na dół

Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  {B} 1.9 CDTI - Z19DT - biały dym po odpaleniu i długo kręci Zyga 31 8 198 2018-Wrz-12, 08:09
Ostatni post: Krawiec
  {B} 1.9 CDTI - Z19DTH - gaśnie śilnik po przekroczeniu 2000 obr Piotr Jakubczak 13 3 271 2017-Lut-24, 21:29
Ostatni post: piecu
  {B} 1.9 CDTI - Z19DTH - Silnik gaśnie w czasie jazdy ! Mundurowy 14 8 940 2017-Lut-24, 21:24
Ostatni post: piecu
Ocena wątku:
  • 1 głosów - średnia: 1
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
{B} 1.9 CDTI - Z19DT -  [FIXED] Po odpaleniu chwilę chodzi, dławi się i gaśnie
#1
Informacja 
Witam szanownych Kolegów (i Koleżanki) na forum smile

Od jakiegoś czasu na życzenie mojej Ukochanej ;P zastąpiłem jej miernych mechaniorów z naszego regionu, chętnie podzielę się rozwiązaniami problemów z naszą Zdrapką (ZB automat) - a przez wspomnianych mechaniorów u nas problemów pojawiło się dość sporo - jak się okazało, były efektem zwykłego partactwa przy najprostszych czynnościach (jak wymiana oleju..).

Dodam na marginesie, że od wielu lat dłubię przy różnych motorkach, benzynach i klekotach, jestem wielkim fanem Kolegi "fix and drive" hehe wink , z resztą jakoś strasznie lubię silniczek Z19DT po lifcie smile Nie jestem specem, nie znam się na wszystkim, jednak uwielbiam dłubać przy tym i coś tam po latach już wiem, może się Wam przydam smile ale do rzeczy wink

Zacznę od dzisiejszego kłopotu - podczas jazdy słychać było głośne syknięcie, w tym momencie pedał gazu zdechł (nie reagował na pedałowanie), obroty w okolicy tysiąca i silnik się po chwili zakrztusił i zgasł. Odpalenie ponowne bez najmniejszego problemu, 3-5 sekund chodził równo, potem się zadławił aż telepało tylną kanapą i znów zdechł. Po 16-tej próbie zepchnęliśmy Zdrapkę na pobocze i kombinujemy o co kaman.

Kilka dni wcześniej był czyszczony EGR, przepustnica i czujnik MAP - powodem był brak mocy przy ruszaniu, Zdrapcia nie chciała się zbierać i przy starcie z ronda czy coś trochę nie dało się jej ufać, że się ruszy żwawo gdy jest to potrzebne. Przy wyprzedzaniu i po przekroczeniu ~1300 RPM było super, ale ruszanie było dość ospałe. Tak więc skoro dostęp do EGR jest relatywnie fajny w tym silniku, to jeszcze dla pewności tutek od Kolegi Keliope i do dzieła.

Po wywaleniu syfu z zaworu, rurek i przepustnicy Zdrapka ważyła pewnie ze 3kg mniej, odpaliła cudownie, choć przy ruszaniu zauważalnej różnicy nie było w zbieraniu się. Kombinowałem jeszcze z kilkoma pomysłami z turbinką włącznie, ale to chciałem zostawić na sam koniec. No i dzisiaj czapa - Zdrapcia zaliczyła zgon na ulicy. Oczywiście błędów na OPCOMie i Techu brak! Żadnych błędów w komputerze! (ok, błąd czujnika światła, ale go nie mamy i wyłączenie w kompie guzik daje ;P) Odpięcie klem też nic nie dawało (2 razy, na 15 min).

Skracając - dobrałem się do EGRu, jako że był głównym podejrzanym. Co się okazało - po zdjęciu rurki łączącej zawór z dolotem wystarczyło pchnąć zaworek palcem, po charakterystycznym pstryknięciu wrócił na swoje miejsce... Skręcenie, odpalenie - jak ta lala.
Jazda testowa, ale jakoś już Zdrapcia nie ta sama, jakby chciała Snickers'a. Przynajmniej nie gasła już, normalnie w miarę się jechało dalej.
Trafił mnie szlag, nie może tak być, że dziewczyna sobie jedzie i nagle musi pchać półtorej tony bo znów się EGR zatnie.

Przy czyszczeniu EGR'a był użyty spray do usuwania sadzy sadolin, świetnie go wyczyścił (po uprzednim wygarnięciu paru kilo smoły mechanicznie palcem, ołówkiem itd), wyglądał jak nowy. Cewka chodzi jak nowa, leciutko, sprężyście, normalnie git. Oczywiście uważałem też na membranę, więc wolałem spray do kominków niż nitro, w razie, gdyby gdzieś tam nawet przypadkiem coś kapnęło nie tam, gdzie powinno. Membranie jednak uszło na sucho, więc to nie wina środka czyszczącego. Żona się śmiała, że pewnie za czysto się zrobiło i Zdrapka się nie może oswoić z tym faktem ;P

Tak czy inaczej, EGR się zablokował w pozycji OTWARTEJ, więc nic dziwnego, że się silnik dusił.
Rozwiązania widzę teoretycznie dwa. Jak coś takiego się stanie i nie mamy narzędzi, wyciągami jakiś klucz do kół albo choćby podnośnik z bagażnika i pierdyknięcie w EGR powinno przynajmniej go odblokować i dać dojechać po narzędzia/klucze.
Drugie... zaślepić to dziadostwo. Oczywiście wiem, nie powinno się itd... ale nie oszukujmy się, DPF wycięty, paliwo lejemy dobre, na oleju się nie oszczędza, o silnik ogólnie dbamy jak umiemy - katowanie go spalinami i tak nie ma większego sensu w tym wieku (szczególnie, że nie wiemy, jak jeździł poprzedni właściciel - mamy go 3 lata, a strzeliło mu 10 lat).

Wykminiłem kawałek miedzianej blachy, wyciąłem nożyczkami nową uszczelkę do rurki spalin... i mamy kumulację!
Otóż nie dość, że Zdrapka zachowuje się, jakby się napiła redbull'a, to problem z ruszaniem zniknął dokumentalnie - żeby nie ESP, to paliłyby się gumy hehe smile

Podejrzewam, że z DPFem nie byłby to AŻ taki dobry pomysł, aby zaślepiać zawór, szczególnie przy jakimś badziewnym paliwie czy tym bardziej oleju, ale.. naprawdę kawałek blaszki zrobił sporą różnicę (tylko miedzianej, albo kupionej, nie z puszek po piwie czy coś, bo już widziałem takie kozaczenie też... nie kończyło się to fajnie).

Co więcej - przestało się kopcić na czarno z rury. Praktycznie nie widać w ogóle dymu, nawet na luzie jak się wciśnie gaz w chodnik to ledwie coś tam przykopci delikatnie (na ledwo widoczne ciemne-szaro), wcześniej przy mocnym gazowaniu walił tak na czarno, że można było samoloty sprowadzać na brzozy. Także tutaj odnośnie ochrony środowiska raczej zrobiliśmy mu przysługę.

Mam nadzieję, że komuś się przyda temat smile

Chciałbym poruszyć jeszcze kilka tematów, m. in. odma silnika, klima, czy filtr oleju (kłopoty z obudową filtra) itd, ale też mało poruszane na forum drobne rzeczy, jak demontaż i SKŁADANIE podszybia (co wbrew pozorom jest o wiele trudniejsze niż zdejmowanie lol Grin), czy innych pozornie prostych, ale dla przeciętnych drajwerów jednak nowych i skomplikowanych dla nich rzeczy (wymiana żarówek, uszczelnianie lamp, testowanie przekaźników, smarowanie pedałów i masę innych drobiazgów).

Jeszcze raz pozdrawiam wszystkich i mam nadzieję, że się Wam do czegoś przydam smile
Odpowiedz
#2
Myślę że jak najbardziej twoja wiedza może się przydać wielu osobom.
Powitać 6
III OZKZ - Mikorzyn 2014:

I miejsce w konkursie Strzelanie do celu z pistoletu pneumatycznego
II miejsce w konkursie Best of clean engine

IV OZKZ - Krsanobród 2015:

I miejsce Najładniejsza Zafira B

VI OZKZ - Soczewka 2017:

III miejsce Test wiedzy
Odpowiedz




Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości