂłw w celu porĂłwnania. W przypadku, gdy kupujemy na odlegĹoĹÄ, pomocne moĹźe byÄ przesĹanie zdjÄÄ skrzyni biegĂłw do potencjalnego sprzedawcy.
JeĹli uda nam siÄ dobraÄ skrzyniÄ, to jeszcze nie koniec zakupĂłw. Musimy upewniÄ siÄ, Ĺźe na skrzyniÄ otrzymamy gwarancjÄ choÄby kilkudniowÄ , na sprawdzenie czy skrzynia jest sprawna. Dodatkowo powinniĹmy mieÄ zapewnienie sprzedawcy, iĹź przyjmie skrzyniÄ jako zwrot lub wymianÄ jeĹli skrzynia nie bÄdzie pasowaĹa do naszego auta. OczywiĹcie najbardziej wiarygodne gwarancje i zapewnienia sÄ w formie pisemnej. NaleĹźy rĂłwnieĹź pamiÄtaÄ o dowodzie zakupu w formie faktury lub paragonu.[/size][size=1em]
Awaria skrzyni biegĂłw nie jest zjawiskiem rzadkim. JeĹli ta przypadĹoĹÄ dotknie nasze autko, warto byĹoby wiedzieÄ co z tym poczÄ Ä. Niniejszy artykuĹ dotyczy wyĹÄ cznie skrzyĹ biegĂłw manualnych i skrzyĹ kupowanych jako skrzynie uĹźywane. Jak kupiÄ skrzyniÄ biegĂłw juĹź wyjaĹniaĹem, lecz chciaĹbym jeszcze zatrzymaÄ siÄ przy zakupie i zwrĂłciÄ uwagÄ na kilka waĹźnych szczegĂłĹĂłw.Â
Na poczÄ tek troszkÄ teorii.
Skrzynia biegĂłw jest elementem poĹredniczÄ cym pomiÄdzy silnikiem, a koĹami samochodu. To zespóŠkóŠzÄbatych, ktĂłre odpowiednio ze sobÄ poĹÄ czone, pozwalajÄ na uzyskanie odpowiednich prÄdkoĹci pojazdu przy odpowiednich obrotach silnika. PoszczegĂłlne kombinacje zazÄbieĹ kóŠzÄbatych nazywajÄ siÄ biegami. Skrzynia posiada teĹź specjalny zespóŠkóŠzÄbatych, ktĂłry na poszczegĂłlnych biegach przekazuje obroty na koĹa pojazdu, poprzez pĂłĹosie. Ten zespóŠczyni to niezaleĹźnie dla kaĹźdego koĹa, a nazywa siÄ mechanizmem róşnicowym. PĂłĹosie ĹÄ czÄ skrzyniÄ biegĂłw z koĹami samochodu. TakÄ budowÄ maja skrzynie biegĂłw, ktĂłre napÄdzajÄ przednie koĹa. Samochody tylno-napÄdne nie posiadajÄ mechanizmu róşnicowego, a obroty na poszczegĂłlnych biegach przekazywane sÄ na tylne koĹa, poprzez waĹ i tylny most.
WewnÄ trz skrzyni znajduje siÄ sporo róşnych elementĂłw. Jedne z nich to synchronizatory, ktĂłre pomagajÄ bez zgrzytĂłw kaĹźdorazowo wĹÄ czyÄ (lub jak kto woli wrzuciÄ) bieg. PracujÄ cy silnik poprzez koĹo zamachowe, na ktĂłrym jest sprzÄgĹo, przekazuje swoje obroty skrzyni biegĂłw dziÄki waĹkowi, ktĂłry z jednej strony jest zamocowany w tarczy sprzÄgĹa, a z drugiej napÄdza koĹa zÄbate w skrzyni. Aby samochĂłd na poszczegĂłlnych biegach mĂłgĹ osiÄ gaÄ zaĹoĹźone prÄdkoĹci z odpowiedniÄ mocÄ , sztab konstruktorĂłw dobiera parametry kóŠzÄbatych, ustalajÄ c odpowiednie przeĹoĹźenia. PoszczegĂłlne silniki majÄ dobierane przeĹoĹźenia indywidualnie. Oznacza to, iĹź w sytuacji, w ktĂłrej zmuszeni jesteĹmy wymieniÄ skrzyniÄ biegĂłw w swoim aucie, musimy wymieniÄ jÄ na taka samÄ jaka byĹa. W zasadzie najproĹciej jest kupiÄ skrzyniÄ biegĂłw z tym samym symbolem i numerem identyfikacyjnym (co dwudziesta skrzynia posiada taki numer identyfikacyjny). ZdarzajÄ siÄ jednak sytuacje, w ktĂłrych nasza skrzynia jest niedostÄpna. W takim przypadku opierajÄ c siÄ na wiedzy sprzedawcy, moĹźemy zastÄ piÄ naszÄ skrzyniÄ biegĂłw, skrzyniÄ o innej identyfikacji, a posiadajÄ cej te same lub bardzo zbliĹźone przeĹoĹźenia. JeĹli skrzynia biegĂłw bÄdzie miaĹa inne przeĹoĹźenia niĹź pierwotnie zamontowana w naszym samochodzie, skutki tego mogÄ byÄ róşne, lecz na pewno nie zamierzone przez producenta. Mamy szansÄ np. osiÄ gnÄ Ä maksimum 110 km/h przy zamkniÄtym zegarze obrotomierza. Poza skrzyniÄ , na pewno ucierpi na tym silnik i zuĹźycie paliwa.
ObjawĂłw zamienionej skrzyni moĹźe byÄ wiele i wierzcie mi, Ĺźaden z nich Was nie usatysfakcjonuje. PorĂłwnujÄ c naszÄ skrzyniÄ biegĂłw z tÄ , ktĂłrÄ zamierzamy kupiÄ, powinniĹmy zwrĂłciÄ szczegĂłlnÄ uwagÄ na obrys skrzyni w miejscu styku z silnikiem, ktĂłry powinien byÄ identyczny jak w naszej popsutej skrzyni. Niekiedy na pierwszy rzut oka moĹźe siÄ wydawaÄ, Ĺźe jest taka sama. Problem wychodzi przy montaĹźu bo okazuje siÄ, Ĺźe skrzynie róşniÄ siÄ tylko trochÄ rozstawem Ĺrub, a reszta jest taka sama (nawet symbol skrzyni â tu uwaga na skrzynie Renault). To niestety dyskwalifikuje skrzyniÄ do montaĹźu. Czasem "na siĹÄ" udaje siÄ zĹÄ czyÄ takÄ skrzyniÄ z silnikiem, lecz skutki sÄ opĹakane â skrzynia potrafi oddzieliÄ siÄ od silnika w czasie jazdy, a opowiadania o skutkach sobie zaoszczÄdzÄ.Â
Przy zakupie naleĹźy teĹź zwrĂłciÄ uwagÄ na kilka dodatkowych szczegĂłĹĂłw:
* Czy mocowanie skrzyni - Ĺapy mocujÄ ce lub odwierty na te Ĺapy sÄ takie same lub w tych samych miejscach
* Czy elementy wybieraka biegĂłw sÄ takie same jak w naszej skrzyni. W wielu przypadkach sÄ to elementy wzajemnie wymienne, ale nie zawsze (!)
* Czy obie skrzynie posiadajÄ ten sam system uruchamiania licznika - mechaniczny albo elektryczny. Bywa teĹź, Ĺźe skrzynia konstrukcyjnie nie posiada takiego elementu, bo licznik "czyta" prÄdkoĹÄ z innego miejsca w samochodzie np. z ABSu.
* Czy waĹek sprzÄgĹowy jest taki sam jak w naszej skrzyni - naleĹźy zwrĂłciÄ uwagÄ na dĹugoĹÄ, ĹrednicÄ i wielkoĹÄ wieloklina (to te zÄ bki na waĹku).
* Czy waĹek sprzÄgĹowy siÄ krÄci i czy jest moĹźliwoĹÄ wĹÄ czenia wszystkich biegĂłw (nie we wszystkich skrzyniach wĹÄ czenie biegĂłw w zdemontowanej skrzyni jest moĹźliwe).
LiczÄ c, Ĺźe powyĹźszymi radami pomogÄ przy zakupie skrzyni biegĂłw, zapraszam do kontaktĂłw z mojÄ osobÄ na poniĹźszym linku.[/size]