na dół

Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  [FAQ ZB] Zafira - Chłodnica klimatyzacji aka Skraplacz - różne rodzaje Kaliope 6 37 243 2018-Paż-28, 01:25
Ostatni post: Sorgel
  {B} Jak sprawdzić czy termostat działa poprawnie -1.9 cdti Kaliope 3 581 2018-Maj-13, 11:33
Ostatni post: Motor84
  {B} [TUT] Jak zdemontować/wymienić pompę wody - 1.9 cdti Kaliope 0 400 2017-Sie-20, 15:44
Ostatni post: Kaliope
Ocena wątku:
  • 98 głosów - średnia: 2.79
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[TUT ZB] Zafira - Wymiana termostatu 1.9 CDTi - Z19DT , Z19DTL
#1
Wymiana termostatu

Narzędzia:
- Torx'y
- Imbusy
- Klucze 8, 10, 13 nasadki i oczkowe
- Płaski śrubokręt
- Klucz nastawny "żabka"
- Opaski ślimakowe średnica 2-4cm
- cążki lub nóż do tapet


    Zanim zabierzemy się za wymianę termostatu musimy zdemontować:

- Pokrywę silnika
- Podszybie
- Przepustnice
- EGR (można ale nie trzeba)
- Akumulator
- Podstawę akumulatora

Czas operacyjny: 1.5h - 4h. Wszystko zależy od zdolności

Zaczynamy

Stary termostat

[img height=150 width=200]http://www.zawory-egr.pl/klubzafira.pl/termostat/01.jpg[/img]  [img height=150 width=200]http://www.zawory-egr.pl/klubzafira.pl/termostat/03.jpg[/img]

Nowy termostat

[img height=150 width=200]http://www.zawory-egr.pl/klubzafira.pl/termostat/02.jpg[/img]  [img height=150 width=200]http://www.zawory-egr.pl/klubzafira.pl/termostat/04.jpg[/img]

Krok 1 - Demontujemy podszybie
- Wyciągamy podłużną uszczelkę
- Odkręcamy cztery śruby torx (po dwie po lewej i prawej stronie podszybia). Delikatnie podnosimy do góry i wyciągamy.

Krok 2 - Demontaż pokrywy silnika
- Odkręcamy dwie śruby torx i delikatnie podnosimy pokrywę silnika do góry.

Krok 3 - Demontaż akumulatora
- Odkręcamy śruby przy przewodach zasilających + i - (klucz lub nasadka cool . Ja dodatkowo zaizolowałem przewody w osobne szmaty aby nie chcący nie spowodować zwarcia.
- Ściągamy osłonę akumulatora (jeżeli ją posiadamy).
- Odkręcamy jedną śrubę 13'stkę. Znajduje się ona po środku po lewej stronie akumulatora, przy podstawie. Śruby nie wykręcamy do końca !!!
- Wyciągamy delikatnie akumulator.

Krok 4 - Demontaż podstawy akumulatora
- odpinamy wiązki przewodów które idą w koło podstawy akumulatora
- Odpinamy dwa moduły które trzymają się podstawy akumulatora zaraz za przednim reflektorem
- Odkręcamy (juz nie pamiętam) 3 lub 5 śrub 13'stek i wyciągamy podstawę akumulatora do góry.

Krok 5 - Demontaż przepustnicy
- Demontujemy gumowy przewód idący od IC do przepustnicy. Ja użyłem do tego klucza nastawnego "żabki". Wystarczy delikatnie ścisnąć obydwie obejmy i nasunąć je na gumowy przewód. Po przesunięciu obejm przewód sam schodzi z krućców.
- Odkręcamy kolanko, które przykręcone jest dwoma śrubami do przepustnicy
- Odkręcamy kolanko łączące przepustnicę z EGR'em. Dwie śruby 10'tki i dwie Imbus. Uważać na metalowe podkładki.
- odpinamy wtyczkę, która znajduje się na dole przepustnicy.
- odkręcamy przepustnicę która trzyma się na 3 śrubach imbusach.

[img height=150 width=200]http://www.zawory-egr.pl/klubzafira.pl/termostat/05.jpg[/img]  [img height=150 width=200]http://www.zawory-egr.pl/klubzafira.pl/termostat/06.jpg[/img]

Krok 6 - Opróżnienie układu chłodzenia
- Pod lewy dolny róg chłodnicy (patrząc od przodu auta) podstawiamy płaskie naczynie mieszczące do 8 litrów płynów.
- Odkręcamy spust płynu, który znajduje się w lewym dolnym rogu chłodnicy.
- Odkręcamy korek w zbiorniczku wyrównawczym i czekamy spokojnie aż zleci płyn.

Krok 7 - Odkręcenie chłodniczki spalin
- Odkręcamy obejmę łączącą chłodniczkę spalin z rurką idącą do EGR'a (Uwaga na metalową podkładkę !!!)
- Odkręcamy dwie śruby 13'stki które są pod EGR'em (jeżeli ciężko wam się dostać to demontujemy wpierw EGR). Śruby są w pionie i przytrzymują chłodniczkę do bloku silnika.
- odkręcamy nakrętkę 10'tke która przytrzymuje chłodniczkę spalin przy termostacie. Pomiędzy termostatem a akumulatorem.

[img height=150 width=200]http://www.zawory-egr.pl/klubzafira.pl/termostat/07.jpg[/img]  [img height=150 width=200]http://www.zawory-egr.pl/klubzafira.pl/termostat/08.jpg[/img]  [img height=150 width=200]http://www.zawory-egr.pl/klubzafira.pl/termostat/09.jpg[/img]
[img height=150 width=200]http://www.zawory-egr.pl/klubzafira.pl/termostat/10.jpg[/img]

Krok 8 - Demontaż termostatu
- Ściągamy obejmy z przewodów idących do termostatu. Ja użyłem klucza "żabki" i płaskiego śrubokręta.
- Odpinamy przewody od termostatu (w sumie cztery)
- Termostat trzyma się na dwóch śrubach 13'stkach które odkręcamy oraz jednej śrubie "szpilce" na której wisi chłodniczka spalin.
  Z tą ostatnią miałem najwięcej problemów przy ponownym montażu i stwierdziłem, że ją troszkę skrócę od strony zewnętrznej.
- Po odkręceniu wszystkich śrub delikatnie szarpiemy termostat aż odklei się od bloku silnika.
- Wyciągamy stary termostat, wkładamy nowy i wszystko powoli i bardzo dokładnie składamy z powrotem w odwrotnej kolejności.

[img height=150 width=200]http://www.zawory-egr.pl/klubzafira.pl/termostat/11.jpg[/img]  [img height=150 width=200]http://www.zawory-egr.pl/klubzafira.pl/termostat/12.jpg[/img]  [img height=150 width=200]http://www.zawory-egr.pl/klubzafira.pl/termostat/13.jpg[/img]
[img height=150 width=200]http://www.zawory-egr.pl/klubzafira.pl/termostat/14.jpg[/img]  [img height=150 width=200]http://www.zawory-egr.pl/klubzafira.pl/termostat/15.jpg[/img]  [img height=150 width=200]http://www.zawory-egr.pl/klubzafira.pl/termostat/16.jpg[/img]

Warto skupić się na dokładnym założeniu przewodów i opasek zaciskowych, żeby nie rozkładać wszystkiego jeszcze raz i szukać wycieku.
Po złożeniu wszystkiego w całość zakręcamy spust przy chłodnicy i uzupełniamy układ płynem chłodniczym.
Po uzupełnieniu uruchamiamy auto i obserwujemy zbiorniczek wyrównawczy, jeżeli i w razie potrzeby dolewamy płynu.
Przy okazji kontrolujemy węże czy nie ma przecieków.
Na koniec zostaje jazda testowa z włączonym Test Mode i podglądem temperatury płynu chłodniczego.


[glow=red,2,300]Materiał dydaktyczny oraz zdjęcia, zgodnie z  Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych i Ustawą z dnia 8 lipca 2010 r. o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, stanowią moją własność intelektualną. Wszelkie kopiowanie, udostępnianie bez mojej wiedzy stanowić będzie podstawę do wszczęcia postępowania sądowego.[/glow] 
tEREk

korekta tytyłu/kaliope
Odpowiedz
#2
Ceny zaproponowane przez autowanda.pl

Wahler - 153 zł
Vernet - 122 zł
Behr - 154 zł
Odpowiedz
#3
Po świętach wrzucę fotki bo teraz nie mam dostępu do kompa gdzie sa. Ja brałem Wahlera za około 135zł z allegro.
Odpowiedz
#4
Mam kilka pytań:

1. Wiemy już dokładnie, że trzeba popuścić chłodnicę spalin, która się trzyma w trzech miejscach zaznaczonych na fotkach niżej na różowo 1,2,3. Potem, już kilka osób pisało, że trzeba ją popuścić na opasce z prawej strony od egr, nr 4 na fotkach, i to jest też dla mnie oczywiste. Ale czy to już wystarczy? Ktoś pisał, że trzeba ją też popuścić na opasce z lewej strony, tzn od strony zderzaka, czyli nr 5 na fotkach. Do tego ktoś pisał, że jeszcze popuścił chłodnicę spalin na opasce nr 6 i że była jednorazowa i że trzeba się zaopatrzyć w nową.  Więc wystarczy popuścić ją tylko z prawej strony od egr, czy z obydwu stron?

[Obrazek: 5c3f63da5f3e718bm.jpg]

2. Teraz pytania stricte do 4-ech połączeń węży na termostacie. Załóżmy, że stosujemy taką numeracje od 1 do 4:

[Obrazek: c6df79b4298d4225m.jpg]

To te 4 połączenia wyglądają u mnie tak:

[Obrazek: 0de64a0e2c95a1f5m.jpg]

Po plombie zielonej na przewodzie nr 2 widać, że jest to stan fabryczny połączeń, i widać, że przewody nr 1, 3 i 4 mają opaski zaciskowe tego samego rodzaju,  a więc rozumiem, że trzeba je zsunąć i ponownie użyć? Gdyby jednak coś się nie udało, to widziałem w katalogu, że opaska nr 1 ma 42mm, natomiast nie wiem jaką średnice mają opaski 3 i 4, coś koło 2 cm? Są takie same?

Natomiast zacisk nr 2 (ten najmniejszy) jest inny od tamtych i rozumiem, że jest jednorazowy? Według katalogu to chyba coś koło 13-14 mm i taką opaskę trzeba kupić? 
Odpowiedz
#5
Nie ma potrzeby luzowania chłodnicy spalin na opasce nr 5

Na resztę pytan odpowiem po wrzuceniu fotek biggrin

Odpowiedz
#6
dziś sprawdzałem temp otwarcia termostatu.....hmmmm....  7  niestety.....czeka wymiana.....otwiera się przy 67 stopniach....a powinno być chyba 88?
Odpowiedz
#7

Odpowiedzi dla Kaliope.

Chłodnicę luzujemy na obydwóch końcach (czyli te opaski na torx'a) i na śrubie.
Nie ma potrzeby odpinać węża który idzie pionowo od chłodniczki.

Przy termostacie trzy opaski są wielorazowe jedna jednorazowa.
Wielorazowe są naprawdę wytrzymałe i musiał byś je całkiem ściągnąć i ostro męczyć aby się połamały.
Odpowiedz
#8
Dziękuje koledze tEREK za pomoc w wymianie termostatu. Chciałbym się podzielić swoimi spostrzeżeniami. Na początek jednak napiszę iż po telefonie do ASO byłem wyjątkowo umotywowany do samodzielnej pracy. Otóż kiedy zapytałem o koszt termostatu i wymiany w z19dt, zostałem poinformowany w Euromarket, ul. Jana Pawła, że termostat kosztuje 320zł, natomiast wymiana…..uwaga…..450zł !!!!!!!!!!!. Sprawdziłem w TIS ile czasu jest przewidziane i podeja 2 jednostki czasowe. Czyli złodzieje biorą około 220zł za godzinę pracy. Tak więc z ASO człowiek wychodzi szczuplejszy o 770zł, natomiast mój całkowity koszt to
-133zł za termostat Wahler
-1zł opaska 10-16mm

Zainwestowałem jeszcze 7.49zł w klucz typu żabka w biedronce  28 …i powiem wam doskonale się nadał to zaciskania opasek: 
[Obrazek: d8d4843840be80cem.jpg]

Czas operacyjny? Według mnie 4-5 godzin

Tak jak kolega tEREK pisał zaczynamy od:

1. Spuszczamy płyn i rozbiórka podszybia. Proponuje założyć wężyk na kranik, bo leci dość duże ciśnienie, które ominęło moje wiadro  8


2. Wymontowanie akumulatora oraz podstawy. Podstawa jest dość upierdliwa w rozbiórce:

[Obrazek: 51b05cd8d983d317m.jpg]

Wykręcamy 3 żółte śruby, z czego ta trzecia jest w bardzo niezręcznym miejscu. Wykręcenie jej było nawet łatwe…ale wkręcenie to jakiś koszmar. Nie ma tam jak wsadzić śrubę w otwór. Pasowałoby mieć klucz nasadkowy z magnesem, żeby trzymał śrubę, bo paluszków naszych tam w życiu nie wsadzimy. Ja w końcu się wkurzyłem i nie wkręciłem tej śruby. Następnie wyrywamy 3 plastikowe opaski trzymające przewód, także trzeba się zaopatrzyć w 3 nowe opaski.  Z obudowy musimy również odczepić 3 dodatkowe elementy (7, 8, 9), ale tutaj robi się to banalnie.

3. Wymontowujemy przepustnicę wraz z grubym przewodem gumowym od intercoolera,

4. Wymontowujemy EGR, najlepiej nie ruszając dolnej rurki, czyli w takiej postaci:

[Obrazek: e69369cef12bbc4am.jpg] 

Po prostu potem się go szybciej przykręca jeśli nie ruszymy kąta tej rurki.

5. Robimy sobie jak najwięcej przestrzeni. Trzeb usunąć te dwa fioletowe przewody, które idą do zbiorniczka, tak więc klucz żabka z biedronki po raz pierwszy poszedł w ruch:

[Obrazek: d620e73f3119ffbdm.jpg]

6. Odpinamy przewody od termostatu. Jeśli ktoś ma wciąż fabryczny termostat, to znajdzie trzy opaski wielokrotnego użycia (nr 1, 3, 4) i jedna jednorazową (nr 2).   
[Obrazek: 714c702723cf93a8m.jpg]

7. Odkręcamy górne mocowanie termostatu, potem nakrętkę na szpilce z czoła, i zabieramy się do najgorszego, czyli szpilki z dołu. Jak już było kiedyś powiedziane, dostęp do tej szpilki w z19dt jest 100 razy gorszy niż w z19dth. Po prostu dramat. Ręce opadają. Przez moment…a właściwie chyba 1 godzinę (bo chyba tyle się męczyłem) przestałem się dziwić, że ASO bierze 450zł.  A teraz moja rada dla potomnych celem usprawnienia działania:

[Obrazek: 7ebfebb259690187m.jpg]

Odkręcamy różowe opaski 1 i 2 (imbus 5), uwaga na uszczelki. Zresztą wsadzenie tych uszczelek jest bardzo upierdliwe i odkąd pewien kolega napisał, że zgubił jedną i auto jeździ bez zarzutów, ja sam już nie dawałem tej od strony egr, a od wczoraj nie mam też tej od strony chłodnicy.  Odkręcamy nakrętkę nr 3 na szpilce  (dolne mocowanie termostatu) oraz żółte śruby 4 i 5. Odkręcenie tych śrub to żaden problem, jednak wciąż jest trudno ruszyć chłodnicę spalin. Po pierwsze blokuje ją bardzo długa szpilka z dolnego mocowania termostatu i kolega tEREK dobrze zasugerował, żeby ją skrócić. Obciąłem ją o jakieś 0.5 cm a potem żałowałem że mogłem jeszcze więcej chlasnąć. Po prostu żeby zdjąć chłodnicę z tej szpilki, trzeba chłodnicę mocno przesunąć w stronę akumulatora a tam idzie jakaś sztywna rura i uniemożliwia taki ruch chłodnicy. Chłodnicę nie ma też jak ruszyć na boki bo po pierwsze ta szpilka i a po drugie na fotce powyżej zaznaczyłem kolorem fioletowym wspornik od akumulatora podciśnienia, który nachodzi na wysokości żółtej śruby nr 5 na mocowanie chłodnicy spalin. Czyli przy bloku silnka jest wspornik chłodnicy, na niego nachodzi wspornik akumulatora podciśnienia i te dwa elementy są przykręcone wspólną śrubą imbus 5mm. 

Ale żeby mieć tam dobry dostęp, tzn do śrub wspornika chłodnicy (4 i 5)  przeszkadza jeszcze odma nr 6 i wtyczka do czujnika ciśnienia paliwa nr 7. Odmę dokładniej rzec biorąc przerzuciłem na druga stronę wtyczki (różowa strzałka): 

[Obrazek: ef5ece18bf4ac2e1m.jpg]


Tak więc w końcu na chama zsunąłem chłodnice ze szpilki nr 3 (gdyba była krótsza poszłoby to znaczniej szybciej) a potem podważyłem długim śrubokrętem ten wspornik od akumulatora i jakoś wyciągnąłem spod niego wspornik chłodnicy. I w końcu dało się ruszyć chłodnicę na bok, i odkręcić szpilkę nr 3. 


Potem się okazało, że znów trudno wsadzić ten wspornik chłodnicy pod wspornik akumulatora podciśnienia, i znów straciłem chyba z pół godziny i grzeszyłem słownie.   


Robota wykonana…parę stówek w kieszeni i ogrmna satysfakcja. Potem jazda próbna na testmode i autentycznie otworzył się przy 88 stopniach.

Materiał dydaktyczny oraz zdjęcia, zgodnie z  Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych i Ustawą z dnia 8 lipca 2010 r. o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, stanowią moją własność intelektualną. Wszelkie kopiowanie, udostępnianie bez mojej wiedzy stanowić będzie podstawę do wszczęcia postępowania sądowego. 
kaliope
Odpowiedz
#9
Kaliope BRAWO !!! smile

PS. Cieszę się że zmotywowałeś mnie w końcu do wrzucenia fotek smile
Odpowiedz
#10
To jest troche przesada, zeby tyle liczyc za wymiane termostatu... curve
Odpowiedz




Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości